Kategória: Kutatás.

A belföldi utazás iránt érdeklődő, a 2008 szeptemberi Főszezon kiállítást felkeresők körében népszerű emellett az október 23-ához kapcsolódó hosszú hétvége (28,4%), a húsvéti (26,1%) és az év végi/szilveszteri időszak (18,0%).

A nyári időszakon kívül tett utazások során a legtöbben a városlátogatás, a gyógy- és wellness-fürdők, valamint a várak és kastélyok iránt érdeklődnek. Emellett a kulturális látnivalók és műemlékek, a bor és gasztronómia, a fesztiválok, valamint a nemzeti parkok és a természetjárás is érdeklődésre tarthat számot, ezeket a válaszadók közel egy-egyharmada nevezte meg. Az egyes korosztályok között jelentősebb különbségek nem figyelhetők meg, a városlátogatás, valamint a gyógy- és wellness-fürdők iránt kortól függetlenül mindenki érdeklődik. Az aktívabb szabadidő-eltöltési formák – úgymint a természetjárás – iránt a fiatalabb (45 év alatti) korosztályok érdeklődnek nagyobb arányban, míg a bor és gasztronómia a 25-54 éves korosztály körében népszerűbb.

Az egyes tevékenységek népszerűsége a főszezonon kívüli időszakban

mt1
Forrás: Magyar Turizmus Zrt.

2009. május végéig a válaszadók kilenctizede tervez utazást, egy utazó átlagosan 2,4 utazást tesz. 100 utazást tervező közül 95-en belföldi, 38-an külföldi, illetve 31-en belföldi és külföldi úti célt is választanak. Összességében az utazások hattizede belföldre, négytizede külföldre irányul.
A konkrét magyarországi úti célt is megnevezők első helyen a Nyugat-Dunántúl (19,7%) turisztikai régióhoz tartozó települést említettek, amit az Észak-Alföld (19,2%), a Balaton (18,3%) és Észak-Magyarország (15,6%) követ.

2009. május végéig belföldi utazást legtöbben október, május és december hónapokban terveznek, a legkevesebben január-februárban szándékoznak útnak indulni. A válaszadók a főszezonon kívüli időszakban átlagosan 3,5 éjszakás belföldi utazásokat tesznek, amelyeken átlagosan 3,2 fő vesz részt. Ennél hosszabb utazásra az 55 év felettiek indulnak.
Belföldön a legnépszerűbb szálláshely a panzió (43,5%), a háromcsillagos szálloda (40,8%) és a fizetős magánszálláshely (25,5%). Négy- vagy ötcsillagos szállodai szolgáltatást a válaszadók 15,7%-a vesz igénybe magyarországi utazása során, a barátoknál, rokonoknál megszállók aránya 13,4%. A négy- és ötcsillagos szállodákat nagyobb arányban a 35-44 évesek választják, a 45-64 évesek körében a panziókat a háromcsillagos szállodák követik népszerűségben.

A belföldi utazások tervezett úti célja

mt2

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Forrás: Magyar Turizmus Zrt.

A belföldi úti célok kiválasztását – minden korosztályban – elsősorban a látnivalók, a programlehetőségek, valamint az árak és akciók befolyásolják. Emellett az úti cél hangulata, az elérhető szolgáltatások köre és a szálláshelyek kínálata is szerepet játszanak a választásban.

A magyarországi utazások során a válaszadók legszívesebben az internetről (70,0%) tájékozódnak, de a prospektusok (69,6%) továbbra is fontos szerepet játsszanak az információgyűjtésben. Utazási irodát a válaszadók egynegyede (25,1%) keres fel, míg az ismerősök ajánlásait 4,2% említette. Míg az internetet a fiatalabb korosztályok egyöntetűen az első helyen említik, az idősebb (45 évtől kezdődően) korosztályok körében a világháló a prospektusokat követően, a második helyen szerepel az információforrások népszerűségi listáján. Az utazási irodák szerepe az életkor növekedésével párhuzamosan nő. Egyéb információforrásként a Tourinform irodákat és – érthető módon – a kiállításokat említették a válaszadók közül többen. 

A  2008. év végéig a válaszadók 75,9%-a tervezi, hogy – legalább egy éjszakát ott töltve – felkeres egy lakóhelyén kívüli, magyarországi gyógy- vagy termálfürdőt, vagy igénybe vesz wellness-szolgáltatást. A „Vizek Éve” kampányévről minden tíz válaszadóból hét hallott, itt az egyes korcsoportok között nincs különbség.

A belföldi úti cél kiválasztását befolyásoló tényezők

resized__510x317_mt3
Forrás: Magyar Turizmus Zrt.

(BrandTrend)