Kategória: Képes hír és Kutatás.

Admin kategória: Képes hír.

Magyarország továbbra is Európa élvonalába tartozik az élelmiszer-kiskereskedelem növekedési rangsorában. Nálunk a boltok bevétele 5,5 százalékkal emelkedett a negyedik negyedév során, tavalyelőtt október-decemberhez viszonyítva. Ez a második legnagyobb európai mutató Törökország után. Mennyiségben a hazai 2,4 százalékos bővülés pedig a harmadik legnagyobb, Írországot és Görögországot követve. Többek között ezt állapítja meg a Nielsen az európai kiskereskedelem negyedik negyedévi teljesítményével kapcsolatban.

„A fejlődés motorjai élelmiszerek közül például a nagy forgalmú gyümölcslé, gyümölcsjoghurt, valamint édes keksz, jelentős negyedik negyedévi növekedésük alapján – tájékoztat Szűcs-Villányi Ágnes, a Nielsen osztályvezetője. – Háztartási vegyi áruknál és kozmetikumoknál többek közt a parfüm, dekor kozmetikum továbbá konyhai törlőkendő mutatói emelkednek ki mind érték, mind mennyiség szempontjából.”

gyumolcs

Ez már a hetedik egymás után következő negyedév, amikor Európában dobogós helyet foglalunk el élelmiszer-kiskereskedelmünk bevételének nagy növekedési arányával. Mennyiséget tekintve pedig hat éven át tartó folyamatos csökkenés után, 2014 első negyedéve során fordult át növekedésbe a trend; ami pozitív, immár megszakítás nélkül nyolc negyedéven keresztül.

„Élelmiszer-kiskereskedelmünk kedvező trendjeiben tükröződik, hogy egyre nagyobb a fogyasztók bizalma – állapítja meg Szűcs-Villányi Ágnes. – Hazánkban a tavalyelőtti negyedik negyedévihez képest figyelemre méltóan, kilenc ponttal növekedett a fogyasztói bizalmi index a legutóbb október-decemberi 63 pontra. Sokkal kedvezőbben ítélik meg a magyar fogyasztók az index három összetevőjét; személyes pénzügyi helyzetüket, a munkahelyi kilátásokat és saját vásárlási hajlandóságukat, mint egy évvel korábban.”

A vizsgált huszonegy fejlett európai ország élelmiszer-kiskereskedelmi forgalma értékben 2,1 százalékkal, míg mennyiség szempontjából 0,8-cal emelkedett, a legutóbbi két negyedik negyedév összehasonlításában. Ugyanakkor a vizsgált huszonegy európai országban átlagosan 1,3 százalékkal drágultak a napi fogyasztási cikkek, negyedik negyedéves összehasonlításban. Ez öt év óta a legalacsonyabb mértékű átlagos európai áremelkedés. Ami jelentősen hozzájárul ahhoz, hogy a boltok mennyiségben is többet adtak el.

Magyarországon az átlagárak 3,1 százalékkal emelkedtek a negyedik negyedévben.

„Több dolog is fékezi az értékben mért eladásokat az európai országok egy részében – mondja Jean-Jacques Vandenheede, a Nielsen európai kiskereskedelmi ismeretek igazgatója. – Esnek a termelési költségek, ami az alacsonyabb olajárakból következik. Azon kívül a kiskereskedők még mindig aktívan használják a promóciókat eszközként arra, hogy küzdjenek a diszkontok növekvő népszerűségével. További fontos tényező, hogy tíz európai fogyasztóból majdnem három váltott olcsóbb élelmiszerre, hogy spóroljon.”

Az öt nagy európai piac, a „big five” közül megint Spanyolországban nőtt az értékben mért forgalom legjobban; 2,7 százalékkal. Utána az európai átlagnál kisebb mutatók következnek:  Németországban és Franciaországban egyaránt plusz 1,5 százalék, Olaszországban plusz 1,4 míg az Egyesült Királyságban mínusz 0,5 százalék.

Utóbbi mellett még további három országban csökkent az értékben mért forgalom, a negyedik negyedévek összehasonlításában: Svájcban (-2,3%), Finnországban (-1,1%) és Szlovákiában (-0,2%).

Néhány vizsgált környező országban az élelmiszer-kiskereskedelem forgalmának alakulása a tavalyi negyedik negyedévben, 2014. negyedik negyedévéhez viszonyítva. Százalékban. Forrás: Nielsen fogyasztói információkat és ismereteket szolgáltató vállalat

Ország Értékben Mennyiségben Átlagár
Európai átlag +2,1 +0,8 +1,3
Magyarország +5,5 +2,4 +3,1
Ausztria +3,0 +1,4 +1,6
Szlovákia -0,2 -1,3 +1,1
Csehország +0,4 +0,5  -0,1
Lengyelország +2,0 +1,5 +0,5

(BrandTrend)