Kategória: Kutatás.

 Legnagyobb a kereskedelmi márkák részaránya az értékben mért forgalomból állateledelnél (48 százalék), mélyhűtött élelmiszernél és háztartási papírárunál (43-43). Az említett három termékcsoportra, a fogyasztók által kiadott minden 100 forintból több mint 40 jut a láncok saját márkáira. Többek között ezt állapítja meg a Nielsen piackutató vállalat.

A Nielsen által mért termékek teljes kiskereskedelméhez viszonyítva a saját márkák trendjei kedvezőbbek. A 90 élelmiszer kategóriánál ugyanis a forgalom összességében 4 százalékkal csökkent, az első félévben. Ugyanakkor a 60 háztartási vegyiáru és kozmetikum első hat hónapi eladása stabil maradt. Ennek következtében emelkedett a kereskedelmi márkák piaci részesedése. Értéket tekintve, élelmiszernél 22 százalékról 23-ra, vegyiárunál pedig 16-ról 17 százalékra.

Ahol erősek a gyártói márkák, ott a kereskedelmi márkákból az átlagosnál kevesebbet adnak el. Az égetett szeszesital, kávé és tea, valamint édességek eladásából mindössze 14-17 százalék jutott a láncok saját márkáira, értékben.  Mutatójuk még alacsonyabb – 6-11 százalék – hajápolási, szájápolási és testápolási szereknél, valamint háztartási tisztítószereknél.

Kereskedelmi márkás (angolul Private Label) az a termék, amit csak egy lánc, esetleg kereskedő értékesít vagy egy gyártó cég kizárólag adott lánc részére gyártja. A saját márkanév lehet egyben a lánc neve is, de speciális fantázianév is.

A kereskedelmi márkák iránti kereslet fő oka, hogy a fogyasztók többsége szerint ma már a kereskedelmi márkás termékek minősége általában ugyanolyan jó, mint a gyártói márkáké. Négy évvel ezelőtt, egy hasonló felmérés során a Nielsen által megkérdezett fogyasztók 42 százaléka vélekedett így. Szintén többségi vélemény lett, hogy a kereskedelmi márkák csomagolása van olyan jó, mint a gyártói márkáké.

 Figyelemre méltó, hogy a megkérdezettek csaknem fele szerint a saját márka ugyan olcsóbb, de a kategóriák vezető gyártói márkái jobban megérik az árukat.

Élelmiszer termékcsoportok – értékben mért – kiskereskedelmi forgalmából a láncok saját márkás termékeinek részaránya. Százalékban.

sajat_marka_ker_2010
Forrás: Nielsen piackutató vállalat

Olyan fogyasztók aránya, akik egy-egy termékcsoportból már vásároltak kereskedelmi márkás árucikket. A válaszadók százalékában.

sajat_marka_ker2_2010
Forrás: Nielsen piackutató vállalat

A Nielsen által mért élelmiszer, háztartási vegyiáru és kozmetikum kategóriák különböző bolttípusokban elért kiskereskedelmi forgalmából a kereskedelmi márkák piaci részesedése, érték szempontjából. Százalékban.

sajat_marka_ker3_2010
Forrás: Nielsen piackutató vállalat

(BrandTrend)