Kategória: Kutatás.

A fogyasztó szerek kiskereskedelmi eladásában kiemelkedő szerepet játszik a patikán kívüli piac. Ugyanis több  mint 50 százalékkal részesedtek a gyógyszertárakon kívüli üzletek a legutóbbi két tizenkét hónapos időszak mindegyikének kiskereskedelmi forgalmából. Legutóbb július-június között a többi recept nélkül kapható szer (OTC termék) átlagánál jóval magasabb arány, 51 százalék jutott patikán kívüli üzletekre a fogyasztó szerek értékben mért forgalmából, míg a gyógyszertárakra 49 százalék.

“Egyre inkább a kapszula és tabletta formátumú termékeket keresik a vásárlók mind a gyógyszertárakban, mind a patikán kívüli üzletekben” – hangsúlyozza Osztoics Bernadett, a Nielsen ügyfélkapcsolati igazgatója. – A kapszula és tabletta formájú termékek aránya az értékben mért teljes eladásból 65 százalékról 73-ra emelkedett, egyik tizenkét hónapos időszakról a másikra. Ezzel egy időben viszont kisebb lett az ízesített (például eper, csoki, vanília) por állagú termékek és a folyékony, főleg shake formátumú fogyasztó szerek súlya. Együttes, értékben mért piaci részesedésük 30 százalékról 23-ra csökkent.”

Recept nélkül kapható fogyasztó szerek – értékben mért  kiskereskedelmi forgalmából az egyes szegmensek piaci részesedése. Százalékban. (Forrás: Nielsen fogyasztói információkat és ismereteket szolgáltató vállalat)

Szegmens

2011. július-

2012. június

2012. július-

2013. június

2013. július-

2014. június

Kapszula

47

51

60

Tabletta

15

14

13

Pezsgő tabletta

1

1

1

Folyékony (főleg shake)

8

5

2

Por (eper, csokoládé, vanília ízesítéssel)

25

25

21

Rágótabletta

4

4

3

Csak a patikán kívüli üzletekben játszanak szerepet a kereskedelmi márkás fogyasztó szerek.  Forgalmuk 100 millió forint alatt maradt a legutóbbi három év mindegyike során. Így a teljes piacból 3, 4 majd legutóbb újra 4 százalékos részesedést értek el.Kiszerelés méret szempontjából kapszula és tabletta formájú recept nélkül kapható fogyasztó szereknél a 60 vagy annál kevesebb darabot tartalmazó dobozok kiskereskedelmi eladása valamivel több, mint 1 milliárd forintot ért el 2013. július-2014. június között. Ez 49 százalékkal több, mint az előző hasonló időszakban. A nagyarányú növekedést a kategóriába újonnan belépő szereplők generálták. Ezzel egy időben a 60 darabosnál nagyobb egységek forgalma 700 millió forint alá került, és 14 százalékkal marad el az egy évvel előbbitől.

Ami a tévében való reklámozást illeti: a Nielsen által szpot szinten vizsgált, recept nélkül kapható gyógyhatású készítményekre a piaci szereplők – hivatalos listaáron – idén január-június között mintegy 75 milliárd forintot költöttek. Ez  35 százalékkal több, mint a tavalyi hasonló időszakban. Meg kell azonban jegyezni, hogy a hivatalos listaárhoz képest a valóságban kevesebbet szoktak fizetni a reklámokért.

Fogyasztó szerek reklámjára – szintén listaáron – 4,2 milliárd forintot fordítottak a vállalatok az idei első félév alatt; a tavaly január-június között mért összeg több mint dupláját, szám szerint 212 százalékát.
(BrandTrend)