2013-ban a teljes népesség naponta átlagosan 4 óra 46 percet töltött a tévékészülékek előtt, pontosan annyit, mint az előző év ugyanezen időszakában. A 18 év alattiak tévénézéssel töltött ideje 3 óra 11 percről 3 óra 22 percre nőtt, a 18-49 éves korcsoporté pedig 4 óra 1 percre emelkedett. Az 50 év felettiek átlagosan 6 óra 10 percet töltöttek a televízió előtt, 5 perccel kevesebbet, mint egy évvel korábban.
Egy főre jutó napi tévénézési idő (Forrás: Nielsen Közönségmérés)
2013-ban az országos kereskedelmi csatornák együttes közönségaránya a teljes népesség körében 29.6% volt, 4.1 százalékponttal alacsonyabb, mint az előző év ugyanezen időszakában. Az általános szórakoztató csatornák részesedése 17.1%, a közszolgálati csatornáké pedig 14.8% volt. Ez előbbinél 1.9 százalékpontos, utóbbinál 0.6 százalékpontos növekedést jelent 2012 ugyanezen időszakához viszonyítva. Ennél is nagyobb mértékben, 0.8 százalékponttal emelkedett tavaly a filmcsatornák részesedése a nézett időből. A filmcsatornák közönségaránya így 8.9%-ra nőtt, míg a gyerekcsatornák közönségaránya 5.2%, a hírcsatornáké 4.1%, az ismeretterjesztő csatornáké 4.7%, a sportcsatornáké 2.5%, a zenecsatornáké 2.6%, az életmódcsatornáké pedig 2.2% volt az év során.
Csatornatípusok közönségaránya (Forrás: Nielsen Közönségmérés)
A vételi platform szerinti közönség-összetétel adatokból látható, hogy a nézési időn belül továbbra is domináns az analóg kábeltelevízióra előfizetők köre (34.3%), de arányuk 2012-höz képest 4.2 százalékponttal csökkent. A digitális műholdas előfizetéssel rendelkezők részesedése a közönségen belül 27%-ra nőtt, a digitális kábel / IPTV előfizetőké 4.7 százalékpontot emelkedett (23.6%), míg a csak földi vétellel rendelkezők részesedése 2.1 százalékponttal csökkent 15.1%-ra.
Tavaly a 4 év feletti teljes népességet alapul véve naponta átlagosan 7.1 millió ember kapcsolta be legalább egy percre a televízióját, és közülük 6.7 millió látott legalább egy hirdetést. Az egy főre jutó átlagos napi reklámnézési idő 23 percet tett ki, ez a teljes tévénézési idő 8%-a. Egy néző naponta átlagosan 78 darab reklámot látott.
A Nielsen Közönségmérés adatai alapján 2013-ban a vizsgált magyar nyelvű csatornákon ismét rekord mennyiségű, összesen 4 460 296 darab reklám került képernyőre. Az egy napra jutó átlagos megjelenésszám 12 220 darab volt, összesített hosszát tekintve pedig a tévéreklámok 30 ezer órát, majdnem 3.5 évet tettek ki a vizsgált 47 csatorna műsoridejéből.
Átlagos reklámhossz és hirdetésszám (Forrás: Nielsen Közönségmérés)
A hirdetések túlnyomó része 30 másodperces volt, ezt követik a 20 majd a 15 másodpercesek. Bár a 25 másodperces filmek gyakoriság alapján a negyedik helyre szorultak, egy reklámfilm átlagos hossza mégis szinte pontosan ennyi, 24.6 másodperc volt. A reklámblokkok egytizede mindössze egyetlen szpotot tartalmazott, 42% 2-5 darabot, 38% 6-10 darabot, míg 10% ennél is többet.
Az elmúlt esztendőben 556 hirdető ezernél is több márkát hirdetett 6 868 féle különböző reklámban, amelyek közül 5 521 volt teljesen új hirdetés, azaz olyan, amely először 2013-ban került képernyőre. Egy hirdetés átlagosan 649-szer került adásba.
Szektorok és termékosztályok 2013-ban (Forrás: Nielsen Közönségmérés)
A legtöbb hirdetés a „Gyógyhatású készítmények” szektorba tartozott (952 013 db), ezt követte az „Élelmiszer” (566 634 db) és a „Szépségápolás” (550 405 db). Ez a három szektor adta ki a megjelenések 46%-át. A leggyakrabban hirdetett termékosztály a „Megfázás elleni készítmények” (222 165 db) volt, ezt követte az „Élelmiszerkereskedelem” (207 647 darab) és a „Fájdalomcsillapító, nyugtató” (152 023 darab). A megjelenésszám szerinti top 10 termékosztály a teljes piac 32%-át tette ki.
A teljes kutatás elérhető: Tv piaci körkép 2013
(BrandTrend)