Kategória: Képes hír és Personal Brand.

Admin kategória: Képes hír.

2015-ben az Oxford Dictionaries először a történelem során egy piktogramot, egy emoji-t (japán szó, jelentése: “kép”+ moji =“betű, karakter”) választott az év szavának.

ball room

Ez szolgált inspirációul ahhoz a Ball.Room. installációhoz, amelyet a magyar designer, Kiss Miklós álmodott meg a Design Terminál kiállítóterébe.

ball room2

“Érdekes megfigyelni, ahogy a képekkel történő kommunikálásból, egy hosszú folyamat eredményeként kialakult a betűírás. Majd 1982-ben Scott E. Fahlman, a Carnegie Mellon Egyetem professzora legépeli az első 🙂 jelsorozatot, amikor az egyetem számítógépes hálózatáról elérhető elektronikus faliújságon publikál” – meséli a tervező, aki szerint ez aztán ezernyi arcot öltve meghatározta az internetes és mobiltelefonos kommunikációt a kilencvenes évek során.

ball room3

A hangulatjelek azért terjedtek el az interneten, hogy pótolják a beszélgetés során az arckifejezéseket, gesztusokat, amelyek nélkül a mondanivaló olykor félreérthető. Az emotikon egyik érdekessége, hogy eredetileg a piktogramok vagy képek az alfabetikus írásunkból származó valós karakterekből, mint például 🙂 vagy 😉 jöttek létre. Valójában egy fordított jelenség zajlott le. Az írásunk a képek egyszerűsítésével vált fokozatosan alfabetikus írássá, majd az alfabetikus írásunk karaktereiből elkezdtünk képeket transzformálni, míg 2015-ben az év szava, egy ilyen eredetileg karakterekre épülő, de már valós “piktogram”, “kép” lett.

ball room4

2015 darab (2015-ben lett az év szava egy emoji) sárga felfújható strandlabdára, 14 különböző betűtípus (Avant Garde Gothic, Avenir, Frutiger, Helvetica, Eurostile, Futura, Courier, Didot, Trajan, Csalon, Baskerville, Garamond, Times, Pistilli) karakterkészletéből, 65 teljesen különböző, ismert és általam kitalált “emoji”-t alkottam. Ezekkel töltöttem fel a kiállítótermet” – mondja Kiss Miklós.

ball room5

A Ball.Room. (jelentése: kettős, bálterem, labda-terem) installáció – amelynek olyan művészettörténeti előzményei vannak, mint például Andy Warhol Silver Clouds névre hallgató felfújt installációja, vagy a holland Florentijn Hofman óriás kacsája, Geraldo Zamproni levegővel töltött óriás párnái, a FriendsWithYou felfújt szoborcsoportja, Kurt Perschke Redball projektje, illetve Jeff Koons lufifigurákat mintázó fémszobrai – minden látogatója hazaviheti a kortárs alkotás egy darabjait egy leírt szóért cserébe. A művész célja ezzel, hogy a kiállítás végén a legtöbbet leírt szó felkerüljön egy üres labdára, amely ezzel az adott kiállítás szava lesz. “Minél több helyen lesz kiállítva az alkotás, annál érdekesebb lesz megfigyelni, milyen hatást gyakorol a nyelvi és földrajzi elhelyezkedés a látogatók által legtöbbször leírt szavakra” – teszi hozzá Kiss Miklós.

ball room6

A műalkotás mivoltától megfosztott tárgyak tehát beépülnek a mindennapi életbe, a strandlabda strandlabdaként funkcionál tovább, de az alkotás alkotás marad, a tulajdonjogai pedig a művésznél maradnak.

Fotók: Jaksa Bálint
(BrandTrend)