Kategória: Kutatás.

A kvalitatív kutatási módszerek ezen innovatív formájáról rövid keresést követően többféle módszertani és technológiai leírást találhatunk. A kutatások tapasztalatait nehéz lenne úgy összefoglalni, hogy az minden honlapra egyformán igaz és alkalmazható legyen, ez talán egyáltalán nem is lehetséges. Az NRC Piackutató és a Meroving Internet-kutató felméréseinek tanulságai alapján fogjuk összegyűjteni a web-fejlesztés és honlap-kialakítás során jól hasznosítható ötleteket.

A honlapunkra első alkalommal látogatók szempontjából az első 8-10 másodperc a leginkább meghatározó. Ha az első benyomások negatívak – amit a design elemeken túl az oldal lassú betöltődése, és még számos tényező okozhat – könnyen elveszíthetjük a látogatót, aki ezt követően, pár másodperc múlva esetleg már versenytársunk jól működő oldalán böngészget, netalán még vásárol is. Ha már a netezők internet kapcsolatának sebességét és a rajtunk kívül álló tényezőket nem befolyásolhatunk, tegyünk meg mindent annak érdekében, hogy a tőlünk függő dolgok mind 100 százalékosan működjenek.

Hogyan helyezzük el a honlapunkon található információkat, hogy azok ne frusztrálják az olvasót? Az emberek az F-betűs, avagy fésűs elrendezés szerint pásztázzák végig a megfigyelt területeket; leghangsúlyosabb a legfelső néhány sor, balról indulva. Ennek egyrészt kulturális okai vannak; az olvasási szokások miatt balról jobbra, fentről lefelé halad a tekintetünk. Általános tanácsként elmondható tehát, hogy azokat az információkat, amelyeket fontosnak tartunk, és szeretnénk, hogy az olvasók felfigyeljenek rá, a honlap bal felső területére helyezzük el. A főcímeket, cikkeket, szintén érdemes e virtuális vonalak mentén elhelyezni, további olvasásra ösztönözve ezzel a látogatókat. A legtöbb számítógép alkalmazás kialakítása során is ezt az elvet követik. Előfordulhat, hogy valaki úgy gondolja, szakít a hagyományokkal, és figyelmen kívül hagyva a tapasztalatok alapján adható javaslatokat, teljesen új elrendezéssel és egyedi megoldással áll elő. Ez esetben érdemes kiemelt körültekintéssel eljárnia, és alaposan megvizsgálnia az új, egyedi elrendezést, mert ha egy jól berögződött, szinte ösztönös szokást próbálunk megváltoztatni, nem biztos, hogy sikerrel járunk.

szemkamera
A honlap bal és felső része kapja a legnagyobb figyelmet 

Az előbb ismertetett elrendezésből adódóan a weboldal jobb alsó része kevesebb figyelmet kap, és sok esetben szinte üresen is marad. Lehet, hogy csábító, hogy a felület minden részére elhelyezzünk valamit, figyeljünk azonban az összhangra, és arra, hogy a honlapunk ne váljon túlzsúfolttá. Amellett, hogy a weboldal ezzel nyomasztóvá válhat, a tartalom is könnyen háttérbe szorulhat. Hagyjunk tehát némi vizuálisan nyitott teret az olvasóknak, ahol pihentethetik a szemüket.

Hová érdemes kihelyezni a bannereket, hogy a legnagyobb hatékonyságot érjük el? A korábban leírtakból azt gondolhatjuk, egyenesen következik, hogy mivel a honlapok felső és bal oldala kapja a legnagyobb figyelmet, a hirdetéseket is érdemes ezen a területen elhelyezni. Nos, ez igaz, azonban néhány dologgal érdemes kiegészíteni. A legolvasottabb tartalom mellett szintén nagy figyelemre számíthatunk. Ha azt szeretnénk, hogy a hirdetésünk nézett legyen, és reményeink szerint nagy átkattintási arányt érjen el, helyezzük a legérdekesebb tartalom közelébe. Azzal együtt, hogy a felhasználók megtalálják, amit keresnek, a hirdetésünket is előnyös helyzetbe hozzuk.

A banner-vakságot elsősorban a weboldalak időnkénti átalakításával küszöbölhetjük ki. Az alapjelenség lényege, hogy a jól ismert weboldalak nézési útvonala automatikussá válik, így már néhány hónap alatt kialakulnak azok a területek (beleértve általában a bannereket is), amiket a látogatók nem érintenek a tekintetükkel, illetve, ha érintenek is, úgy siklanak át felettük, hogy egy pillanatra sem fixálódik a tekintetük fókusza. A bannerek megfelelő helyre történő kihelyezése önmagában természetesen még nem garantálja a magas átkattintási arányt. Ehhez számos más elvárásnak és paraméternek is teljesülnie kell, ha azonban követjük a fentebb leírtakat, elmondhatjuk, hogy a kihelyezést tekintve majdnem mindent megtettünk az eredményesség érdekében.

Hogy miért csak majdnem? Azért, mert az általános érvényű javaslatok követése mellett, ha tehetjük, érdemes megvizsgálni, hogy a saját oldalunkra nézve is igazak-e a fenti tapasztalatok. (BrandTrend)