Kategória: Kutatás.

2014 első negyedévében a tartós műszaki cikkek értékesítése 14,9 százalékkal haladta meg 2013 azonos időszakának a teljesítményét. A teljes értékesítési összforgalom 105,9 milliárd forintot tett ki. A növekedés elsősorban a telekommunikáció, a szórakoztató elektronika és a háztartási nagygép szektornak köszönhető. A háztartási kisgépek is eredményes negyedévet zártak, valamint az információs technológia piaca is tudott erősödni.

Forgalomváltozás – Tartós fogyasztási, műszaki cikkek (Forrás: GfK TEMAX® Hungary, GfK)

forgalomvaltozas

Telekommunikáció: egyre nagyobb kereslet az okostelefonok iránt
A mindennapjaink részévé vált mobiltelefonok 2014 első három hónapjában is nagy népszerűségnek örvendtek, amit jól szemléltet a termékcsoport forgalmának 26 százalékos növekedése a tavalyi év azonos időszakához képest. Ez az emelkedés az okostelefonok iránti igénynek tudható be: az első negyedévben az összes eladott készülék 60 százaléka már ilyen készülék volt egyre inkább háttérbe szorítva a hagyományos telefonokat. Ez a trend erősíti a forgalom növekedését, mivel a piacot a magasabb átlagáron kínált okostelefonok felé tolja el.

Szórakoztató elektronika: a lapos tv húzza a piacot
2014 első negyedévében a hazai szórakoztató elektronikai piac 16,2 milliárd forintos forgalmat realizált, ami 21 százalékkal haladta meg az előző év azonos időszakában mért forgalmat. A növekedés hajtóereje továbbra is az LCD kijelzős televízió. Szignifikánsan nőtt a nagy kijelzős lapostévék iránti kereslet (37’ és afelett), emellett viszont a kisebb képernyőátmérővel rendelkező készülékek is kelendők voltak. Utóbbiaknál az olcsóbb modellek választéka is bővült. A tévékészülékek mellett a játékkonzolok teljesítménye volt kimagasló: a PS4 platform megjelenése fellendítette saját szegmensét és így hatott a teljes piacra.

Háztartási kisgépek: erőteljes promóciós hatások
A nagyon sikeres tavalyi negyedik negyedév után 2014 is hasonlóan pozitívan kezdődött, mint ahogy 2013 befejeződött. A háztartási kisgép szektor 20,4 százalékos növekedést ért el az előző év azonos időszakához képest. A tavaly év végi promóciók átnyúltak az idei első hónapokra is, és ez nagyban hozzájárult több árucsoport bővüléséhez. Kétszámjegyű növekedést tudott produkálni a kávéfőzők, a vízforralók és a kenyérpirítók árucsoportja is, de a legnagyobb ugrás az étel előkészítő konyhai felszereléseknél látható – ezen belül is a robotgépek, a turmixgépek és a botmixerek értékesítése volt kimagasló. Egyedül a hajformázó és az olajsütő kategória nem tudta felülmúlni az előző évet.

Háztartási nagygépek: stabil növekedés
2014 első három hónapja stabil, folyamatos emelkedést hozott a szektornak: 2013 első negyedévéhez képest jelentős – 19,6 százalékos – növekedést értek el a háztartási nagygépek. Mindegyik nagygép árucsoport kétszámjegyű bővülést produkált, kiemelkedő azonban a két legnagyobb kategória – hűtők és mosógépek – növekedése, amihez a kereskedők erőteljes promóciós tevékenysége is hozzájárult. A hűtők szektorán belül továbbra is a kétajtós alulfagyasztós modellek a legnépszerűbbek, míg a mosógépeknél az elöltöltős, keskeny kivitelűek.

Információs technológia: továbbra is népszerűek a tabletek
A szektor az év első negyedévében a tavaly év végi erős növekedés után mérsékeltebb, 5,5 százalékos értékbeli emelkedést mutatott a tavalyi év első negyedévéhez képest. A növekedés motorját a tabletek jelentették, amelyek hosszú ideje mutatnak tartósan magas keresletet. Szintén jól szerepeltek a billentyűzetek, ami nem meglepő, ugyanis számos népszerű elektronikai eszközhöz (tabletek, számítógépek, televíziók) kaphatók ilyen adatbevitelt segítő kiegészítők.

Egyes árucsoportok jó teljesítménye mellett voltak gyengélkedő termékcsoportok is: a háttértárolók stagnáltak, a webkamerák pedig kétszámjegyű csökkenést könyvelhettek el a tavalyi év azonos időszakához képest.

Fotó: enyhén csökkenő piac az első negyedévben
A hazai fotópiac negatív irányba fejlődött az első negyedévben: forgalmi értékben 4,1 százalékos csökkenést mutat az előző év azonos időszakához mérten. A visszaesés fő oka a hagyományos fix objektíves kompakt fényképezőgépek hanyatló piaci tendenciája, amelyet a két másik továbbra is növekvő szegmens – egyrészt a D-SLR, másrészt a csökkenő átlagárával jelentős növekedést produkáló rendszerkompakt (MILC) nem tudott ellensúlyozni. Úgy tűnik, hogy a piacon a fix lencsés kompakt kamerák szembesülnek idén a legnagyobb kihívással, amit csak fokoz az okostelefonok népszerűsége.

Irodatechnika: csökkenő piac a visszaeső kellékanyag kereslet miatt
A szektor közepes mértékű visszaesést szenvedett el, a forgalom ugyanis 8,5 százalékkal múlta alul 2014 első negyedévében az egy évvel korábbi szintet. E változást termékcsoportonként megvizsgálva látható, hogy a nyomtatási hardverek (nyomtatók és multifunkcionális eszközök) iránti kereslet bár erősödött, a festékpatronok és tonerek csökkenése – a szektoron belüli nagyobb súlyuk miatt – negatív változást eredményeztek.

Összefoglaló táblázat – Piacvolumen, Növekedési ráta az előző év azonos időszakához képest (Forrás: GfK TEMAX® Hungary, GfK)

osszefoglalo tablazat(BrandTrend)