Kategória: Kutatás.

A Gartner tanulmányához több mint 6000 ember közösségi médiához fűződő viszonyát vizsgálták meg, és az eredményekből kiderült, hogy sok felhasználó passzívan vesz csupán részt a hálózaton: főleg csak a képeket nézegették, kevésbé kommenteltek és bonyolódtak interakcióba a többi felhasználóval. A felmérés a közösségi médiában az innovációt, a közönség igényeinek hatékonyabb megértését és jobb szórakozási lehetőségek kialakítását sürgeti.

Charlotte Patrick, a Gartner vezető kutatási elemzője elmondta: "Mindent egybevetve a kutatásunkból kiderül, hogy a válaszadók továbbra is igen lelkesek a közösségi média iránt. A tinik és a huszonévesek nagyobb arányban jelezték, hogy egyre többet használják, míg a "lelkességi skála" másik oldalán a korból fakadó eltérések jóval kevésbé voltak szembeötlőek a közösségi oldalakat egyre kevésbé használók körében.

A Gartner szerint a bevonódás a kulcs a márkák számára ahhoz, hogy közönségükről további információt szerezzenek, és ezzel azt is elérhetik, hogy a felhasználók vissza-visszatérjenek. Brian Blau, a Gartner kutatási igazgatója elmondta: "A márkázott tartalomnak folyamatosan frissnek kell lennie, és képesnek lennie arra, hogy azonnal megragadja az emberek figyelmét. A fogyasztók új generációja folyamatosan mozgásban van, csak rövid ideig hajlandó egy helyre figyelni, és igen sok kreativitás kell ahhoz, hogy olyat alkossunk, ami valóban hatással van rájuk."

Földrajzi szempontból az érettebb közösségi médiás piacok – például Japán, Nagy-Britannia, az USA – megfeleltek az általános trendeknek: körülbelül 40% azok aránya, akik többet használják az oldalt, mint amikor feliratkoztak, és 40% azok aránya is, akik ugyanannyit, 20% pedig kevesebbet. Azokon a piacokon, ahol lelkesebbek a felhasználók, például Dél-Korea vagy Olaszország, közel 50% jelezte, hogy többet használja az oldalakat, mint a kezdetekkor.
A skála másik végén Brazília és Oroszország található, ahol a megkérdezettek állításuk szerint kevesebbet használják a portált, mint eleinte – mindkét ország esetében 30 és 40% között volt a lelkesedésüket vesztő felhasználók aránya.

A Gartner 6295, 13 és 74 éves kor közötti felhasználót kérdezett meg 2010 decembere és 2011 januárja között, 11 fejlődő és fejlett piacon.

Jonathan Lakin, a Global Dawn ügyvezető igazgatója szerint a Gartner eredményeinek egy része hozta a papírformát, mint például a 37%-os emelkedés a közösségi média felhasználók számában. Hozzátette azonban, hogy a "közösségi média unalom" újdonság.
"Mostanáig úgy tekintettünk a közösségi médiára, mint egy új és izgalmas eszközre, mellyel a célközönségünket interaktívan szólíthatjuk meg. A felmérésből ugyanakkor kiderül, hogy a felhasználók többsége nagyon is passzív. Ezen változtatnunk kell, különösen a márkák szemszögéből. A közösségi média oldalaknak és platformoknak már nem elég, ha csupán összekötik az embereket – aktívan be kell vonniuk a felhasználókat, folyamatosan valami érdekességet generálva, melyért visszatérnek a felhasználók. A digitális kor szülötteinek folyamatos ingerekre van szüksége, a márkáknak pedig ki kell találniuk, hogyan tudják ezt biztosítani. A márkáknak gondolniuk kell közönségükre akkor is, amikor a közösségi média technikákat veszik fontolóra. A felmérésből kiderült, hogy a tinik nagyobb mértékben fogyasztanak közösségi médiát, az idősebbek viszont aggódnak az adatvédelem miatt. A közösségi médiahasználat, különösen a B2B szektorban tovább emelkedik majd az idén – a kérdés az lesz, hogy a márkák mit tudnak tenni az innováció és a felhasználók bevonódása érdekében."
(DMI – DMSZ)