Kategória: Márka és jog.

A GVH úgy ítélte meg, hogy a Labornite 2012. október 1. és 2014. május 23. között jogszerűtlen módon közvetítette, hogy Qlarivia elnevezésű csökkentett deutérium tartalmú ivóvíz megoldás lehet a daganatos megbetegedésben szenvedők problémájára, illetve alkalmas lehet a cukorbetegség, a magas vérnyomás, az allergia, valamint a vesebetegségek gyógyítására.

A GVH jogsértőnek talált egyes állításokat is az ivóvíz hirdetett hatékonyságával kapcsolatban, mert a felszívódás sebességére és a termék hatékonyságára vonatkozó kijelentések – a gyógyhatással összefüggésben – azt a látszatot keltették, hogy a szervezet deutérium szintjének csökkenése gyorsabban érhető el, mint más, magasabb deutérium tartalmú termékek alkalmazásával.

A Labornite által importált és forgalmazott Qlarivia megnevezésű termék csökkentett deutérium tartalmú tisztított ivóvíz. A Qlarivia – egyéb, különleges táplálkozási célú élelmiszerkategóriában történő nyilvántartásba vétel hiányában – általános közfogyasztásra szánt élelmiszernek minősül.

A GVH a bírság kiszabásakor a Qlarivia árbevételi adataiból indult ki a vizsgált időszakra vonatkozóan, mert a bírság alapösszegének meghatározásakor a reklámköltség nem adott megfelelő viszonyítási alapot. A vizsgált kommunikáció ugyanis főként online hirdetéseken keresztül valósult meg, így a reklámhordozók költsége elhanyagolható mértékű volt más reklámeszközökhöz vagy az online hirdetések potenciális hatásaihoz viszonyítva, és e ráfordítást számottevően meghaladta a termék értékesítéséből származó árbevétel.

A GVH súlyosító körülményként értékelte többek között, hogy

– a jogsértő kereskedelmi gyakorlat időben elhúzódott,
– a jogsértő kereskedelmi gyakorlat kifejezetten sérülékeny fogyasztókat célzott meg, akik az átlagosnál érzékenyebbek az egészségügyi problémájukkal kapcsolatos kereskedelmi kommunikációra,
– a jogsértéssel érintett termék bizalmi termék,
– a Labornite az adott – az emberi egészség védelme miatt fokozott felelősséget kívánó – ágazat szabályai körében folytatott jogsértő kommunikációs gyakorlatot.

A fentieken túl a GVH megtiltotta a jogsértő magatartás további folytatását.

A GVH ezúton is hangsúlyozza, hogy élelmiszerek reklámozásakor a vállalkozásoknak szem előtt kell tartaniuk az ágazati jogszabályokat is a fogyasztóvédelmi rendelkezéseken túl, különösen azt a szabályt, hogy gyógyhatás nem tulajdonítható élelmiszernek.
(BrandTrend)