Kategória: Kutatás.

A nagy többség rendkívül hatékonynak találta a közösségi médiát a márka ismertségének növelésére, valamint arra, hogy jobb helyeket biztosítson a találati oldalon és nagyobb látogatottságot a márka weboldalán. A belső kommunikáció és az online eladások növelésére már kevésbé találták hatékony eszköznek, de még így is a "jó" kategóriába sorolták.

A szakemberek szerint a legjobb megoldás a felhasználói értékelések, a bloggerekkel kialakult kapcsolat és a vitafórumok használata. Ezeknek a hatékonyságmérését azonban igen nehéznek találták – a válaszadók csupán 10%-a vélte úgy, hogy "nagyon pontosan" tudta követni ezek hatását.

Ez nem is lehet könnyű, ha nincs kiforrott stratégia a közösségi média használatára vonatkozóan. Míg a nagyobb cégek harmada fix márkakommunikációs politikával rendelkezik, a kisebb cégeknek csupán 13%-a mondhatja ezt el magáról.

Még a nagyobbak között is 39% volt azok aránya, akik, bár elismerték egy efféle kommunikációs stratégia fontosságát, még nem dolgoztak ki ilyet. 9%-uk pedig nem tartja különösebben fontosnak ennek létrehozását. A kis cégek háromnegyede nem rendelkezett márkakommunikációs politikával.

Egy ilyen dokumentum pedig különösen hasznos lehet a felhasználói visszajelzések kezelése folyamán. A közösségi média marketing ugyanis egy párbeszéd, és a márkáknak tudniuk kell válaszolni a fogyasztóiknak.

"Sok esetben egy cég blogot indít, vagy létrehoz egy Facebook profilt, és úgy gondolja, ezzel ki is van pipálva a közösségi média marketing" – mondta Lou Cuming, a DEI Worldwide szociális média marketinggel foglalkozó ügynökségtől az eMarketernek.
"Ami egyre nehezebb, az a fogyasztókat bevinni ebbe a környezetbe, és lefoglalni őket – ez egyre több erőfeszítést igényel. A párbeszédet folyamatosan ápolni kell, különben elhal. Olyan ez, mint egy egyirányú kommunikáció, ami, ha nem figyelnek, inkább kárt tesz a márkának."

A vizsgált cégek egynegyede – méretre való tekintet nélkül – egyáltalán nem kísérte figyelemmel a szociális médiában végzett tevékenysége visszhangját. A nagyobb cégek majdnem fele ugyan tájékozódik erről, de nem reagál nyilvánosan. A vizsgált cégek negyede megkísérelt kapcsolatba lépni a negatív vélemények publikálóival.

A vállalkozások csupán kis százaléka reagált nyilvánosan a kedvezőtlen kommentekre.
"A vásárlók figyelmének lekötéséhez és kérdéseik megválaszolásához erőforrások szükségesek, valamint egy stratégia a lemorzsolódók kezeléséhez" – mondta Mr. Cuming.
(DMSZ-eMarketer)