Kategória: Márka és jog.

A GVH döntése szerint a Schwabe Hungary 2012. december 14. és 2014. január 31. között tisztességtelen kereskedelmi gyakorlatot folytatott és jogsértően reklámozott, mert a Pearls Winter+, a PearlsIC, a Pearls YB és az acidophilus Pearls étrend-kiegészítő termékekkel összefüggésben olyan egészségre vonatkozó állításokat tett, amelyek nem feleltek meg az ágazati szabályokban meghatározott reklámozási rendelkezéseknek.

A GVH döntésében megállapította, hogy az egyes reklámok azt az üzenetet közvetítették, hogy a Pearls termékek révén minden élethelyzetben megőrizhető a belső egyensúly, az egészség, a termékekben található jótékony hatású baktériumok pedig segítik az élettani folyamatokat, és erősítik a kórokozókkal szembeni védelmet, valamint fenntartható a bélrendszer mikrobiotikus egyensúlya, amelynek zavara akár székletürítési panaszokhoz, intim tünetekhez és fertőzésekre való fogékonysághoz is vezethet.

A GVH azonban nem fogadta el a vállalkozások által becsatolt, a reklámokban megjelenő, a termékek egészségre gyakorolt hatását alátámasztó bizonyítékokat függetlenül attól, hogy azok alátámasztják-e a vizsgált kereskedelmi kommunikációban közzétett, az egészségre gyakorolt hatást megfogalmazó állításokat, avagy sem.
A GVH eljárása ugyanis nem vezethet az EFSA (European Food Safety Authority, Európai Élelmiszerbiztonsági Hivatal), illetve az Európai Bizottság eljárásával ellentétes eredményre.

A GVH a Schwabe Hungary által tanúsított jogsértő magatartásért mindkét vállalkozás, így mind a Schwabe Hungary, mind a Schwabe CEE felelősségét megállapította.

A GVH a bírság kiszabásakor a kommunikációs eszközök költségeire alapozott.

A bírságalapként kalkulált összeget a GVH két részre bontotta, majd figyelembe vette a releváns árbevételeket is, és külön számította ki a Schwabe Hungary valamint a Schwabe CEE bírságát.

A GVH súlyosító körülményként értékelte mindkét vállalkozás esetében többek között azt, hogy

– a jogsértő kereskedelmi gyakorlat a fogyasztók széles körét érte el, illetve időben elhúzódott,
– a jogsértő kereskedelmi gyakorlat részben egészségügyi problémával érintett fogyasztókat célzott meg, akik az átlagosnál érzékenyebbek az egészségügyi problémájukkal kapcsolatos kereskedelmi közlések iránt.

Szintén súlyosító körülményként értékelte a GVH, hogy a két vállalkozás egyikét, Schwabe CEE-t korábban már elmarasztalta fogyasztók megtévesztése miatt.

Enyhítő körülményként értékelte a GVH, hogy a Schwabe Hungary önként módosította a közzétett hirdetéseket.

A fentieken túl a GVH megtiltotta a jogsértő magatartás további folytatását.

A GVH ismételten felhívja a figyelmet arra, hogy étrend-kiegészítő termékek, így probiotikus készítmények reklámozásakor a vállalkozásoknak szem előtt kell tartaniuk a fogyasztóvédelmi rendelkezéseken túl az élelmiszerek reklámozására vonatkozó ágazati jogszabályokat is, így egészségre vonatkozó hatásról szóló állítás csak szűk keretek között, a szigorú európai normáknak megfelelően fogalmazható meg, igazolva a megfelelést az ágazati szabályoknak.
(BrandTrend)