Kategória: Kutatás.

Két éves csökkenés után újra nőtt mennyiségben is az élelmiszer- és  vegyiáru-kiskereskedelem forgalma Magyarországon; az idei első negyedév során 1,6 százalékkal több árut adtak el a boltok, mint tavaly január-márciusban. Ezzel egy időben értéket tekintve a forgalom 3,5 százalékkal nőtt, ami Európában az egyik legjelentősebb mértékű javulás. Az élelmiszerek, háztartási vegyiáruk és kozmetikumok fogyasztói átlagára 1,9 százalékkal emelkedett. Többek között ezt állapítja meg a Nielsen fogyasztói információkat és ismereteket szolgáltató vállalat „Growthreporter” című, negyedévenkénti európai elemzése.

Magyarországon az élelmiszer és a háztartási vegyi áru kiskereskedelmi forgalmának trendjei

kiskereskedelmi forgalom trendjei

Legutóbb 2011. negyedik negyedéve során nőtt a bolti eladás mennyiség szempontjából hazánkban: akkor 1,4 százalékkal, negyedéves összehasonlítást tekintve. Utána a mélypontot a 2012. évi negyedik negyedév jelentette, mínusz 4,6 százalékkal. Ezt követően tavaly az első negyedév során a negatív mutató kezdett egyre kisebb lenni. Idén pedig, az első három hónapban újra pluszt tartalmaz a Nielsen Kiskereskedelmi Indexe a mennyiségi forgalomnál.

Jean-Jacques Vandenheede, a Nielsen európai kiskereskedelmi tanácsadási igazgatója áttekintette földrészünkön a 2014. első három hónapi eladások számait. Az értékben mért forgalom trendjeivel kapcsolatban megállapította: “Európában a nominális növekedés átlagos mértéke ugyanúgy 1,7 százalék, mint az előző, negyedik negyedév során. Habár tíz országban javult a mutató az előző negyedévhez viszonyítva, tíz országban kisebb lett. A legnagyobb mértékű javulást Dánia, Magyarország és Svájc érte el.”

Igazolják az első negyedév kedvező forgalmi adatai azt a piaci tapasztalatot, amely szerint, ha a fogyasztói bizalom változik, akkor két negyedévig tart, amíg hatása tükröződik az eladásokban. Magyarországon tavaly a második negyedévi 41 pont után, a harmadikban már 45, a negyedikben pedig 51 pontot ért el az index. Idén az első negyedévben tovább nőtt, 54 pontra a fogyasztók bizalma. Ez az index összegzi a fogyasztók véleményét személyes pénzügyi helyzetük és a munkahelyek kilátásairól, valamint vásárlási hajlandóságukról.

Ha az európai helyzetet nézzük, a huszonegy vizsgált országban átlagosan újra kevesebbet adtak el, mint múlt év január-március között. Mennyiséget tekintve a mínusz 0,6 százalékos mutató ugyanakkora, mint a 2013-as negyedik negyedévi.

“Itt figyelemre méltó, hogy az EU öt nagy piaca közül háromban, az Egyesült Királyságban, Németországban és Olaszországban negatív a trend – állapítja meg a Nielsen európai igazgatója. – Mennyiségben a legkedvezőbb mutatókat a török, francia, norvég és belga piac érte el.”
(BrandTrend)