A nyári főszezonban megvizsgáltak 95 szállásközvetítéssel foglalkozó portált, illetve ezek facebookos jelenlétét. Vajon ez a telítettnek nevezett , és melyek a vezető oldalak?
Az alapvetés szerint a hazai szállásközvetítői piac teljesen telített, hiszen a legnagyobb hazai brand, a szallas.hu, valamint a nemzetközi nagyágyú, a booking.com lefedi a piacot. Idén nyolcéves csúcson volt a szálláshelyek bevétele, ami az aktuális gazdasági helyzeten túl az egyre tudatosabb online kommunikációnak és hirdetéseknek is köszönhető. Az viszont nem igaz, hogy kizárólag a szallas.hu tartaná el a piacot: a marketingszoveg.com úgy találja, hogy bőven van még piaci lehetősége másoknak is.
A szallas.hu egy kitűnő brand és megbízható oldal, így mindenképpen vezeti a piacot és a szállásadók webhez való hozzáállását is alapjaiban határozza meg, azért vannak még kisebb, de hatékony oldalak is. A 95 vizsgált oldalból meglepő módon csak 25-nek volt értékelhető jelenléte a facebookon, a többinél pedig már a honlapjuk alapján is megállapítható volt, hogy ez nem véletlen, hiszen a jelentőségük igen kicsi.
Az első közösségi szállás oldal 2005 óta létezik. 2006-ban jelent meg az utazok.hu facebook oldala, majd néhány évig semmi. Ezután 2009-ben kezdett az indulhatunk.hu, a 2010-es év pedig már robbanásszerű volt, megjelent nálunk is a kuponos vásárlási modell, illetve elindult a szallas.hu a közösségi médiában is.
Sor |
Szálláshely |
Like száma |
|
|
2013.09.01 |
|
|
|
1 |
trivago.com – Angol nyelvű! |
1412275 |
2 |
Szallas.hu |
429979 |
3 |
Bonuszbrigad.hu |
353067 |
4 |
KuponVilag.hu |
204274 |
5 |
Utazok.hu |
120217 |
6 |
Szallas-rajongok.hu |
72021 |
7 |
UtiSugo.hu |
70191 |
8 |
Indulhatunk.hu |
36535 |
9 |
Szallodak.hu |
29852 |
10 |
welovebudapest.com |
23031 |
A lájkok száma szerint a trivago.com az első, de ez az eredmény torz, mivel nemzetközi oldalról van szó, bár erős magyar jelenléttel. A második a hazai piacvezető szallas.hu az elvárásoknak megfelelően, míg a harmadik a bonuszbrigad.hu, amely viszont kuponközvetítő oldalként nem egy hagyományos szállásoldal. Ezért másodiknak a valóban szállásközvetítéssel foglalkozó utazok.hu oldal tekinthető.
Bár ez az érték állandóan változik, két véletlenül kiválasztott időpillanatban, augusztus elsején és szeptember elsején ellenőrizték, hogy a lájkok mellett a másik fontos mérőszám, tehát a „beszélnek róla” érték mekkora az egyes oldalaknál.
A magyar célközönségű szállásadó oldalak között meglepő módon már a szallasok.hu mutatja a legjobb arányokat, megelőzve a szallas.hu és a welovebudapest.com facebook oldalát. Az első három helyezett környékén a kuponos oldalak vagy angol trivago.com szerepel jól, aztán messze le van szakadva mindenki.
Ebben az összehasonlításban például a piacvezető szallas.hu csak a 14., később pedig 9. lett, mivel a követőinek csak mindössze 2%-a aktív. A social media kommunikációjuk ugyan színes, de nyilván a 400 ezer lájkolóra felhúzott oldalon a valóban aktívak jóval kevesebben vannak.
Végül a népszerű toplistázáshoz hasonlóan a nyári időszak felmérései alapján egy „abszolút”, mindent összegző és figyelembe vevő végeredményt hirdettek. Itt már az minden adatot összeszámoltak és a sorrend alapján pontszámokra váltották. A végeredmény pedig a következő lett:
Eszerint a kuponos oldalakat és az angol nyelvű trivago.comot leszámítva a mai szállásközvetítői online piacon az első öt szereplő közösségi médiás aktivitásuk szerinti sorrendben a következők voltak:
szallas.hu
welovebudapest.com
szallasok.hu
szallasvadasz.hu
szallodak.hu
(ite.hu, BrandTrend)