BrandTrend
Idén 125 éves az Allianz. Mit jelent számotokra ez a jubileum ? Van-e idő ebben a gyorsan változó világban visszatekinteni és értékelni, rendezni a felgyülemlett értékeket és tudást?
Szabó Linda
A múltra és értékeinkre építkezünk, mégis előre tekintünk. Az Allianz az alapítása óta eltelt 125 évben megszerzett tudását és tapasztalatát a lehető legszélesebb körben osztotta meg eddig is, és így teszünk a jövőben is. Az Allianz társadalmi felelősségvállalási tevékenységének középpontjában az áll, hogyan készüljünk fel a jövőre. Legyen szó a változó világ környezeti kihívásairól, a pénzügyi tudatosság növeléséről, a társadalmi egyenlőtlenségek csökkentéséről, vagy akár a nyugodtabb időskor elősegítéséről. Hiszen biztosítóként akár 50-60 éves távlatra is vállalunk kötelezettséget ügyfeleink érdekében, így nem mindegy, hogy ebben az időszakban milyen változások történnek a világban, és hogy miként alakul a közös jövőnk. Épp ezért szervezünk idén is, immáron második alkalommal konferenciát itt Magyarországon Közös jövőnk címmel.
Szabó Linda, PR és rendezvény osztályvezető, Allianz
Magyarországon ritka az ilyen kezdeményezés a márkák részéről, pedig ma a márkák maguk is meghatározó befolyásolói a közgondolkodásnak.
Valóban, ezt mi is így látjuk. Nagyon érdekes témákat fogunk érinteni. Olyan témákra koncentrálunk, amelyek nemcsak társaságunkat, de ügyfeleinket, társadalmunkat is érintik. Foglalkozunk a klímaváltozás témájával, azokkal a változásokkal, amelyekkel nap mint nap a munkánk során találkozunk és kitekintünk a jövőbe, milyen lesz világunk 20-30 év múlva, szó lesz az urbanizációról és a közösségek fontosságáról. Itt a brand közvetlen megjelenése kevésbé érdekes. Ott van a márka, de az a fontos, hogy platformot teremtsünk a tudásmegosztásra. Józanító és gondolatébresztő előadásokat hallhassanak az érdeklődők, akiknek a belépés természetesen ingyenes.
Tulajdonképpen ez a lényeg, hogy vállalatok, emberek foglalkozzanak azzal, hogyan alakul a környezet és a társadalom.
Az Allianz számára kiemelten fontosak ezek a témák, amit kommunikációs felületeinken hazai tartalommal is kommunikálunk. A Közös jövőnk konferencián például foglalkozunk a fogyatékkal élőkkel is. Sok helyről kapunk pozitív visszajelzést. Horváth Péter a Gyógypedagógiai Továbbképző Központ szakmai vezetője például mélyen meghatódott, amikor beavattuk a terveinkbe. Kikértük véleményét, és tanácsot kértünk tőle: mi lenne, ha kerekes székesek segítenének a konferenciánkon a regisztrációnál, mi lenne ha értelmi fogyatékosokat is bevonnánk az esemény lebonyolításánál. Emellett más aktivitásokban, mint a szponzorációban is aktuális és népszerű témák vannak fókuszban – ilyen a futball vagy a közlekedésbiztonság. De ezeknél az aktivitásoknál is fontos, hogy jövő és társadalom-fókuszúak legyenek, tehát edukáljanak.
Beszéljünk akkor a szponzorációkról. Hogy jut el egy nagyvállalat oda, hogy a Forma1-gyel lép szövetségre.
A szerződést nemzetközi szinten kötöttük meg és ebbe az együttműködésbe kapcsolódott be a magyarországi Allianz is. A Forma1-en keresztül a világ egyik legnagyobb gépkocsi biztosítási szakértőjeként hívjuk fel a figyelmet a közlekedésbiztonság fontosságára. A partnerség lehetőséget biztosít az Allianz számára, hogy felhívja a figyelmet a közlekedésbiztonság fontosságára, hiszen napjainkban évente több mint 3000 ember hal meg az utakon a világ minden részén, és minden egyes halálesetre tíz súlyos sérülés jut. A növekvő közúti forgalom miatt 2020-ra ezek a számok várhatóan megkétszereződnek. Az Allianz az egyetlen biztosító, amely saját baleset-megelőzési kutató központtal rendelkezik. Az Allianz Technológiai Központban, Münchenben, évente több mint 90 töréstesztet végeznek a közlekedésben részt vevők védelmének javítása érdekében. Egy érdekesség a múltból, a németországi biztonságtechnikai centrumban, 1973-ban végezték el gépkocsik biztonsági övével kapcsolatos teszteket, amelynek eredményeként 1974-ben a német autókban a biztonsági öv már alapfelszereltségként szerepelt.
Magyarországon egy leányvállalat mit tud csinálni egy ilyen együttműködéssel, hogyan profitál belőle a lokális márka?
Egyrészt élvezi a brand előnyeit, másrészt azokat a tartalmakat, amiket az anyacég csinál, hazai csatornákon népszerűsítjük. Magyarországon is rendkívül népszerű a Forma 1, ezáltal a közlekedésbiztonság fontosságának üzenetét tömegekhez juttathatjuk el. Ennek támogatására tavaly a Forma 1-hez kapcsolódóan közlekedésbiztonsági napot tartottunk, a Mercedes-Benz Magyarországgal közösen, a Magyar Nagydíjra érkezett MERCEDES AMG PETRONAS pilóták részvételével. Idén Budapest centrumában, a Március 15. téren szerveztünk szintén a Forma 1-hez kapcsolódó aktivitást a nagyközönség részére. A rendezvények mellett a közösségi médiában is igyekszünk párbeszédet kezdeményezni a közlekedésbiztonságról: a két MERCEDES AMG PETRONAS, Forma1-es pilóta szereplésével, a témával kapcsolatos videók az Allianz Hungária Youtube és Facebook csatornáin is megjelennek.
Nemcsak a Forma 1-ben, hanem a futballban is komoly nemzetközi szintű együttműködéseitek vannak.
Igen, például a Bayern München Arénája is az Allianz nevét viseli. Ezen túl 2009 óta 25 ország közel 80 fiatalja részt vesz a Junior Football Camp-en, ahol tehetséges fiatal futballisták tölthetnek egy hetet a legendás Bayern München-nél. Magyarországról minden évben 2-2 magyar fiatal vesz részt a programon. Tavaly először egy magyar lánynak is sikerült kijutnia. Fontos számunkra a tehetségek támogatása, hiszen ők formálják majd a jövőt, így kibontakoztatásuk fontos feladata egy márkának. Az Allianz Junior Football Camp-ben a tanulás mellett életre szóló élményeket is szerezhetnek a fiatalok, így ez az aktivitás egyfajta tehetséggondozás és egyben nyitás is az új generáció felé.
Az Allianz egy patinás márka. A márkaépítés egyik része ez a sok tartalom, amiről beszélsz ?
Sok olyan márkatartalom van, amit az előbb említett branding aktivitások formájában lehet felszínre juttatni. Az Allianz nemzetközi szinten rendkívül sok területen aktív és ezáltal szerteágazó tartalom is születik. Vannak a márkának még olyan branding aktivitásai, mint például az Allianz nemzetközi golf témájú aktivitásai, amiben nem veszünk részt, hiszen Magyarországon teljesen más a golfozás elterjedtsége és megítélése. A kultúra szponzorálás területén Lang-Lang, a világklasszis zongorista gyerekeknek szervezett zenetáborait emelem ki.
Saját aktivitások lehetnek? Az előttünk fekvő jubileumi Allianzról szóló kötetben is pont az áll, hogy változik a környezet és a társadalom. Nagyon érdekes, hogy törekszik a vállalat arra, hogy globális aktivitásokban is részt vegyen, de közben meg pont az az üzenet, hogy teljesen mások a helyi társadalmak, ez némi ellentmondás.
Azért nem valós ellentmondásról van szó, mert a globális márkaértékek változatlanok lokálisan is, ám az aktivitásokat, a szponzorációt igyekszünk a helyi érdeklődésnek és aktualitásoknak megfelelően alakítani. Teljes mértékben így van ez a Közös Jövőnk konferenciával is. Ez egy teljesen magyar specifikus kezdeményezés, nem globális, még ha a szellemisége, üzenetei globálisak is.
Sokan beszélnek a közösségi média közösségépítő szerepéről. Mennyire hisztek benne, hogy valódi közösségek épülhetnek ? Mennyire és mire használjátok a közösségi médiát ?
A magyar közösségi médiában a cégek még mindig tanulási fázisban vannak. Kevesen csinálják úgy, ahogyan azt valóban csinálniuk kellene. Részben idő, pénz, szaktudás hiányában történik ez így. Mi az elsők között nyitottunk itt Magyarországon a közösségi média felé. Mindig van egy olyan kérdés, hogy inkább tartalom, inkább brand, vagy az értékesítési cél hajtsa a közösségi médiát.
Vissza a focihoz. Nagyon érdekes, hogy erős ebben az Allianz, hogy futball stadionokat nevez el. Klasszikus a Bayern Allianz Aréna, de van több városban is „arénátok” Európában. Itt Magyarországon ugye pont tőletek egy sarokra, a konkurencia színezte be zöldre a stadiont és adta a nevét.
Egyrészt pont azért nem szerettünk volna névadó szponzorai lenni a népligeti stadionnak, hiszen a világon 3 kontinens, hat országában van már Allianz Aréna (Bécsben, Münchenben, Nizzában, Londonban, Sao Paoloban, és Sydneyben). Magyarországon az Allianz Arénát a Bayern München stadionjával azonosítják az emberek, így nem is lett volna számunkra hozzáadott értéke.