Kategória: Hír és Márka és jog.

Admin kategória: Hír.

A Gazdasági Versenyhivatal megállapította, hogy az ANIBA-NET Informatikai, Kereskedelmi és Szolgáltató Kft. (ANIBA-NET) jogsértően népszerűsítette a Vitanorma Spenót Kapszula articsóka kivonattal és krómmal étrend-kiegészítő termékét, mert olyan gyógyhatásokra és súlycsökkentésre vonatkozó állításokat tett, amelyek nem felelnek meg az ágazati szabályokban meghatározott reklámozási rendelkezéseknek. A jogsértésért 1.500.000 forint bírságot szabott ki a GVH.

A GVH úgy ítélte meg, hogy az ANIBA-NET 2014 májusa és júliusa között közzétett egyes reklámjai azt az üzenetet közvetítették, hogy

  • a termékben jelenlévő spenótkivonat lassíthatja a sejtek osztódását gyomorráknál, illetve megelőzheti a mellrák kialakulását, annak ellenére, hogy egy étrend-kiegészítőnek tilos gyógyhatást tulajdonítani;
  • a spenót és az articsóka jótékony hatásai révén testsúlycsökkenés érhető el, annak ellenére, hogy a spenótról és az articsókáról egyáltalán nincsenek hivatalosan jóváhagyott, egészségre ható állítások. A krómról ugyan szerepelnek engedélyezett állítások az uniós listán, azonban azok nem a testsúlycsökkenéshez köthetők.

A GVH a bírság kiszabásakor a kommunikációs eszközök költségeire alapozott, majd külön-külön értékelte a gyógyhatásról és a fogyásról szóló reklámokat.

A GVH súlyosító körülményként értékelte többek között azt, hogy

  • a jogsértéssel érintett termék bizalmi termék,
  • a jogsértő kereskedelmi gyakorlat részben egészségügyi problémával érintett fogyasztókat célzott meg, akik az átlagosnál érzékenyebbek az egészségügyi problémájukkal kapcsolatos kereskedelmi közlésekre,
  • a GVH számos eljárást folytatott az étrend-kiegészítőknek, élelmiszereknek gyógyhatást, egészségre gyakorolt hatást tulajdonító kereskedelmi kommunikációkkal kapcsolatban, így a GVH következetes gyakorlata a Versenytanács határozataiból megismerhető.

Enyhítő körülményként értékelte a GVH, hogy az ANIBA-NET

  • kisszámú kereskedelmi kommunikációt tett közzé,
  • csak egy típusú kereskedelmi kommunikációban (a nyomtatott sajtóban) tulajdonított az étrend-kiegészítőnek gyógyhatást,
  • az első kifogás után leállította a termék gyártását, forgalmazását és minden reklámozását (beleértve a honlapját is).

A GVH ismételten felhívja a figyelmet arra, hogy étrend-kiegészítő termékek reklámozásakor a vállalkozásoknak szem előtt kell tartaniuk a fogyasztóvédelmi rendelkezések mellett az élelmiszerek reklámozására vonatkozó ágazati jogszabályokat is, amelyek szerint

  • gyógyhatás nem tulajdonítható ilyen termékeknek. A versenyfelügyeleti eljárásban nincs lehetőség arra, hogy a vállalkozás a jogszabályi tilalom ellenére próbálja meg állításait igazolni;
  • egészségre vonatkozó hatásról szóló állítás csak szűk keretek között, a szigorú európai normáknak megfelelően fogalmazható meg, igazolva a megfelelést az ágazati szabályoknak.

A GVH honlapján olvasható a Fogyasztószerek – Így válasszuk ki a megfelelő „csodaszert”! című tájékoztató, amely összegzi a fogyasztószerekkel kapcsolatos tudnivalókat, és útmutatást ad a fogyasztóknak a döntésük meghozatalánál.
(BrandTrend)