Kategória: Kutatás.

A nemzetközi tanácsadó társaság a világ ezer legnagyobb árbevételű cégének tranzakcióival modellezi a felvásárlási piacot. Az M&A-piac jövőjét a kutatók a felvásárlási kapacitásból (a cégek erre fordítható pénzeszközeinek mennyiségéből, azaz a nettó adósság/EBITDA mutatóból) és a felvásárlási étvágyból (a társaságok egy év múlva várható P/E értékéből, azaz cégértékarányos nyereségéből) vezetik le.

A KPMG elemzése szerint az M&A-piac jövője annak ellenére is rendkívül biztató, hogy ebben a periódusban a lezárt tranzakciók száma 2 százalékkal visszaesett, a tranzakciók összértéke pedig 2012-es szinteken mozog. Ezzel szemben éves visszatekintésben a cégek felvásárlási étvágya 16 százalékkal emelkedett, tranzakciós kapacitásuk pedig 13 százalékkal nőtt világszinten. A már bejelentett, de még le nem zárt tranzakciók összértéke 26 százalékkal nőtt.

A lezárt tranzakciók és a bejelentettek közötti olló kinyílását több tényezőre vezetik vissza a KPMG tanácsadói. A Közel-Keleten és Ukrajnában tapasztalható politikai bizonytalanság, a protekcionista politikai erők egyes fejlett államokban tapasztalt előretörése, valamint az adórendszerek változásai átmenetileg megakaszthatják a felvásárlási piac bővülését.

Ennek, valamint a gazdasági válságból való kilábalás eltérő ütemének eredményeként a különböző piacok M&A-kilátásai eltérőek. A nagy európai cégek előremutató P/E értéke 24 százalékkal magasabb, mint egy évvel korábban volt. A skála másik végén Japán áll. A szigetország nagy cégeire vonatkozó P/E-becslések 11 százalékkal visszaestek, de ez sem volt elég ahhoz, hogy a 2013 második félévében tapasztalt 16 százalékos növekedés teljesen lemorzsolódjon. Az Egyesült Államokban a várható nyereség 9 százalékkal emelkedett, miközben a várható piaci kapitalizáció 7 százalékkal nőtt.

A Távol-Keleten India minden szempontból jelentős tranzakciós bővülésre számíthat. Legnagyobb cégeinek várható P/E mutatója 10 százalékkal javult, miközben tranzakciós kapacitásuk egészen elképesztő, 38 százalékos növekedést mutatott. Más a helyzet Kínában, ahol az előretekintő P/E mutató az elmúlt félévben 6 százalékkal visszaesett, igaz éves szinten még így is 8 százalékos növekedést mutat.
(BrandTrend)