Kategória: Kutatás.

A hazai tejpiac volumene 2008 első negyedévében nagyjából 2007 azonos időszakában tapasztalt szinten maradt, ám az értékforgalom  a jelentős drágulás miatt  24 százalékkal emelkedett. Növekedett 2008-ra a tejet vásárló háztartások aránya (89 százalékról 91 százalékra), ezzel párhuzamosan viszont kismértékben ritkult a vásárlások gyakorisága: 2008. első negyedévében átlagosan 13,2 alkalommal vásárolt tejet egy  háztartás.

A GfK Hungária háztartások privát fogyasztását monitorozó ConsumerScan adatai alapján 2007-re jellemző tendencia, hogy hazánkban egyre nagyobb arányban fogynak az alacsonyabb (1,5 százaléknál alacsonyabb) zsírtartalmú tejek. A 2,9 százaléknál magasabb zsírtartalmú tejek – gyakorlatilag a kimért tejek – aránya stabil volt. A light tejek népszerűségének növekedése 2008 első negyedévében, az előző két év hasonló időszakával összehasonlítva, megtorpant.

Hosszú távon növekvő tendenciát tapasztalunk 2008 és az azt megelőző három év első negyedéves adatai alapján mind az alacsony (1,5 százaléknál kisebb zsírtartalmú), mind pedig a magas (2,9 százalék  feletti) zsírtartalmú tejek esetében. Mindazonáltal szem előtt kell tartani a tényt, miszerint mindkét szegmens más-más fogyasztói igényeket elégít ki: míg az alacsony zsírtartalmú tejek a „light irányzatba” illeszkednek, addig a magas zsírtartalmú tejek a természetességre való törekvésnek felelnek meg, illetve nem utolsósorban egy alacsonyabb árkategóriát képviselnek. A normál – 1,6-2,8 százalékos zsírtartalmú – tejek részaránya fokozatosan visszaszorult az elmúlt években és míg 2005 első három hónapjában 62 százalékos részesedéssel ez jelentette a domináns szegmenst, addig 2008-ra már – bár még mindig a legnagyobb szegmensnek tekinthető – csak alig több, mint a piac harmadát adják.

A különböző zsírtartalmú tejek értékalapú piaci részesedésének alakulása, 2005. 1. negyedév – 2008. 1. negyedév (az adatok százalékban kifejezve)

gfk1

 

 

 

 

 

 

Forrás: GfK Hungária, ConsumerScan

A kimért tejek 2008 első negyedéves sikere hátterében álló fontos szempont – a természetesre való törekvés mellett – az ár. Továbbra is kimért tejhez lehet a legolcsóbban hozzájutni (2008. március-április időszakában literenként 144 forintért, míg ugyanezen időszakban a tejpiaci átlagár 175 forint / liter volt.)
A tejvásárlókat vizsgálva elmondható, hogy az alacsonyabb zsírtartalmú tejek vásárlói között nagyobb arányt képviselnek a fiatalabb háztartások, míg a kimért tejek vásárlása főként az idősebb, 50 év feletti háztartásokra jellemző.

A különböző zsírtartalmú tejeket vásárló háztartások számának megoszlása az egyes korcsoportok között, 2008. 1. negyedév (az adatok százalékban kifejezve)

gfk2

 

 

 

 

 

Forrás: GfK Hungária, ConsumerScan

Jövedelmi kategóriák szerint vizsgálva a tejre költött összegek megoszlását, az látszik, hogy light tejre a magasabb jövedelmi rétegbe tartozók költenek nagyobb arányban, míg a magas zsírtartalmú tejekre a nagyon magas jövedelműek kevesebbet fordítanak.

A háztartások tejre fordított költéseinek megoszlása a fogyasztott tej zsírtartalma és jövedelmi kategóriák szerint, 2008. 1. negyedév (az adatok százalékban kifejezve)

gfk3
 

Forrás: GfK Hungária, ConsumerScan

A testsúlybarátnak tartott alacsony kalóriatartalmú, jellemzően cukormentes light variánsok az üdítőital-piacon is fontossággal bírnak. A szénsavas üdítőitalok esetében a light variánsok részesedése és forintban mért eladása egyaránt növekedett 2008 első negyedévében, bár a piacnak még mindig viszonylag kis részét adják.

A normál és light szénsavas üdítők értékbeli piaci részesedése, 2005. 1. negyedév – 2008. 1. negyedév (az adatok százalékban kifejezve)

gfk4

 

 

 

 

 

 

Forrás: GfK Hungária, ConsumerScan

A light üdítőitalok vásárlóinak száma nem mutat éles különbséget az egyes korcsoportokban. A nem light termékek vásárlói körében nagyobb arányban megtalálhatók a 60 év feletti háziasszony vezette háztartások és a light termékek esetében némiképp magasabb a fiatalabb korosztályok aránya.

A normál és light üdítőitalokat fogyasztó háztartások arányának megoszlása korcsoportok szerint, 2008. 1. negyedév (az adatok százalékban kifejezve)

gfk5

 

 

 

 

 

 

Forrás: GfK Hungária, ConsumerScan

A jövedelmi kategóriák a korhoz hasonlóan szintén nem határozzák meg előre, hogy egy fogyasztó a light, illetve normál üdítőt részesíti-e előnyben. Mind a nagyon alacsony, mind pedig a nagyon magas jövedelmi sávba tartozók light-költései elmaradtak a nem light termékek esetében mért aránytól.
Érdekes módon sokkal inkább köthető a light szénsavas üdítőitalok fogyasztása a településmérethez. A kisebb településeken nagyobb arányban vásárolnak a fogyasztók normál, azaz nem light üdítőitalt, míg a light variánsok vásárlása sokkal inkább városi szokás.

A felmérést a GfK Hungária Piackutató Intézet végezte.

(BrandTrend)