Beszélgetés Eppel Jánossal, a Porsche Hungaria ügyvezető igazgatójával fenntarthatóságról, jövőről, és az autógyártás illetve a társadalom igényeinek egymásra hatásáról.
A fenntarthatóság zászlajával minden gyártó szinte egyszerre jön ki az elektromos-, vagy villanyautóval. Mennyire alakítja át ez a gazdaságot és mennyire alakítja át a társadalmi gondolkodást?
A fenntarthatóság egy divatos fogalom. Én egy mondatban úgy mondanám, hogy ez a felkészülést jelenti a hosszú-távú jövőre, mégpedig egy olyan változó világban, amit egyébként nagyon nehezen tudunk kiszámítani. Egy márkának, egy gyártónak, vagy egy cégcsoportnak a fenntarthatóság alatt azt kell értenie, hogy a gyorsan változó világra felkészüljön, arra tudjon reagálni. Sőt, amit igazán a nagyoknál látunk, hogy nem csak reagálnak, hanem alakítják, befolyásolják is a folyamatokat. Az innováció, a műszaki fejlesztés egy nagyon fontos rész, de én nem szorítanám le semmiképpen csak a környezettel kapcsolatos részére, hiszen ebben a fogyasztási szokások, az értékesítési és kommunikációs csatornák legalább ennyire fontosak lesznek, csak nincsenek ennyire előtérben. Nagyon izgalmas kérdés az innováción belül a „connectivity-car”, tehát az, hogy az életünk különböző területei összekapcsolódnak az autóban, és nem szakadunk el sem a munkától, szórakozástól, hanem az autó ezeknek a része. Ez legalább annyira divatos és előtérben lévő fejlesztési kérdés, mint az alternatív motorok, vagy hajtások.
Miért pont most jött el a pillanat, az a kritikus pont, amikor minden egyes gyártó előjön az elektromos autóval? Jedlik Ányosnak is voltak már elektromos meghajtású tervei. Ez a fajta innovatív gondolkozás akkor is meg volt, tehát már sokkal előbb léphetett volna a piac. Ez most marketing, valódi környezeti, vagy társadalmi kérdés?
Is-is. Ez is egy sok összetevős, soktényezős képlet. Maga a technológia, az elektromotor nagyon régóta ismert. Az elektromosság tárolása is. Porsche professzor a Lohner-Porsche hibrid autót papíron már megkonstruálta száztizenöt évvel ezelőtt, tehát a gondolat nem új. A műszaki megvalósításhoz viszont kellettek a találmányok, kellettek az új anyagok. Most már akár tömeggyártásra, tömeges használatra is alkalmas lesz. Ez a műszaki része. A másik része pedig, hogy a sajtó generálja ezt, a politika az élére állt, mert látta, hogy ezzel pontokat lehet gyűjteni. Hogy milyen lesz ennek a fejlődése? Az elektromos és a hidrogén, vagy valaminek a kombinációja? Azt ma egyetlen szakértő sem tudja nagy biztonsággal megmondani, de az áttörés megtörtént. A társadalomnak egy része eljutott odáig, hogy változtatni kell és inkább hajlandó megfizetni a magasabb árat, de akar tenni valamit a környezetért. Tehát sok minden összeért és összetalálkozott, ezért van most talán ez a történelmi pont.
Ez komoly üzleti kérdés.
Az autógyártók versenye nem műszaki verseny volt. Olvasd el ITT!
(BrandTrend)