Kategória: Kutatás.

Többek között ez derül ki az MTV Hungary által végzett reprezentatív trendkutatás második részéből, amelyet a 15-24 éves korosztály körében végzett. A fiataloknak szóló szórakoztató csatorna nemzetközi felmérésével összevetve a magyar fiatalok médiafogyasztási szokásai alig különböznek társaikétól világszerte.

Bár a képernyő előtt töltött idő a televízió és a monitor között egyre inkább megoszlik, még mindig a TV a legnépszerűbb médium a 15 és 24 év közötti korosztály körében, akik saját bevallásuk szerint hetente átlagosan 17,5 órát töltenek a képernyő előtt. Az MTV Hungary a GKIeNET kutatóintézettel közösen készült felméréséből többek között kiderül, hogy mikor bekapcsolják a készüléket, az idősebb korosztályokkal ellentétben a 24 év alattiak alapvetően más műfajokat választanak.

Humor_szex_net

Szex a realityben igen, pornó nem

Míg a 25 évnél idősebbek legnagyobb arányban a hír- és ismeretterjesztő műsorokért, vagy filmnézés kedvéért ülnek a képernyő elé, a fiatalokat kevésbé érdeklik a komoly programok. Inkább választanak rajzfilmeket helyette; a vizsgált korosztály közel fele szívesebben kapcsolja be a tévét egy-egy animációs sorozat kedvéért, mint a 25 év felettiek. Így nem meglepő az sem, hogy az újabb gyártású, fanyar humorra, gúnyra épülő rajzfilmek spontán ismertsége a 15-24 évesek körében a legmagasabb.

A realityk, valóságshow-k szintén kedvelt műfajok a fiatalok, különösen a fiatal hölgyek körében: a 15-24 közötti lányok 47 %-a nyilatkozott úgy, hogy kifejezetten szívesen néz ilyen adást. Arra kérdésre, hogy miért nézik realityket, a legnagyobb arányban a vicces jeleneteket, illetve az emberi kapcsolatok és veszekedések ábrázolását emelték ki. Míg a fiatal férfiak körében a szexualitás megjelenítése egy-egy műsorban szintén kifejezetten hangsúlyos, a 15-24 év közötti lányok számára még mindig a szerelem az egyik legérdekesebb tartalom. A szex megjelenésével kapcsolatban érdekes adat, hogy a direkten ábrázolt szexuális tartalommal, azaz a pornóval kapcsolatban a fiatal korosztály nemre való tekintet nélkül a legkisebb arányban, 44 %-ban elfogadó csak, míg a 35 fölöttiek körében ez a szám már 55 %. Ugyanakkor a fiatalkori szex következményeivel foglalkozó, reality jellegű műsorok megfogják őket, amit azzal indokolnak, hogy ezek a sorozatok jó beszédtémául szolgálnak, elsősorban a lányok számára.

Téma a tévé

E tekintetben a magyar lányok ugyanúgy működnek, mint a világ más pontjain élő társaik. Az MTV világszerte, 15 országban elvégzett kutatásából, a Millenials studyból kiderül, hogy a lányok a Föld szinte bármely pontján kifejezetten szeretnek arról beszélgetni, amit a tévében láttak, különösen, ha érzelmeket, kapcsolatokat bemutató, folytatásokban követhető műsorokról van szó. De nem ez az egyetlen hasonlóság a világ fiataljai és a magyarok között: úgy tűnik, a 15-24 közötti korosztály számára a tv-nézés egyre inkább közösségi tevékenység: a valóságshow-kat és humorosként jellemzett műsorokat a fiatal korosztály jellemzőbben szereti társaságban nézni. A társaság legnagyobb arányban (több mint 40 %) a családot jelenti, körülbelül 20 %-uk pedig inkább a barátaival nézi mindkét műsortípust – derül ki az utóbbi években már sorozatokat és realityket sugárzó csatorna felméréséből.

Mindig online

A közösség szerepe a fiatalok internetezési hajlandóságának is egyik fő mozgatórugója. A nemzetközi Millenials study kutatásból kiderül: a fiatalok mindenhol egyöntetűen vallják, hogy az állandó online jelenlét számukra alapvető a kapcsolattartás szempontjából. A magyar fiatalok e tekintetben is hasonlóan gondolkodnak, közel ugyanolyan arányban (kb. 15%) válaszolták arra a kérdésre, hogy hol interneteznek általában azt, hogy "mindenhol", mint az önálló keresettel rendelkező 25-35 közötti korosztály. Ráadásul az internetezésre alkalmas mobil eszközökkel, például okostelefonnal rendelkezők körében a 15-24 közötti korosztály aránya a legmagasabb: minden negyedik fiatal rendelkezik ilyen eszközzel.

Lakinger József, az MTV Hungary-t is tulajdonló Viacom Global Hungary médiavállalat marketingvezetője: "A Millenials study a 2011-es év nagyszabású vállalkozása volt az MTV életében. Dél-Koreától Oroszországon és Anglián át Mexikóig 15 országban kerestük arra a választ, hogy mit néznek a tévében a "mai fiatalok". Ebbe a kutatássorozatba csatlakoztunk mi is az MTV Hungaryvel, és ennek tapasztalatait leszűrve alakítjuk műsorstruktúránkat, ahogy a nemzetközi márkatársaink is teszik. Jól látszik, hogy mindenhol a világon jellemző a realityk és a fanyar humorra építő animációs filmek, mint a Jersey Shore és a Tini Mamik, vagy a South Park népszerűvé válása. Emellett tudjuk azt is, hogy ma már kevés lenne csak arra számítani, hogy egyetlen képernyőn le tudjuk kötni a folyamatosan több kommunikációs eszközt is használó fiatalok figyelmét. A kreatív cross-media kommunikációs platformok jegyében hoztuk létre például a Facebook-alkalmazásunkat is, amelynek lényege, hogy egy-egy műsor alatt "becsekkolhatnak" a nézők, amiért pont jár nekik, a legtöbb pontot elérőket pedig nyereményekkel jutalmazzuk."
(BrandTrend)