Kategória: Kutatás.

Naponta átlagosan közel fél órával, míg 18 és 22 óra között kisebb mértékben, tíz perccel csökkent ez az érték. 2008-ban a 18 év alattiak átlagosan 184 percet szántak televízió-nézésre, 18 és 22 óra között pedig 1 óra 10 percet szenteltek szabadidejükből a különböző műsorokra.) Amennyiben a felnőtt lakosság példáját tekintjük, az adatok még sokkolóbb eredménnyel szolgálnak.

A 18 év feletti magyar népesség 2008 vizsgált időszakában már több mint négy és fél órát (272) ült a képernyő előtt, főműsoridőben ez majd két órát (113 perc) jelentett.  Némileg árnyalja a képet, ha a felnőtt populáció azon részét vizsgáljuk, akik 14 évnél fiatalabb gyermekkel élnek együtt egy háztartásban, ők fél órával kevesebbet tévéznek egy nap, átlagosan négy órát (2008: 244 perc), főműsoridőben pedig másfél órát (2008: 98 perc).

1. ábra Tévénézésre fordított idő 4-17 éves gyermekek körében (percben)
ortt1
Forrás: ORTT Monitoring – AGB Nielsen Médiakutató Kft.

A korcsoporton belül a kisebb gyermekek, a 12 év alattiak fordítanak több időt a televízió-nézésre szabadidejükből. 2008-ban ez a napi átlagokat tekintve és főműsoridőre nézve is igaz megállapítás. 2008-ra a két korcsoport közti olló egyre inkább szétnyílt, a tizenkét év alatti gyermekek naponta már több mint húsz perccel többet töltöttek a televíziós műsorok nézésével idősebb társaiknál. Főműsoridőben a két korosztály közötti különbség öt percre mérséklődött.

2. ábra Tévénézésre fordított idő a 4-12 évesek és 13-17 évesek körében (percben)
ortt2
Forrás: ORTT Monitoring – AGB Nielsen Médiakutató Kft.

Az éves tévénézési statisztikák szezonalitását tekintve kiemelkedő jelentőséggel bír a téli szünidei időszak. A karácsonyi és szilveszteri időszakban többet tévézünk. A 2007. év adatait alapul véve megállapítható, hogy leginkább a gyermekeknél és a 14 év alatti gyermeket nevelőknél emelkedik meg a képernyő előtt töltött idő ebben az időszakban, meghaladva ezzel a napi négy órát (250 perc). Az ünnepek alatt legalább egy órával többet nézzük a csatornák kínálatát.

3. ábra Tévénézésre fordított idő 2007 karácsonyi és szilveszteri időszakában
ortt3
Forrás: ORTT Monitoring – AGB Nielsen Médiakutató Kft.

2007 Karácsonyának és Új Évének hetében a felnőtt lakosság nézettségi görbéje párhuzamosan haladt a gyermekekével, ebben az időszakban a gyermekes felnőttek fele néz naponta tévét az esti nyolc órás idősávban. Ugyancsak az esti órákban ül a képernyő előtt a legtöbb gyermek, a korcsoport negyven százaléka kíséri figyelemmel a 20 órakor kezdődő műsorokat. Nem elhanyagolható azonban a gyermek jelenléte a délelőtti időszakban sem, hiszen ekkor korosztályuk nagyobb arányban néz tévét, mint a felnőttek, különösen igaz ez a 8:00 és 11:00 óra közötti időszakra.

4. ábra Napi nézettségi görbe 2007 karácsonyi és szilveszteri időszakában
ortt4
Forrás: ORTT Monitoring – AGB Nielsen Médiakutató Kft.

Csatornák versenye
2008 novemberében a 4-17 évesek figyelme döntően a két vezető kereskedelmi adó közt oszlik meg, hiszen negyven százalékuk e két csatornát nézi naponta. 18 és 22 óra között pedig már a korosztály 53,5 százaléka választja a két műsorszolgáltatót. Jelentős továbbá a rajzfilmcsatornák részesedése is, a közszolgálati adó csak ezek után következik rendkívül alacsony nézettséggel (MTV1 2,3%), mely főműsoridőben is csak minimálisan emelkedik, elérve ezzel a 2,9 százalékos gyermek-közönségarányt.

5. ábra Csatornák közönségaránya (SHR%) a 4-17 évesek körében (2008. november)
ortt5
Forrás: ORTT Monitoring – AGB Nielsen Médiakutató Kft.

A hétvége délelőtt némiképp átrendezi a csatornák sorrendjét, míg főműsoridőben a korosztály inkább az RTL Klubot nézi, a hétvégi gyermeksávban a TV2-nek jut a vezető szerep, emellett a tematikus gyermekcsatornák is nagyobb figyelmet kapnak. Így a földi kereskedelmi adó mellett a korosztály közel nyolcada a Cartoon Network műsorait preferálja. Jelentős azonban a videózásra (videó, DVD) fordított figyelem mértéke is, mely 2008 novemberében már versenybe szállt a tematikus gyermekcsatornákkal. Összefoglalva megállapítható, hogy a 4-17 évesek korosztálya 68 százaléka a két vezető kereskedelmi adót és a rajzfilmcsatornákat nézi hétvégenként reggel 6 és 12 óra között.

6. ábra Csatornák közönségaránya (SHR%) a 4-17 évesek körében (2008. november)
ortt6
Forrás: ORTT Monitoring – AGB Nielsen Médiakutató Kft.

A 2007. évi téli szünet délelőtti időszakában azonban a korosztály már jóval nagyobb figyelemmel követte a vezető kereskedelmi adók kínálatát, hiszen a 4-17 évesek fele e két csatornát választotta. A tematikus gyermekcsatornák rajzfilmjeikkel már nem tudták olyan mértékben felvenni a versenyt, mint egy átlagos hétvégén.

7. ábra Csatornák közönségaránya (SHR%) a 4-17 évesek körében
ortt7
Forrás: ORTT Monitoring – AGB Nielsen Médiakutató Kft.

Toplista
A legfrissebb, 2008. novemberi havi nézettségi adatokat elemezve megállapítható, hogy a 18 év alattiak által legkedveltebb műsorszáma az új valóság-show, a Celeb vagyok, ments ki innen!  A korcsoport ötöde (20,2%), azaz 306 ezer gyermek látta a műsort. A listára ebben a hónapban a célcsoportnak készült alkotások közül egy sem került fel! A filmek közül a Camp Rock című amerikai zenés családi alkotással találkozhatunk csak, ami valamennyire a korosztályt is megérinti. A toplistán szereplő műsorok sugárzási ideje rámutat arra, hogy kizárólag az esti időszakban futó zenés szórakoztató műsorok, elsősorban magazinok és szappanoperák (Barátok közt) kerülhetnek a nézettségi ranglista előkelő helyeire. Ez természetesen azzal magyarázható, hogy ekkor tévéznek a leginkább a gyermekek és azt többnyire szülői felügyelettel teszik.

4-17 évesek nézettségi toplistája (átlagos nézettségre, AMR%-ra rendezve)
ortt8
Forrás: ORTT Monitoring – AGB Nielsen Médiakutató Kft.

Tévézés egyedül
A törvényi rendelkezéseket figyelembe véve az „egyedül” tévézés szempontjából leginkább problematikus időszakot a 12 éven aluliak körében szűrtük ki. A vizsgált korosztály 18 óráig inkább egyedül ül a képernyő előtt, mint felnőtt kísérete mellett. A 12 éven aluliak 14 százaléka nézi a műsorokat felnőtt kísérete nélkül este, ám jelenlétünk a késő esti órákra jelentősen visszaesik. Főműsoridőre egyre több felnőtt csatlakozik, és így a korosztály többnyire kísérettel követi figyelemmel a műsorokat.

8. ábra Napi nézettségi görbe (AMR%), 2008. november
ortt8_1
Forrás: ORTT Monitoring – AGB Nielsen Médiakutató Kft.

A 12 év alatti korosztály felnőtt felügyelete mellett elsősorban a vezető kereskedelmi csatornákra összpontosít 18 és 22 óra között. A csatornák közül messze magasan az RTL Klub emelkedik ki, a TV2 csak második helyen végzett 2008 novemberében. A közszolgálati adót is inkább szülői kísérettel követik figyelemmel, ahogy a tematikus film és  sorozatokra szakosodott csatornákat is (Viasat3, Cool TV, F ). A videó-használatra ebben az esti időszakban azonban az önállóság jellemző inkább. Ahogy a rajzfilm és zenecsatornák esetében is, melyek előtt este inkább felügyelet nélkül hagyják a gyermekeket.

9. ábra Csatornák közönségaránya (SHR%) az esti időszakban, 2008. november
ortt9
Forrás: ORTT Monitoring – AGB Nielsen Médiakutató Kft.

A hétvégi délelőtti időszakban bár a korosztály magasabb hányada nézi egyedül a rajzfilmcsatornák kínálatát, ám a felnőtt jelenlét növekedése sem elhanyagolható. A videó-használat terén jóval nagyobb kontrollt tapasztaltunk, hiszen már inkább felnőtt jelenlétében néznek DVD-t, videót, szemben az esti időszakkal. 

10. ábra Csatornák közönségaránya (SHR%) a hétvégi délelőtti időszakban, 2008.
ortt10
Forrás: ORTT Monitoring – AGB Nielsen Médiakutató Kft.

Gyermekek tévénézési szokásai és ünnepi tévézés
Az ORTT és az AGB Nielsen Médiakutató Kft. adatai alapján. A 2008. évi adatokat december 14-ig bezárólag elemeztük. AZ ünnepi tévézés a 2007. évi karácsonyi és szilveszteri időszak alapján készült (2007. december 24.-2008. január 1.) november

(BrandTrend)