Kategória: Kutatás.

Márkák rangsorolásával kapcsolatos kutatás eredményeit publikálta a Millward Brown.  Az eltérő termékkategóriákat értékelő felmérés 1000 magyar megkérdezett véleménye alapján született és külön vizsgálta a férfiak, nők, szinglik vagy épp a „geekek” márkaviszonyulását.

A legszeretettebb márka 2013-ban a Pöttyös lett.  

A marketingeseknek és a kutatóknak nincs könnyű dolga, ha egymástól eltérő termékkategóriákban szereplő márkák erejét, “a fogyasztó fejében” kivívott pozícióját kell összevetni. Ezzel szemben a való életben naponta hozunk olyan döntéseket, élünk meg olyan helyzeteket, amikor egymástól távoli, helyettesítő viszonyban közel sem levő termékkategóriák szereplőiről alkotunk véleményt. Előfordul, hogy egy adott bank valamiért kedvesebb nekünk, míg esetleg egy szupermarketláncról, vagy mosóporról hallani sem szívesen hallunk. A kategóriákon átívelő márkahűséget jól érzékelteti, hogy sokan „gyűjtik” adott gyártó termékeit, van olyan fogyasztó, aki kifejezetten szívesen látja a tévéje logóját a hűtőgépén, porszívóján, vagy éppen a kávéfőzőjén.

Noha leggyakrabban azonos termékkategóriák szereplői között fejezzük ki állásfoglalásunkat márkaválasztásunkkal, könnyen belátható, hogy nem ördögtől való a márkákat önmagukban, a kategória nélkül összevetni. Egyszerűen vannak olyan márkák, amelyek kedvesebbek nekünk, közelebb állnak hozzánk, még ha nehéz is pontosan megfogalmazni a közelség mibenlétét.

A listát a nagy nemzetközi márkák uralják, de a dobogó legfelső fokára a Pöttyös állhatott fel, kevéssel maga mögé utasítva a Facebookot és a Google-t. Az összesített TOP10-be a klasszikus magyar márkák közül a Pick és a Szentkirályi került még be.

Az izgalmas feladat során a fogyasztók a legkevésbé sem jöttek zavarba a nagyon eltérő termékkategóriák gyártói láttán. Az online világ óriásai mellett a technológiai cégek és az élelmiszermárkák békésen megfértek a fogyasztók szívében a TV csatornákkal, vagy éppen a mosóporokkal együtt.

legkedveltebb-marka-pottyos(Forrás: Millward Brown)

A techrajongóknak lehet érdekes adalék, hogy a manapság slágertémának számító Samsung – Apple párharcból idehaza a Millward Brown kutatásában a koreai cég került ki győztesen.

A férfiak szívét az Pick és az Unicum mellett jó néhány sörmárka is igencsak megdobogtatja, míg a hölgyeknél a Milka-Danone-Ariel trió szerepelt az összesített eredménynél kedvezőbben. Körükben egyébként az abszolút első helyen a Pöttyös, míg a férfiaknál a Google végzett.

Az eredmények üde színfoltja, a szinglik – nem szinglik csatájában az előző csapatban diadalmaskodó Facebook, amelyet a nem egyedülállók körében 5 hellyel előz meg a Pöttyös.

A hazai tőzsdei favoritok jellemzően megosztóan viselkedtek. Az OTP és a MOL például „hideget-meleget” egyaránt bőven kapott.

Virágh Miklós, Group Account Director, Millward Brown: „Elsősorban fogyasztói ragaszkodást. Mondhatjuk, hogy az a márka, amelyik előrébb van, az közelebb áll a fogyasztók szívéhez. Szól arról, hogy kiket nem cserélnénk el szívesen, melyek azok a márkák, amelyeket akkor is szeretnénk a közelünkben tudni, akkor is szeretnénk találkozni velük, ha minden megváltozik körülöttünk.”

Valakit talán meglep, de nem volt jellemző az utálkozás. Sokan mondják rólunk, hogy hajlamosak vagyunk keseregni és azt kívánni, hogy „dögöljön meg a szomszédé is,” de a legtöbben mégis jóval több olyan márkát választottak ki, akiket magukkal vinnének, mint „akik előtt lezárnák a sorompót”.
(BrandTrend)