Kategória: Kutatás.

2014-ben a teljes népesség naponta átlagosan 4 óra 49 percet töltött a tévékészülékek előtt, három perccel többet, mint az előző évben. A 18 év alattiak tévénézéssel töltött ideje 3 óra 22 percről 4 percet csökkenve 3 óra 18 perc lett, a 18-49 éves korcsoporté változatlan maradt: 4 óra 1 perc. Az 50 év felettiek átlagosan 6 óra 16 percet töltöttek a televízió előtt, 6 perccel többet, mint egy évvel korábban.

Egy főre jutó napi tévénézési idő (Forrás: Nielsen Közönségmérés)

Egy fore juto napi tevenezesi ido

2014-ben az országos lefedettségű kereskedelmi csatornák együttes közönségaránya a teljes népesség körében 27.9% volt, 1.7 százalékponttal alacsonyabb, mint az előző év ugyanezen időszakában. Az általános szórakoztató csatornák részesedése 18.2%, a közszolgálati csatornáké pedig 16.3% volt. Ez előbbinél 1.1 százalékpontos, utóbbinál 1.5 százalékpontos növekedést jelent 2013-hoz viszonyítva. A filmcsatornák részesedése a nézett időból 0.2 százalékponttal növekedett, így 9.1% lett, míg a gyerekcsatornák 0.4 százalékponttal 4.8%-ra csökkentek, a hírcsatornáké 4.0%, az ismeretterjesztő csatornáké 4.9%, a sportcsatornáké 2.4%, a zenecsatornáké 2.6%, az életmódcsatornáké pedig 2.1% volt az év során.

Csatornatípusok közönségaránya (Forrás: Nielsen Közönségmérés)

Csatornatipusok kozonsegaranya

A vételi platform szerinti közönség-összetétel adatokból látható, hogy a nézési időn belül még mindig domináns az analóg kábeltelevízióra előfizetők köre (31.2%), bár arányuk 2013-hoz képest 3.1 százalékponttal csökkent. A digitális műholdas előfizetéssel rendelkezők részesedése a közönségen belül 26.1%-ra csökkent, a digitális kábel / IPTV előfizetőké 6.2 százalékpontot emelkedett (29.8%), míg a csak földi vétellel rendelkezők részesedése 2.2 százalékponttal csökkent 12.9%-ra.

Tavaly a 4 év feletti teljes népességet alapul véve naponta átlagosan 7.1 millió ember kapcsolta be legalább egy percre a televízióját, és közülük 6.5 millió látott legalább egy hirdetést. Az egy főre jutó átlagos napi reklámnézési idő 26 percet tett ki, ez a teljes tévénézési idő 9%-a. Egy néző naponta átlagosan 86 darab reklámot látott.

A Nielsen Közönségmérés adatai alapján az elmúlt öt évben folyamatosan és dinamikusan nőtt a televíziós reklámok megjelenésszáma, 2014-ben a vizsgált magyar nyelvű csatornákon újra rekord mennyiségű, összesen 5 358 215 darab hirdetés került képernyőre. Az egy napra jutó átlagos megjelenésszám 14 680 darab volt, összesített hosszát tekintve pedig a tévéreklámok 32 238 órát, 4.25 évet tettek ki a vizsgált csatornákon.

Átlagos reklámhossz és hirdetésszám (Forrás: Nielsen Közönségmérés)

atlagos reklamhossz es hirdetesszam

A hirdetések túlnyomó része 30 másodperces volt, ezt követik a 20 majd a 15 másodpercesek. Bár a 25 másodperces filmek gyakoriság alapján a negyedik helyre szorultak, egy reklámfilm átlagos hossza mégis pontosan ennyi, 25 másodperc volt. A reklámblokkok 6%-a mindössze egyetlen szpotot tartalmazott, 30% 2-5 darabot, 49% 6-10 darabot, míg 15% ennél is többet.

Az elmúlt esztendőben 612 hirdető 1 087 márkát hirdetett 7 360 féle különböző reklámban, amelyek közül 5 978 volt teljesen új hirdetés, azaz olyan, amely először 2014-ben került képernyőre. Egy hirdetés átlagosan 728-szer került adásba.

Szektorok és termékosztályok 2014-ben (Forrás: Nielsen Közönségmérés)

Szektorok és termekosztalyok 2013-ban

A legtöbb hirdetés a „Gyógyhatású készítmények” szektorba tartozott (1 199 506 db), ezt követte az „Kereskedelem” (890 863 db) és az „Élelmiszer” (727 620 db). Ez a három szektor adta ki a megjelenések 53%-át. A leggyakrabban hirdetett termékosztály az „Egyéb (jellemzően internetes) kereskedelem” (317 819 db) volt, ezt követte a „Megfázás, influenza elleni termékek” (306 220 darab) és az „Élelmiszerkereskedelem” (276 129 darab). A megjelenésszám szerinti top 10 termékosztály a teljes piac 37%-át tette ki.

A teljes kutatás elérhetőTv piaci körkép 2014
(BrandTrend)