Kategória: Márkás beszélgetések.
Admin kategória: Márkás beszélgetések - kerekasztal.

A “Mi a helyzet?” beszélgetés itt olvasható.

Kőszegi András:
Szerintem nincs ember a földön, aki zenekedvelő – és hát minimum egy-két évtizeddel bír, de még talán a fiatalabbak is -, akinek a TDK márka ne jelentene valamit. Ki egy múltban éledő nosztalgiával tekint rá, ki pedig napi szinten éli már meg ennek az élményeit. Lényeg a lényeg, hogy ti most egy klasszikus analóg világból iszonyatos sebességgel tulajdonképpen változtok át a digitális világba. A helyzet az, hogy ez nem sok márkának sikerült még idáig. Tehát hogy egy ilyen klasszik márka nem hogy megfrissül, hanem tulajdonképpen teljesen a mai modern világra alakul át. Ez egy nagyon szép feladat, de azt gondolom, hogy nem egy egyszerű játék. 

Orbán Szabolcs:
Így van. A TDK-t azt gondolom, hogy nagyon sokan ismerik, és én ugyanazzal kötődöm a márkához, mint talán sok száz, sok ezer másik ember. Mai napig vannak otthon féltve őrzött ereklyeként felbontatlan analóg kazettáim. Sőt, hát kazettás magnóm is van és a zenekultúrának szerintem ma még mindig a része ez az analóg világ. De ahogy te is megfogalmaztad a világ megváltozásában benne van az, hogy szükségszerűen itt át kell, hogy alakuljon egy analóg márka egy digitális márkává. Ez a TDK-nak úgy tűnik, hogy nagyon jól sikerült. Mégpedig azért sikerülhetett ilyen jól, mert pont jókor lépett a piacra és pont szerencsés pillanatban fejlesztette ki azt a termékpalettát, amely lehetővé teszi azt, hogy tényleg megvesse a lábát ezen a piacon. Meglehetősen sokféle terméket kezdett el fejleszteni és a korábbi relatív egysíkú analóg palettájához képest most abban mondható egysíkúnak, hogy gyakorlatilag valamennyi termék, amit eddig kifejlesztett, elsősorban az okostelefonokról vagy a hordozható kisméretű médialejátszókról történő tartalomfogyasztást, vagy egyszerűbben mondva a zenehallgatást teszi lehetővé, és ezeknek a különböző változataival próbálja meg maximálisan támogatni a zenét szeretőket. 

Kőszegi András:
Van olyan fotós márka, a világ vezető filmgyártója volt, de nem hittek egész egyszerűen a digitális világban és azért maradtak le minden tekintetben. A TDK-nál ez milyen stratégiai döntés volt, mert nem egyszerűen megmaradt a név, hanem kiegészült a Life on Record – tulajdonképpen nem is tudom -, szlogennel vagy ez maga a név? 

orban-szabolcs-tdklife-on -record
Orbán Szabolcs, Dension, TDK Life on Record, ügyvezető

Orbán Szabolcs:
Ez gyakorlatilag maga a név és ez egy önálló brandként jelenik meg a TDK csoportban. Hiszen a TDK-ról annyit kell tudni, hogy egy több mint 70 éves japán központú vegyipari konszern, aminek nagyon sokféle terméke van. Alapvetően vegyipari alapanyaggyártással foglalkozik, például olyanokat csinál, ami az elektronikus alkatrész gyártóknak is alapanyagként funkcionál. És akkor jött a felismerés, hogy érdemes volna ezzel a márkanévvel adott esetben olyan termékeket is előállítani, amelyeket gyakorlatilag az első molekulától kezdve ők állítanak elő. Így egy Imation nevezetű amerikai vállalattal közösen létrehozták ezt a márkanevet, és gyakorlatilag az Imation vezetésével a TDK Life on Record a TDK legjobb hagyományait követve egy modern digitális termék portfoliót hozott létre, amelyet rendkívül intenzíven fejlesztenek, tehát idén is a Roadmap szerint annyiféle új termékünk van, hogy igazándiból két kezemen már meg sem tudom számolni.

Kőszegi András:
Ennek is meg van azért a maga veszélye, hiszen minden termék más élethelyzetet kíván, más élményt kínál. Tehát hogy a pozicionálás, a célcsoport meghatározás azért egy ilyen széles termék portfolió esetében nem lehet egyszerű, és akkor a felhasználási terület az egy dolog, és akkor még ott van a dizájn, a formavilág. Merthogy nem csak a digitális térben, az online térben vagytok jelen, hanem nyilván vannak fizikai, valós kiterjesztései is itt a családnak. 

Orbán Szabolcs:
Bontsuk ketté a termékcsoportot vagy a termékeket két fő csoportra. Vannak a fül- és fejhallgatók és vannak az egyéb termékek. A fül- és fejhallgatók ugye kisebb, közepes és nagyméretű, a teljes vertikumot felölelik az egészen egyszerűtől a meglehetősen professzionális vagy majdnem professzionális fejhallgatóig. Azt is lehet tudni, hogy a TDK csúcstermékei a világ legjobb termékei közé tartoznak. Nyilván szubjektum, hogy ki melyiket ítéli meg a legjobbnak, nem is az a cél, hogy a legjobb legyen, itt az a cél, hogy az ár-érték arány kimagasló legyen. És azokon az alapokon, amiket megszoktak a régi TDK szerelmesek, vagy a TDK hívők, mondjuk így idézőjelben, ezeken az alapokon, digitális módon ugyanazon értékeket lehessen kínálni. Ez meg is van, hiszen az árazási politika a magyarországi vásárlóerőnek is meg tud felelni, a termékek ár-érték aránya, versenyképessége kimagasló, rendkívül jó, a márkanév ismertsége tökéletes. Egy picit más a kérdés ez a hordozható audiorendszerek esetében, hiszen itt egészen a közelmúltig ezek a termékek nem léteztek. A TDK az elsők között csapott ennek a termékpalettának a fejlesztésébe, és párhuzamosan nálánál még nagyobb nevű gyártókkal vagy kevésbé nagy nevű gyártókkal gyakorlatilag az utat keresik. Az a digitális technológia, ami most rendelkezésre áll az tegnap még nem létezett egyáltalán, és gyakorlatilag egy úttörő szerepet vállalva folyamatosan fejlesztik azokat a termékeket, amelyek egyben szondázzák is a piacot, szondázzák a fogyasztói szokásokat, és ezeknek próbálnak megfelelni. Ez a valós életben úgy csapódik le, hogy egy-egy terméknek, egy-egy ilyen típusú terméknek az életgörbéje a klasszikus termékekhez képest meglehetősen rövid, és az életgörbe alatt felhalmozott tapasztalatokat beépítik a következő termékbe. Én úgy látom, hogy bár gyorsan változnak a termékek és sok-sok új termék érkezik, ezek egyre jobbak és jobbak, úgy hogy már az alapkészülékek is kitűnőek voltak. 

Kőszegi András:
TDK Life on Record megy a trendek után vagy trendalakító? Most hogyha már a füleseket említetted ugye, de bármilyen termékcsoportban, a telefonban is egyszer az a menő, hogy ha nagyon pici, egyszer meg az a menő, ha borzasztó nagy és önmagában is egy reklámhordozó eszköz. Tehát hogy kicsi vagy nagy? Mi történik, mentek a fogyasztói igények után vagy a fogyasztókat próbáljátok valahogyan irányítani? 

Orbán Szabolcs:
Én azt hiszem, hogy elsősorban a fogyasztói igények követése a cél, tehát a TDK mint fülhallgató vagy fejhallgató gyártó nem rendelkezik olyan tradicionális múlttal, mint más nagynevű gyártók. Érdemes tanulni a jobbaktól, azt eltanulni, továbbfejleszteni és a TDK saját jövőképe szerint kialakítani ezeket a termékeket. Azt mondanám, hogy az úgynevezett divatfejhallgatók piacának nem akar megfelelni a TDK. Tehát vannak olyan márkák, amelyek két-három évvel ezelőtt teljesen ismeretlenül tűntek fel. Egy-egy olimpián mondjuk az úszók fején ilyen nagyméretű színes és messziről is jól azonosítható fejhallgatók jelentek meg.

Kőszegi András:
Volt is belőle probléma, mert egyébként az olimpián más márkák nem jelenhetnek meg. Nem tudom, hogy gerillaakció volt-e, ez csak zárójeles megjegyzés. Tehát hogy ebből nagyon nagy probléma volt. 

Orbán Szabolcs:
Ez egy erőteljes gerillaakció volt, de nagyon sikeres, mert ez a márka meglehetősen erős pozíciókat harcolt ki ebben a szegmensben világszerte, nincs ez másként Magyarországon sem. Hozzáteszem, sok esetben ezek a divatfejhallgatók a műszaki tartalomnak azt a mélységét nélkülözik, amit a hozzáértő gyártók általában hozzá szoktak tenni. Nagyon jól látható itt is a marketing hatalma, van két termék, az egyik márkázott, a másik talán a fogyasztó fejében kevésbé márkázott, akkor a márkázottat fogja megvenni és nem számít neki, hogy a műszaki tartalom micsoda. Ő elhiszi, hogy az éppen abban a pillanatban a legjobb, amit ő meg tud vásárolni a pénzéért. A TDK azonban tényleg műszaki tartalmat tesz mögé, és megpróbálja az ár-érték arányban a lehető legmagasabbat kínálni. Ez azt is jelenti, hogy a legkisebb és legolcsóbb kategóriában olcsó termékeket tud kínálni, de jó minőséggel, és csúcskategóriában pedig olyan minőséget próbál megvalósítani különleges technológiák által, amelyekről sok ember még csak nem is hallott. 

András:
Itt a márkák esetében nagyon fontos a dizájn, ha fülesekről beszélünk vagy a más egyéb ilyen, nevezzük hangfalaknak vagy nem is tudom, multimédiás eszközöknek, de ami még ennél is fontosabb talán az, hogy a tartalomfogyasztás változott meg drasztikusan. 

Orbán Szabolcs:
Igen. Elsősorban a fiatalabb generációknál, leginkább a z generáció érintett ebben, de már a korábbiak is. Egyszerűen elfordulnak a televíziótól, elfordulnak a rádiótól, és megpróbálnak saját tartalmat generálni, saját tartalmat fogyasztani vagy baráti körből származó tartalmakat, és az internet teljesen átalakította a fogyasztási szokásaikat. Ez azt is jelentette egyébként, hogy elkezdte mindenki a saját rádióját, idézőjelesen rádióját hallgatni, összeállította magának az úgynevezett playlist-eket, amikről korábban, mint kifejezés nem is hallottunk. Ami nem más, mint a kazettás korszakból származó, összeállítok egy kazettát és a különböző számaimat összeválogatom. És ezeket különböző internetes felületeken tárolva vagy ott összeállítva ezeket hallgatja, vagy ugyanezt teszi adott esetben a képi anyagokkal is. Ez egy újfajta magatartás, fogyasztói magatartás, amit a TDK Life on Record termékek nagyon jól le tudnak követni. Mégpedig azért, mert ezeknek a fogyasztói szokásoknak az egyik legerőteljesebben előretörő eszköze a smartphone vagy okostelefon, amely már a tavalyi esztendőben, tehát 2012-ben Magyarországon is elérte vagy meghaladta a hagyományos telefonok értékesítési számait.

Kőszegi András:
Nincs is most már más, tehát nyilván a tendencia az az lesz, hogy csak smartphone lesz.

Orbán Szabolcs:
Így van. És egyre okosabbak, egyre nagyobb tudásúak. Én azt hiszem, és azt gondolom, hogy az okostelefon mást is ki fog váltani, tehát a fizikai adathordozót már kiváltotta, nincs szükség CD-re, nincs szükség hanglemezre vagy kazettára, hiszen streameljük a zenét interneten keresztül, vagy pedig a mobiltelefonra rögzített zeneszámokat hallgatjuk. Ezeket vezeték nélkül összekapcsolva egy lejátszóval, amelyek realisztikusan, élethűen, szép hangzással szólaltatják meg a zenéket, ez egy olyan korábban el nem érhető technikai fejlesztés vagy vívmány, amelyekhez leginkább a régmúlt vagy a közelmúlt táskarádiói hasonlítottak. Azok rendkívül korlátosak voltak, ezek a mai új termékek szinte semmiben nem szenvednek hátrányt és egyáltalán nem kell kompromisszumot kötni. A hangminőségük egy közepes méretű szoba esetén is több mint elegendő, nagyon szépen széles frekvenciás spektrumban, tehát zenei hangokat képesek leadni magukból, mindezt úgy, hogy vezeték nélkül egy újfajta bluetooth technológián keresztül bármelyik okostelefonról. Ez hatalmas előny. 

Kőszegi András:
Hatalmas előny az a piac, amin mozogtok a nagy verseny ellenére is, az pedig hát nem más, mint a zene. Tehát hogy azért itt van egy nagyon-nagyon érzékeny közönség, ami hát előnye is egyben a piacnak, másrészt pedig ez az érzékenység a neheze is. Tehát az rendben van, hogy van itt egy fantasztikus szuper technológia, de hát a célcsoporttal valahogyan kommunikálni is kell. Velük egyre nehezebb megtalálni a hangot, egyre nehezebb megtalálni egy analóg világból a digitális világba berobbanó márkának a hangot. 

Orbán Szabolcs:
Ezzel tökéletesen egyetértek, ugyanakkor van egy rendkívül fontos tényező, ami a mi vitorlánkba irányítja a szelet. Nevezetesen az, hogy a digitális tartalmak megjelenése az interneten, tehát az analóg formátumok eltűnése azt jelentette, hogy a zene szabadon áramolhat. Az hogy legálisan vagy nem legálisan az egy másik kérdés, de szabadon áramlik, tehát mindent megtesz érte a fogyasztó közönség, mindenféle tartalmat fogyaszt. Ez olyan fajta lehetőséget tartogat és kínál a zenefogyasztóknak, amilyen korábban nem volt. Tehát ma Magyarországon is egy kezemen nem tudom megszámolni hány olyan digitális tartalomszolgáltató van, aki gyakorlatban végtelen számú zeneszámot kínál streamelésre. Tehát ma minden zene a levegőből jön. Ezt meghatározott eszközzel mondjuk úgy, hogy el lehet csípni és másik meghatározott eszközzel le lehet játszani rendkívül jó minőségben, minden igényt kielégítő módon. Ja és ezek az eszközök még fel is töltik az okostelefont, ami ennek a feladatnak a teljesítése közben, mint jól tudjuk gyakorta lemerül. Hogy ezek az eszközök hordozhatók, vagy ezek az eszközök adott esetben levihetők a strandra, mert bírják a vizet és bírják a port, homokot és az ütést és adott esetben olyan akkumulátor van bennük, mint ami a mobiltelefon vagy az okostelefon technológiából jön és órákon át, 5-6 órán keresztül képesek zenélni. Tehát azt a mobilitást kínálják ma a zene frontján vagy a lejátszó fronton, amilyen mobilitást kínál a mobiltelefon a saját kategóriájában is. És ez egy teljesen újszerű dolog, a mobiltelefonnál ezt már megszoktuk néhány évvel ezelőtt, a zenelejátszás területén viszont ez most kezdődik. 

Kőszegi András:
Szóval a márkakommunikáció nagyon-nagyon bonyolult, azért menjünk vissza erre a csapásirányra. Tehát azt a célcsoportot, aki nektek fontos, ővelük beszélgetni, mint ahogy mondtad, megváltoztak a fogyasztói szokások, így a márkához való viszonyuk is jelentősen megváltozott, más. Már nem akarnak feltétlenül a márkákkal fecsegni, hanem ők beszélnek a márkákról, tehát őket bevonni egy valamilyenfajta márkaaktivitásba, párbeszédbe, hát azt mondjuk úgy, hogy nem egy egyszerű feladat. 

Orbán Szabolcs:
Tény és való, ugyanakkor a mai social média csatornák számos lehetőséget kínálnak erre, mondjuk ki a Facebook az egyik legismertebb és talán legáltalánosabban használt erre a kommunikációra. És a mi esetünkben azt tapasztaljuk, hogy működik. Működik, el tudjuk érni a fogyasztóinkat, meg tudjuk szólítani őket és sok más csatorna is van. Elsősorban online kommunikálunk, sőt azt kell, hogy mondjam, hogy majdnem kizárólag csak online kommunikálunk. Próbáljuk edukatív módon megismertetni a márkát és a termékpalettát azokkal a fogyasztókkal, akiket legelőször gondolunk megszólítani. Nevezhetjük őket mondjuk véleményvezéreknek, nevezhetjük őket olyan, a saját mikrokörnyezetükben szószólónak, akik megértik ezt a technológiát és képesek a technológiai részleteket vagy a szakszöveget konvertálni fogyasztható emberi nyelvre. És aztán elmondják a barátaiknak. 

Kőszegi András:
Nyilván a Facebook vagy bármilyen más közösségi média, csatorna az csak egy eszköz. Most idézőjelben mondom, ez ugyanolyan csatorna, mint a többi. Tehát ezt meg kell tölteni tartalommal, márkatartalommal, tehát hogy involválni kell a fogyasztókat, a felhasználókat. Van-e elegendő muníció, van-e elegendő tartalom, amivel hát, ha úgy tetszik szóval tudjátok tartani a ti közönségeteket. 

Orbán Szabolcs:
Ez mindig menet közben derül ki. Azt gondolom, hogy sosincs elegendő tartalom, tehát a tartalomfogyasztás ilyen tekintetben is gyakorlatilag korlátlan. Nem tudunk annyi tartalmat bemutatni vagy annyit kommunikálni, hogy azt ne fogyasszák. Minél szellemesebben, minél ügyesebben, minél vonzóbban kommunikálunk, annál jobban tetszik nekik ez és annál inkább magukénak érzik a márkát. De most ebben a márkabevezetés első fázisában számunkra az rettenetesen fontos, hogy elsősorban edukáljunk. Részben műszaki tartalmon keresztül, részben a formatervezési világon keresztül, sok egyéb olyan pontot megvilágítva, amelyet ehhez a márkához eddig nem társítottak. 

Kőszegi András:
Na summa summarum, tehát így analógból digitális világba villámgyorsan átúszott, vagy átevezett, és még számtalan képzavarral élhetnék, a brand. Tehát nem vagytok dizájn és innováció híján. Iszonyatosan gyorsan változik a technológia, a fogyasztás. Hová várod a TDK Life on Record márkát mondjuk a közeljövőben, vagy egy kicsit a távolabbi jövőben? Ez kiszámítható, vagy ki tudja, hogy mit hoz a jövő? 

Orbán Szabolcs:
A reményeimet tudom megszólaltatni. Azt, amit eddig tapasztaltam belőlük, tehát azt, hogy a márka 2011-ben az Egyesült Államokban került bejegyzésre, onnan indult el, ott dobták piacra az első termékportfóliót és 2012 őszén kerültek Európába. Mi akkor találkoztunk és állapodtunk meg. Gyakorlatilag ebben a formában 2013 januárjától van a magyar piacon a márka. Ezen röpke fél év alatt elképesztő elánnal vetette bele magát a csapat a fejlesztésekbe. Jól látják a trendeket, folyamatosan szondázzák a disztribúciót és a piacot, ennek megfelelően én úgy gondolom, hogy minden esélye megvan a TDK Life on Record-nak arra, hogy az elkövetkezendő 5 éven belül ennek a speciális szórakoztató elektronikai szegmensnek az egyik vezető márkájává váljék.
(BrandTrend)