Kategória: Kutatás.

Recept nélkül kapható gyógyszerekből és gyógyhatású készítményekből (OTC) 11 százalékkal, mintegy 147 milliárd forintra nőtt a kiskereskedelem (patikák és patikán kívüli forgalom) bevétele tavaly, az előző évhez képest. Többek között ezt állapítja meg a Nielsen fogyasztói információkat és ismereteket szolgáltató vállalat, az általa mért ötvenhárom különböző termékcsoport adatai alapján.

“Legnagyobb a kereslet vitaminok és étrendkiegészítők iránt, amelyek 31 százalékkal részesedtek az összes bevételből múlt évben – tájékoztat Osztoics Bernadett, a Nielsen ügyfélkapcsolati igazgatója. – Utánuk következnek az általános láz- és fájdalomcsillapítók 16, valamint a köhögéscsillapítók 7 százalékos piacrésszel. Erre a három kategóriára jut a teljes forgalom több mint fele; 54 százaléka.”

Osztoics Bernadett kiemeli a trendekből, hogy a legnagyobb forgalmú OTC termékek közül átlag feletti növekedést regisztrált a Nielsen például általános láz- és fájdalomcsillapítóknál (13), köhögéscsillapítóknál (14 százalék), orrdugulás elleni szereknél (17 százalék), puffadás elleni szereknél (12), hasmenés elleni szereknél (16), továbbá gombaellenes szereknél (13).

gyogyszer

Ami a tévében történő reklámozást illeti: a Nielsen által szpotszinten vizsgált csatornákat alapul véve, recept nélkül kapható gyógyhatású készítményekre a piaci szereplők költése – hivatalos listaáron – tavaly mintegy 133 milliárd forintot tett ki. Ez  7 százalékkal kevesebb, mint egy évvel korábban. Meg kell azonban jegyezni, hogy a hivatalos listaárhoz képest a valóságban kevesebbet szoktak fizetni a reklámokért.

A tévéreklámköltésből legnagyobb rész tavaly a megfázás, influenza elleni készítményekre jutott (23 százalék). Utánuk következik a fájdalomcsillapító, nyugtató (14), vitamin és vitaminital (12), emésztést javító készítmények (11) ízületi bántalmak elleni készítmények (7), bőrgyógyászati készítmények és allergia elleni készítmények (3-3), majd a többiek.

Egyik évről a másikra legnagyobb mértékben, 36 százalékkal emelkedett a tévéreklámköltés ízületi bántalmak elleni készítményeknél, 24 százalékkal allergia elleni készítményeknél, egyaránt 16-tal pedig megfázás, influenza elleni készítményeknél, valamint szemcseppnél.

Táblázat. A Nielsen által mért recept nélkül kapható gyógyszerek és gyógyhatású készítmények (OTC) – értékben mért – kiskereskedelmi forgalmából a legnagyobb kategóriák részaránya, 2013-ban. Százalékban. Forrás: Nielsen fogyasztói információkat és ismereteket szolgáltató vállalat

Kategória

%

Vitaminok és étrendkiegészítők

31

Általános láz- és fájdalomcsillapítók

16

Köhögéscsillapítók

7

Visszeres véna kezelésére való készítmények

5

Orrdugulás elleni szerek

5

Puffadás elleni szerek

3

Hasmenés elleni szerek

3

Gombaellenes szerek

3

Táblázat. A Nielsen által szpotszinten vizsgált csatornákat alapul véve, recept nélkül kapható gyógyhatású készítményekre (OTC) a piaci szereplők – listaáron – történő tévéreklámköltéséből a legnagyobb részesedést elért kategóriák részaránya.  Százalékban. Forrás: Nielsen fogyasztói információkat és ismereteket szolgáltató vállalat

Kategória

%

Megfázás, influenza elleni készítmények

23

Fájdalomcsillapítók, nyugtatók

14

Vitamin és vitaminital

12

Emésztést javító készítmények

11

Ízületi bántalmak elleni készítmények

7

Bőrgyógyászati készítmények

3

Allergia elleni készítmények

3

(BrandTrend)