Kategória: Márka és jog.

A vállalkozás az alábbi termékeit 2009 tavaszától 2013. január 18-ig számos valótlan egészségre ható, illetve tiltott gyógyhatásra utaló hatás-állítással népszerűsítette:

– Kombucha gomba kultúra,
– Kombucha koncentrátum,
– Kombucha koncentrátum ananásszal, csipkebogyóval és papayával,
– Kombucha koncentrátum papayával,
– Kombucha koncentrátum búzafűvel,
– Kombucha koncentrátum csipkebogyóval,
– Kombucha koncentrátum inulinnal, ananásszal, csipkebogyóval és papayával,
– Kombucha koncentrátum jóddal,
– Imponáll zöldzab, zeller, zöldárpa, csalán, csipkebogyó tabletta,
– Áfonya-acerola kapszula,
– Alen, illetve a
– Mokusaku talptapasz

A fenti termékekkel kapcsolatban megfogalmazott tájékoztatásokat reklámspotokban, nyomtatott sajtótermékekben, a vállalkozás saját honlapján, elektronikus DM levelekben és egyéb termékleírásokban juttatták el a fogyasztókhoz. A GVH észrevétele szerint a tájékoztatások fő üzenete a fogyasztó számára az volt, hogy a termékek használatával számos betegség hatékonyan kezelhető, orvosolható, megelőzhető, valamint egészségmegőrző hatása is van a termékeknek.

A GVH megállapította, hogy a vállalkozás fogyasztókkal szembeni tisztességtelen gyakorlatot folytatott, mivel a vizsgálat során nem tudott olyan bizonyítékot benyújtani, amely igazolta volna, hogy a termékek ténylegesen rendelkeznek a hirdetett hatásokkal. A hivatal a jogsértés elkövetéséért 10.000.000 Ft bírságot szabott ki a vállalkozásra, valamint megtiltotta a jogsértő magatartás további folytatását.

A GVH a bírságok meghatározásánál súlyosító körülményként értékelte, hogy a tájékoztatások a fogyasztók széles rétegéhez jutottak el, illetve azt a körülményt, hogy a hosszú ideig elhúzódó reklámozási tevékenységükkel a vállalkozások az egészségügyi problémákkal küzdő, sérülékeny fogyasztói réteget célozták meg.

A GVH megállapította továbbá, hogy a tájékoztatások elsősorban azon fogyasztóknak szóltak, akik kifejezetten betegségek megelőzése vagy gyógyulás, illetve kezelések kiegészítése céljából keresik a különböző terápiás lehetőségeket. Fontos megjegyezni, hogy az egészségre és az emberi szervezetre ható termékek esetén a különféle betegségben szenvedő vagy azt megelőzni szándékozó emberek sérülékeny fogyasztói csoportot alkotnak. Ők a gyógyulás vagy gyógyító hatás reményében lényegesen érzékenyebben reagálnak a gyógyulást ígérő tájékoztatásokra, emiatt különös jelentősége van a tényszerű, túlzásokat nélkülöző, bizonyított állításokat tartalmazó tájékoztatásnak.
(BrandTrend)