A vizsgált kategóriák közül a Walmart az egyetlen olyan márkanév, amely kategóriájában első tudott lenni az elmúlt 5 év mindegyikében (Ezzel szemben a Google nem volt mindig kategória győztes – volt olyan év, hogy a Microsoft megelőzte).
A vásárlók használják az új technológiákat (mobilt és internetet) hogy a legjobb ár – érték aránnyal kecsegtető ajánlatokat vizsgálják meg közelebbről – ezek nem feltétlenül a legolcsóbb ajánlatok.
Az online vásárlások általános növekedése is hatással volt az Amazon márkanév felértékelődésére.
Az Amazon a versenytársaknál hamarabb azonosította a különböző fogyasztói szegmenseket, többek között az olcsóbb termékeket kereső fogyasztókat és ehhez igazította árpolitikáját is. Az Amazon értékét növelte, hogy felvásárolta a népszerű netes cipőkereskedőt, a Zappos-t (blogbejegyzésekből kiderül, hogy ez már a magyar fogyasztók számára is ismert! – www.zappos.com). Az Amazon árbevételét és márkaértékét növelték az egyre népszerűbb Kindle elektronikus könyvolvasó eszközök, amelyből 2007 óta már egy új generációt is piacra dobtak: az új készülék egy centiméternél vékonyabb, a súlya mintegy 30 deka, egy könyvet akár egy perc alatt is le lehet tölteni a 3G-s mobilhálózaton keresztül.
Legfontosabb tanulságok a kiskereskedelmi szektor eredményei alapján
A hangsúly eltolódott az óhajok felől a szükséglet kielégítés felé. Ez a tendencia elsősorban abban mutatkozik meg, hogy csökkent az IKEA vagy a Home Depot márkaereje; ugyanezt a csökkenést láthatjuk az amerikai ruházati diszkontlánc, a Target értékében is, amely elérhető áron kínál divatos ruházati cikkeket az Egyesült Államokban.
A Walmart a világ legértékesebb áruház márkája, 39.4 milliárd dolláros értékkel. A Walmart alacsony árakat középpontban tartó stratégiája nagyon jól illeszkedett a válságtól sújtott fogyasztó igényeihez. Az áruházlánc termékválasztékát elsősorban azok a termékek uralják, amelyekre az embereknek minden körülmények között szükségük van. A Walmart nagyon jól reagált arra a fogyasztói igényre amely "értéket / minőséget / jót" szeretne vásárolni, nem feltétlenül a legalacsonyabb áron, de mindenképpen a legjobb ár-érték arányt megtalálva. A pozicionálás így a "Mindig olcsón" irányból a "Takarékoskodj, de élj jobban" irányba mozdult el ("Low Prices Always" – "Save Money. Live Better".) A magasabbra pozícionált fogyasztókról sem felejtkeztek meg: megjelentek az első tervező által tervezett ruházati kollekciók. Ennek ellenére 2009-hez képest 4%-kal csökkent a márka értéke, amelyben benne rejlik az üzenet – a fenti változások talán túl koraiak voltak, egyelőre még inkább zavaróak a vásárlók számára.
A kiskereskedelmi márkák értékét erősen befolyásolják a fejlődő piacokon történő áruháznyitások. A Walmart megnyitotta első indiai áruházát. A Carrefour egységesítette áruházi designját, világszerte egyforma áruházak fogadják a boltba betérő vásárlót.
A vásárlók világszerte költség-orientáltak lettek. A "Mert megérdemlem" típusú szlogenek helyét átvette a "Tényleg szükségem van rá" vagy a "Jó vétel volt" gondolkodás. Az Egyesült Királyságban a Sainsbury’s – Jamie Olivérrel karöltve olcsó, de tápláló ételeket ajánl: "Feed your family for a Fiver" – Etesd meg a családod 5 fontból! – A kampány kedvéért levéltárosok igazolták, hogy az alapvető, leghétköznapibb alapanyagok mai árakon számított ára alacsonyabb, mint a század elején volt. Amennyiben a vásárlók nem csalódtak a láncok saját márkás termékeiben, és ezek a termékek a legfontosabb funkcionális termékelőnyöknek eleget tettek, a fogyasztó leváltotta a jól bevált márkákat. Az Aldi vagy a Tesco a megmondhatói, hogy milyen jól jártak ezzel a trenddel. A Tesco ezen felül profitált abból is, hogy minden termékkategóriában jelen van (biztosítás, hitel, mindennapi árucikkek) – és olyan árucikkeket kínál, amire minden háztartásban szükség van.
A világ legértékesebb kiskereskedelmi-lánc márkái:
Forrás: Millward Brown
A 100 legnagyobb márka – BrandZ Top 100
13 mobilos cég a Top 100 márka között
Karizmatikus vezérigazgatók a Top 100-as márkák élén
A BMW a világ legértékesebb autómárkája
(BrandTrend)