Kategória: Hír és Kutatás.

Admin kategória: Hír.

Az AISE pán-európai mosási szokások fogyasztói felméréséhez kapcsolódva a Magyar Kozmetikai és Háztartás-vegyipari Szövetség (KOZMOS) hazai felmérést készített a mosószerek egységáráról és a mosási szimbólum ismeretéről.

A felmérést a Kantar piackutató cég végezte el 2020. decemberében Magyarországon on-line kérdőíves formában a hazai fogyasztókat reprezentáló 520 fő bevonásával, amiben nők és férfiak is egyenlő arányban vettek részt.

A felmérés alátámasztotta a mosószerpiacon jelenleg kapható három főbb terméktípus jellemző használati megoszlását is: a megkérdezettek 32%-a mosóport, 53%-a folyékony vagy gél mosószert, 16 %-a mosókapszulát használ a mosáshoz.

A felmérés elsőként arra keresett választ, hogy a fogyasztók tudják-e azt, hogy az egyes márkák adagolási utasításai eltérhetnek és emiatt a különböző termékek kilogrammonkénti és literenkénti árai nem összevethetőek. Ez a megkérdezettek 63 %-ának ismert és egyértelmű volt.

Bár láthatólag a fogyasztók is tisztában vannak azzal, hogy a termékeket inkább a mosások száma alapján kellene összehasonlítani, a jelenlegi egységár képzési gyakorlat miatt még mindig jellemzőbb a kilogrammonkénti/literenkénti összehasonlítás:
– a mosóporok esetében a vásárlók 24%-a a tényleges mosásonkénti, 41 %-uk a kilogrammonkénti / literenkénti és 13 %-uk a csomagolásonkénti ár alapján hasonlítja össze az árakat.
– ugyanez a folyékony vagy gél mosószer használók esetében 22 %-ban mosásonkénti, 42 %-ban a kilogrammonkénti / literenkénti és 14 %-nál a csomagolásonkénti ár alapján történik.
– a mosókapszuláknál, ahol egyértelműbb a mosások számának és az adagolás kapcsolata, a megkérdezettek 32 %-a egy mosás, 12 %-a a kilogramm vagy liter, míg 15 %-a a csomagolásonkénti árakat hasonlítja össze.

2004 óta kötelező az Európai Unióban a mosószereken feltüntetni azt, hogy a termékkel 4-5 kg ruha hány átlagos mosása1 végezhető el. Ezt a termékeken a gyártók a következő szimbólummal jelölik, ahol a szám a mosások számát jelöli.

A felmérésben megkérdezettek 93% felismerte a mosások számát jelző piktogramot és tisztában volt annak jelentésével.

A válaszadók 83 %-a egyetértett azzal, hogy a mosószerek közti választásban segítene, ha minden mosószer árát egy adag, 4-5 kg ruha mosásra vetítve tüntetnék fel. Ez összhangban van az AISE korábbi felmérésének eredményeivel is.

A felmérés is azt alátámasztja, hogy a magyar fogyasztók számára a legelőnyösebb az, ha a mosószerek összehasonlítása a termékkel történő átlagos mosás ára alapján történik, ezért szükségessé vált a hazai egységár képzési gyakorlat ilyen irányú átalakítása.