Kategória: Márka és jog.

Fontos kiemelni, hogy az élelmiszerekre vonatkozó szigorú reklámozási szabályok szerint tilos élelmiszernek gyógyhatást tulajdonítani. Az Avemar elnevezésű, granulátum és tabletta kivitelben értékesített termék különleges táplálkozási célú élelmiszernek minősül, azon belül speciális gyógyászati célra szánt tápszer kategóriába sorolható – de még ebbe a kategóriába tartozó termékeknek sem tulajdonítható a reklámokban gyógyhatás.

A GVH kiemeli, hogy a reklámokkal elsősorban azokat a daganatos betegségekben szenvedő fogyasztókat célozták meg, akik kifejezetten a gyógyulás, illetve kezelések kiegészítése céljából keresik a különböző terápiás lehetőségeket. Az egészségre és az emberi szervezetre ható termékek esetén a különféle betegségben szenvedő vagy azt megelőzni szándékozó emberek sérülékeny fogyasztói csoportot alkotnak. Ők a gyógyulás vagy gyógyító hatás reményében lényegesen érzékenyebben reagálnak a gyógyulást ígérő tájékoztatásokra, emiatt különös jelentősége van az ágazati szabályoknak megfelelő tájékoztatásnak.

A GVH megállapította, hogy a fenti tájékoztatásokkal a vállalkozások jogsértést követtek el és megtiltotta a magatartás folytatását. Ezen kívül bírság kiszabását is indokoltnak látta a Hivatal, a Biropharma Kft.-t 2.000.000 Ft, a Bizalom Kft.-t 1.100.000 Ft bírság megfizetésére kötelezte.

A Biropharma Első Magyar Biotechnológiai Kft. ellen korábban már folyt – némileg eltérő gyakorlat miatt, némileg eltérő jogalapon – versenyfelügyeleti eljárás, amely egyes állítások alkalmazása miatt marasztalással zárult, azonban az is megállapítható volt, hogy a vállalkozás a GVH döntését követően jelentősen megváltoztatta kommunikációs gyakorlatát a döntés megállapításaira alapozva.

A bírság meghatározása során a GVH a jogsértő reklámok költségeiből indult ki, és enyhítő körülményként vette figyelembe a vállalkozások kommunikációs gyakorlatának különböző módosításait, illetve a gyakorlat felfüggesztését is.
(BrandTrend)