Kategória: Kutatás.

Először mutatták be az új módszertannal mért rádiós hallgatottsági adatokat a mérést végző konzorcium tagjai, a TNS-Hoffmann és a Mediameter. A Rádiós Médiaszolgáltatók Egyesületével (RAME) közösen szervezett, július 16-i, budapesti sajtótájékoztatón a módszertant is ismertették. A konzorcium tavaly decemberben nyerte el a közönségmérési kutatási tendert, a mérést három éven keresztül végzi.

Radios_meres_Turi_Arpad

„Fontos volt, hogy az új mérési módszer egységes legyen, és azt a piaci szereplők mindegyike elfogadja. Az új módszer ilyen” – mondta Turi Árpád, a RAME elnöke bevezetőjében. A rádiós szervezethez a Helyi Rádiók Országos Egyesülete (HEROE) is csatlakozott, így az új közönségmérés a teljes hazai rádiós piacot felöleli, ideértve a közszolgálati, az országos, a budapesti, és a helyi kereskedelmi rádiókat is.

Radios_meres_Perjes_Tamas

Az egységes, nemzetközi modellek figyelembevételével kidolgozott módszertant Perjés Tamás, a TNS-Hoffmann média szektorvezetője mutatta be. Az új módszer – a telefonos adatgyűjtés – előnye, hogy egyszerűbb és költséghatékonyabb, valamint a speciális (magasabb társadalmi státuszú) közönség jobban bevonható, ugyanis a lekérdezés mobiltelefonon zajlik.  A kutatók az előző napi rádióhallgatásra kérdeznek rá (a módszer neve „day after recall”); arra, hogy mikor, melyik csatornákat és milyen hosszan hallgatták. A rádióknak és a hirdetőknek háromhavi görgetett adatot szolgáltatnak a kutatók.

Perjés Tamás az adatfelvétel területi eloszlásáról és elemszámáról is beszámolt: az országos és a budapesti mintában 15-59 éveseket hívnak fel, valamint a 60 évnél idősebbeket – országos mintán – vezetékes telefonon. Egy negyedévben 5540 interjút készítenek a kutatók. A módszer a helyi rádiókat is méri, a megyeszékhelyen élőket évente kétszer, a megyéket pedig évente egyszer mérik fel, így válik teljessé a kutatás. A szakember hozzátette: „a konzorcium célja a folyamatos fejlesztés, de tekintettel lenni a piaci környezetre. A jövőben egy médiapiaci konjunktúra további fejlesztéseket generálhat majd a rádiós piacon is.”

Radios_meres_Rabcsanszki_Laura

A második negyedéves hallgatottsági adatokat Rabcsánszki Laura, a Mediameter ügyfélkapcsolati igazgatója mutatta be. A 15 évnél idősebb megkérdezettek legtöbbje naponta és országosan a Class FM-et hallgatta (26,1 százalék), majd az MR1-Kossuth Rádiót (18 százalék), az MR2-Petőfi Rádiót (11,8 százalék), a Music FM-et (3,9 százalék), az ötödik leghallgatottabb rádiócsatorna napi átlagban pedig a Juventus Rádió volt (3,4 százalék).

“A fővárosi lakosok körében is ugyanez a rangsor, csak az értékek térnek el valamelyest” – mondta Rabcsánszki Laura, aki beszámolt arról is, hogy az emberek mikor melyik csatornát hallgatták. A 15 évnél idősebb válaszadók körében országosan a Class FM volt a legnépszerűbb reggel 6 óra és 10 óra között; ezt követi az MR1-Kossuth Rádió, az MR2-Petőfi Rádió, a Music FM, és a Juventus Rádió. Ebédidőben a sorrend kissé módosul: 12 és 13 óra között országosan a leghallgatottabb az MR1-Kossuth Rádió, kissé lemaradva tőle a Class FM, majd az MR2-Petőfi Rádió, a Music FM, s végül a Dankó Rádió. 17 óra és 19 óra között ismét a Class FM a leghallgatottabb, második az MR2-Petőfi Rádió, tőle kissé lemaradva az MR1-Kossuth Rádió, negyedik a Music FM, ötödik pedig a Juventus Rádió.

“A napi fővárosi adatokban csak kevés helyen van eltérés az országoshoz képest. Az öt leghallgatottabb csatorna Budapesten is a Class FM, az MR1-Kossuth Rádió, az MR2-Petőfi Rádió, a Music FM és a Juventus Rádió” – mondta Rabcsánszki Laura a fővárosi adatok bemutatásakor.

A budapesti válaszadók legtöbbje reggel 6 óra és 10 óra között a Class FM reggeli műsorát hallgatta. A második helyen az MR1-Kossuth Rádió áll, majd az MR2-Petőfi Rádió, a Music FM, valamint a Juventus Rádió. 12 és 13 óra között az MR1-Kossuth Rádió a leghallgatottabb, majd a Class FM műsora, amelyet a Music FM követ. Az MR2-Petőfi Rádió népszerűsége a negyedik helyre szorul vissza a fővárosban, amelyet a Juventus Rádió követ. A fővárosiak rádióhallgatási szokása 17 óra és 19 óra között eltér az országostól: a legtöbben a Music FM műsorát követik, majd a Class FM programját, utána a Juventus Rádióét. Az MR2-Petőfi Rádió hallgatottsága a negyedik helyre szorult vissza, a sort pedig az MR1-Kossuth Rádió zárja.

radios-meres-bevetelek-1

(BrandTrend)