Megfelelés mindenek felett – ez lehetne a mottója a monitoring programoknak, amelyekre vonatkozó megbízással a különböző iparágak keresik meg az Európai Önszabályozó Szervezetet (EASA). Most először kerül sor a kozmetikai termékek reklámjainak átfogó vizsgálatára. A kozmetikai ipar a saját kódexe, az európai jogszabály és a helyi etikai kódexeknek való megfelelésről szeretne teljes körű képet kapni.
A monitoring programban a francia, olasz, lengyel, svéd, angol és a magyar önszabályozó szervezetek vesznek részt, és az adott országokban három teljes hónap (2014. szeptember, 2015. március és június) összes megjelent televízió és sajtó reklámját vizsgálják.
“Az önszabályozás nemcsak a vállalás – kódex – létéről és elfogadásáról szól, hanem az önszabályozás egy komplex rendszer. Kétségtelen, hogy a panaszkezelés jelenti a kódex mellett a második alappillért, hiszen a panaszokkal kapcsolatos döntések és azok elfogadása segíti, hogy a fogyasztók etikus reklámokkal találkozzanak. Ma már azonban a rendszer része a szélesebb körű vizsgálat – mint például a jelenlegi monitoring is -, amely segít kiszűrni az esetleges problémákat, és így lehetővé válik a félreértések vagy hibák kiküszöbölése” – fogalmaz Megyer Örs, az ÖRT elnöke.
“A kozmetikai termékek vizsgálatának programja három részből áll, a jelenleg zajló elsőben a reklámállítások angolra fordítása mellett meg kell jelölnünk a megfelelő, illetve a problémás reklámokat, valamint jelezni az állítás alátámasztására vonatkozó kérelmünket. A második fázisban az alátámasztó anyagok és a reklámok szövegének összevetése zajlik majd, míg a harmadikban az eredmények összesítése után a tanulságok leszűrésére decemberben kerül sor egy workshop keretében” – foglalja össze a program menetét Fazekas Ildikó ÖRT főtitkár.
“Az EASA és a helyi önszabályozó szervezetek a függetlenségük miatt kiválóan alkalmasak arra, hogy vizsgálataikkal tükröt tartsanak a cégek elé. Egyre több monitoringgal kapcsolatos kéréssel keresik meg az önszabályozó szervezeteket tömörítő brüsszeli székhelyű EASA-t. A monitoring eredményeinek hasznosítása segíti a cégeket a reklámoknak való megfelelés még jobb arányainak elérésében. Az alkohol- és élelmiszerreklámoknál ez 98% körüli – meglehetősen jó eredményt – mutatott, izgatottan várjuk a mostani vizsgálat eredményét is” – fogalmaz Oliver Gray, a szervezet igazgatója.
(BrandTrend)