Kategória: Kutatás.

Magyarországon a legutóbbi időszak rekord szintjét érte el a Nielsen fogyasztói bizalmi indexe. Az idei első negyedévi felmérés során ugyanis hazánkban újabb három ponttal emelkedett a mutató a negyedik negyedévhez képest, és 54 ponton áll. Ennél nagyobb fogyasztói bizalmi indexet hazánkban, 59 pontot 2010. negyedik negyedévében mértek.

Magyarországon főleg azért javult az index, mert többen látják kedvezőnek a munkahelyi kilátásokat, mint a negyedik negyedévben. Amíg ugyanis a következő tizenkét hónapban a munkahelyi kilátásokat többé-kevésbé kedvezően a válaszadók 8 százaléka látta múlt év végén, addig most 12 százalék. Ez jelenős növekedést jelent, egyik negyedévről a másikra.

Az index három összetevője közül legpozitívabban személyes pénzügyi helyzetüket ítélik meg a felmérésben részt vett fogyasztók; 19 százalékuk tekint többé-kevésbé derűlátóan az előttünk álló tizenkét hónapra, személyes pénzügyi helyzetének szempontjából. Az arány megegyezik a negyedik negyedévivel.

A jelenlegi időszakot, figyelembe véve az árakat és saját pénzügyi helyzetét a megkérdezettek 12 százaléka látja megfelelőnek arra, hogy megvásárolja, amit szeretne, vagy amire szüksége van. Ez a mutató 1 százalékponttal emelkedett, negyedéves összehasonlításban.

Összességében az 54 pontos magyar fogyasztói bizalmi index elmarad az európai átlagtól, amely a negyedik negyedévi 73 pontról 75-re emelkedett.

csehorszag

Közép- és Kelet-Európában Csehországban legnagyobb a fogyasztók bizalma, 75 ponttal. További sorrend: Lengyelország 70, Bulgária és Szlovákia 68-68, Románia 67, Ukrajna 56, Szerbia 52, Szlovénia 48, Horvátország 45 pont. Hetedik szomszédunk, Ausztria mutatója 87 pont, ami eggyel több, mint három hónappal korábban.

„Európában a javulás törékeny, de haladást jelez” – állapítja meg a Nielsen tanulmánya. Földrészünk trendjeiről Dr. Venkatesh Bala, a Nielsen holdinghoz tartozó The Cambridge Csoport vezető gazdasági szakértője így nyilatkozik: “A fellendüléshez hosszú út vezet, amely kulcsfontosságú piacoktól indult el, mint Franciaország, Olaszország és Spanyolország. Továbbra is jól teljesít Németország, ahol az eurózónán belül legalacsonyabb a munkanélküliség, az Egyesült Királyságban pedig a gazdaság figyelemre méltó iramban fejlődik”.

A munkahelyi kilátások megítélése nem csak Magyarországon javult, hanem a vizsgált harminckét európai ország közül összesen huszonnégyben.

Ha a globális trendeket nézzük, megállapíthatjuk, hogy a fogyasztók bizalma visszatért a gazdasági válság előtti szintre. Ugyanis a hatvan vizsgált országban átlagosan 94-ről 96 pontra nőtt az index. Ennél nagyobb átlagos mutatót legutóbb 2007 első negyedében regisztráltak – 97 pontot. A trendet  Dr. Venkatesh Bala így kommentálja: “Globálisan a fogyasztók bizalma hét éves csúcsot ért el, és ez mérföldkövet jelent a  recesszió történetében, amely a leghosszabbnak bizonyult a nagy gazdasági világválság óta. A közvélekedés óvatosan mozdul el a stabilitás irányában. S ahogyan folytatódik a fellendülés, erősödnek az optimizmus jelei”.

borobudur_java_indonezia

Amelyik országban 100 pontnál kisebb az index, ott a fogyasztók inkább pesszimisták, míg 100 pont felett optimisták. Derűlátást a mutató tizenkét országban tükröz, élükön Indonéziával (124 pont) és Indiával (121). Ebben a 100 pont feletti tartományban összesen kilenc ázsiai és két dél-amerikai ország, Brazília és Peru mellett egy európai található, Svájc a 104 pontos indexével. Viszont a legalacsonyabb indexet elért tizenkét ország közül tizenegy európai, és csak egy ázsiai, mégpedig Dél-Korea.

Indonéziában immár az egymást követő ötödik negyedévben legnagyobb a fogyasztói bizalom, a világon vizsgált országok között. Most legalacsonyabb az index Horvátországban és Olaszországban, egyaránt 45 ponttal.

Regionálisan Ázsiában-Óceániában legnagyobb a fogyasztók bizalma, átlag 106 ponttal. Észak-Amerika mutatója öt ponttal nőtt a negyedik negyedév után, és elérte az optimizmus küszöbét, azaz kereken 100-at. Közép-Kelet és Afrika közös, átlagos indexe négy ponttal emelkedett, és 94 lett. Utána Latin-Amerika következik 93-mal. Európa átlagos indexe pedig 75 pont.

Legnagyobb mértékben a vizsgált országok közül az egyiptomi (87) és a svájci (104) index növekedett, negyedéves összehasonlításban; előbbié tizenegy, utóbbié tíz ponttal.

Fogyasztói bizalmi index a felmérés kezdete óta globálisan átlagosan és Magyarországon. Q1, Q2, Q3, Q4 az adott év negyedévének sorszámát jelenti. Forrás: Nielsen fogyasztói információkat és ismereteket szolgáltató vállalat

Felmérés ideje

Globális átlag

Magyarország

2006-Q1

96

83

2007-Q1

97

66

2008-Q1

88

67

2009-Q1

77

52

2010-Q1

92

61

2011-Q1

92

41

2012-01

94

32

2013-01

93

43

2013-02

94

41

2013-03

94

45

2013-04

94

51

2014-01

96

54

(BrandTrend)