Kategória: Márka és jog.

A Preventa ivóvizek nem minősülnek sem természetes ásványvíznek, sem különleges táplálkozási célú élelmiszernek. A HYD a Gyógyszerészeti és Egészségügyi Minőség- és Szervezetfejlesztési Intézet Országos Gyógyszerészeti Intézet Főigazgatóságánál (GYEMSZI-OGYI) több ízben kezdeményezte csökkentett deutérium tartalmú víz készítmények törzskönyvezését és forgalomba hozatalának engedélyezését, melyet a GYEMSZI-OGYI elutasított.

A HYD 2012-ben és 2013-ban a csökkentett deutérium tartalmú Preventa ivóvízzel kapcsolatban intenzív kommunikációs tevékenységet folytatott.

A GVH döntésében megállapította, hogy a HYD kommunikációjában jogsértően tulajdonított a Preventa termékeknek betegségmegelőző, illetőleg gyógyító hatást. A HYD-hoz kapcsolható kommunikációkban több esetben a Preventa termékek megnevezése nélkül kerültek megjelenítésre a deutérimcsökkentés gyógyhatásai, illetve a csökkentett deutériumot tartalmazó termékeknek betegség megelőzésére, gyógyítására vagy kezelésére vonatkozó tulajdonságai. Azonban az, hogy a Preventa vizek és a deutériumcsökkentés között objektív kapcsolat van az érintett fogyasztók számára világossá vált, és ez megalapozza a tisztességtelen kereskedelmi gyakorlatot.

A GVH a bírság kiszabásakor a kommunikációs költségekre alapozott.

Súlyosító körülményként értékelte többek között, hogy

– a jogsértő kereskedelmi gyakorlat a fogyasztók széles körét érte el,
– a jogsértő kereskedelmi gyakorlat részben egészségügyi problémával érintett fogyasztókat célzott meg, akik az átlagosnál érzékenyebbek az egészségügyi problémájukkal kapcsolatos kereskedelmi kommunikációk iránt,
– a jogsértéssel érintett termék bizalmi termék,
– a GVH korábban két alkalommal már jogsértést állapított meg a Preventa termékek kommunikációjával kapcsolatban.

Enyhítő körülményként értékelte a GVH, hogy a HYD

– jelentős és hosszú ideje tartó, ismétlődő erőfeszítéseket tesz egy csökkentett deutérium tartalmú, emberi alkalmazásra szánt termék gyógyszerkénti hatósági engedélyezésére,
– a kommunikációs gyakorlatát megváltoztatva igyekezett a vele szemben indult eljárásokat lezáró határozatokban foglaltak szerint jogszerűen eljárni.

A fentieken túl a GVH megtiltotta a jogsértő magatartás további folytatását.

A GVH hangsúlyozza, hogy élelmiszerek reklámozásakor a vállalkozásoknak szem előtt kell tartaniuk a fogyasztóvédelmi rendelkezéseken túl az ágazati jogszabályokat is, az alábbiak szerint:

– gyógyhatás nem tulajdonítható élelmiszernek, így táplálék kiegészítő termékeknek sem,
– egészségre vonatkozó hatás állítások csak szűk keretek között, a szigorú európai normáknak megfelelően, az ágazati szabályoknak való megfelelés esetén megengedett.
(BrandTrend)