Kategória: Kutatás.

A húsvéti szezonális édességek tavalyi kiskereskedelmi eladása mennyiségben  7, értékben 22 százalékkal nőtt az előző évi ünnepi periódushoz képest. Így a csokoládéból készült tojás, nyúl, bárány, csibe, valamint az ajándék csomagok 900 tonnát meghaladó értékesítése mintegy 2,7 milliárd forintos forgalmat jelent. 

 Az ünnepre szánt édességek bolti eladásából 42-42 százalék jutott a nyúlra és a tojásra tavaly. (Értékben a tojás vezet a nyúl előtt, amely iránt nőtt a kereslet, a Nielsen adatai szerint). Mennyiségben a kacsát, bárányt és csibét összefogó "egyéb" szegmens 5 százalékkal részesedett. A hagyományos csomagok részaránya az utóbbi években csökken, és mennyiségben 7 százalék jutott rájuk tavaly. Hasonló a helyzet az ajándékkal kiegészített édességcsomagoknál. Mennyiségben már csak 4, értékben 9 százalék a tavalyi piaci részesedésük. 

A nugátot a tejcsokoládé mennyiségben először két éve előzte meg a húsvéti édességek bolti forgalmában, és tavaly tovább erősítette vezető pozícióját. 

 A tejcsokoládé előretörésének fő oka, hogy a kisebb, elsősorban nugátra  koncentráló kisebb gyártók egy része kevesebbet értékesített. Ugyanakkor erősödni tudott több nagy édesipari vállalat, amely elsősorban minőségi tejcsokoládékkal célozta meg a vásárlókat.
 
Továbbra is a piac fontos jellemzője, hogy az eladások egyre jobban  koncentrálódnak a hipermarketre. Az eladott mennyiség 59 százaléka a legnagyobb eladóterű üzletekben talált vevőre tavaly; 26 százalék pedig a főleg szupermarketet és diszkontot egyesítő 401-2 500 négyzetméter közötti csatornában. A hagyományos, 400 méteres és kisebb üzletek mindössze 15 százalékkal részesedtek a húsvéti édességek eladásából a tavalyi szezonban.

Húsvéti szezonális édességek – értékben mért – kiskereskedelmi forgalmából a figurák és ajándék csomagok piaci részesedése. Százalékban.
husvet1
Forrás: Nielsen

Húsvéti szezonális édességek – mennyiségi eladásokkal súlyozott – átlagos fogyasztói árának alakulása az utóbbi években. Forint/kilogramm.
husvet2
Forrás: Nielsen piackutató vállalat

Húsvéti szezonális édességek – mennyiségben mért – kiskereskedelmi forgalmából a csokoládé fajták piaci részesedése. Százalékban.
husvet3
Forrás: Nielsen piackutató vállalat

Húsvéti szezonális édességek – mennyiségben mért – kiskereskedelmi forgalmából a bolttípusok piaci részesedése. Százalékban.
husvet4
Forrás: Nielsen

(BrandTrend)