Kategória: Kutatás.

Magyarországon 0,3 százalékkal nőtt az élelmiszer-kiskereskedelem bevétele a harmadik negyedévben, a tavalyi hasonló időszakhoz viszonyítva. Ezzel pozitívra fordult a trend, az idei második negyedévben mért mínusz 0,2 százalék után.

Idén július-szeptember között hazánkban az élelmiszerek, háztartási vegyiáruk és kozmetikumok átlagára 3,0 százalékkal emelkedett, a múlt évi harmadik negyedévhez képest, ami közel áll a vizsgált huszonegy európai ország 2,8 százalékos átlagához. Többek között ezt állapítja meg a Nielsen fogyasztói információkat és ismereteket szolgáltató vállalat „Growthreporter” című, negyedévenkénti nemzetközi elemzése.

“Örvendetes, hogy az európai élelmiszer-kiskereskedelem forgalma értékben a második negyedévi átlag 1,2 százalék után most 3,0 százalékkal bővült. De ezt kizárólag annak köszönhetjük, hogy emelkedtek az árak.” – mutat rá Jean-Jacques Vandenheede, a Nielsen európai kiskereskedelmi tanácsadási igazgatója. “Elmaradt azonban a mennyiségi növekedés, és ezzel a szigorú ténnyel egész Európa kénytelen szembenézni, ami különösen aggasztó az olyan nagy piacokon, mint az Egyesült Királyság, Németország és Olaszország. A fogyasztók érzékelhetően nagyobb mennyiséget, mint egy évvel ezelőtt csak a skandináv országokban, Törökországban és Portugáliában vásároltak.”

Fontosnak tartja a Nielsen szakértője, hogy szemmel láthatóan kezd helyreállni a fogyasztók bizalma: “Általában azt tapasztaljuk, hogyha a fogyasztói bizalom változik, akkor két negyedévig tart, amíg hatása érvényesül az eladásoknál is. Így kedvezőbb képet a kiskereskedelmi trendekről várhatóan a jövő évi első negyedévben láthatunk majd.”

elelmiszer

A napi fogyasztási cikkekből (élelmiszer, háztartási vegyiáru és kozmetikum) az eladott mennyiség Magyarországgal együtt nyolc európai országban csökkent, negyedéves összehasonlításban. Nálunk a harmadik negyedév során 2,7 százalékkal adtak el az élelmiszerboltokban kevesebb árut; ennél nagyobb mértékű a csökkenés Írországban (-3,9), Szlovákiában (-3,7) és Csehországban (-3,3). Rajtuk kívül 1 százaléknál kisebb mértékben csökkent a mennyiségi forgalom Hollandiában, Lengyelországban, az Egyesült Királyságban és Olaszországban.

Az európai élelmiszer-kiskereskedelem forgalma mennyiséget tekintve a vizsgált országokban átlag 0,2 százalékkal lett kevesebb, ami jóval kedvezőbb a második negyedévben mért 1,5 százalélkos csökkenésnél.

A napi fogyasztási cikkek érték szempontjából mért forgalmának növekedését jelentősen befolyásolja a drágulás mértéke. Ezzel kapcsolatban Jean-Jacques Vandenheede hangsúlyozza: “Európában az átlagárak a görögországi átlag 2,6 százalékos csökkenés és a 7 százalékos törökországi növekedés között változtak. Ebből a szempontból eléggé eltérnek az egyes országok trendjei. Például Törökország mutatóját Portugália követi az átlagárak 4,5 majd az Egyesült Királyság 4 százalékos emelkedésével.”

Néhány európai országban az élelmiszer, háztartási vegyiáru és kozmetikum áremelkedésének átlagos mértéke az idei harmadik negyedévben. A tavalyi harmadik negyedévhez viszonyítva. Százalékban. Forrás: Nielsen fogyasztói információkat és ismereteket szolgáltató vállalat

Ország

%
Európai átlag

2,8

Magyarország

3,0

Ausztria

3,4

Szlovákia

3,1

Csehország

3,5

Lengyelország

1,1

Németország

3,5

Görögország

    – 2,6

(BrandTrend)