Kategória: Képes hír és Piac.

Admin kategória: Képes hír.

A brandépítés egy hosszú folyamat, amelyet nem tudunk egyik napról a másikra elvégezni. Többről van szó, mint a jól megválasztott, harmonikus színekről, a frappáns és lényegre törő szlogenekről, vagy a finom formákról és betűtípusokról. A brand mindent felölel, amit az emberek egy cégről gondolnak.

Éppen ezért a brandépítés is egy sok összetevős feladat. A keresőoptimalizálás, a fizetett hirdetési kampányok futtatása és a kapcsolatépítés mind szükségesek, de önmagukban nem elégségesek. Hogyan kell elképzelni a folyamatot? Milyen lépesekből épül fel? Egyáltalán, mit jelent a „brand” kifejezés? Ezeket a kérdéseket tekintjük át bejegyzésünkben, végül pedig adunk hat tippet a saját branded népszerűsítésére.

Mit jelent a Brand?

A brand egy terméket vagy céget azonosít, ezáltal megkülönböztetve őket a konkurenciától. Ha a “márka” kifejezésre gondolunk, sokszor a cég logóival, szlogenjeivel vagy más kézzel fogható – szemmel látható, érzékelhető jeleivel azonosítjuk.

Ezek az elemek fontosak, de csak részei a fogalomnak. A brand ezek összességeként az az érzelmi benyomás, amely egy személyben az adott vállalkozással, termékkel vagy szolgáltatással kapcsolatban kialakul.

Vegyük példának az Apple-t. Mit jelent ez a márka? Nem a telefonokat és a táblagépeket, ezek csak termékek, amelyeket az Apple gyárt. Az alma csak egy logó, a „Gondolkodj másként” szlogen csak egy mottó. Ha az ember az Apple-re gondol, akkor rengeteg dologra asszociál: nem csak a kommunikációra vagy a könnyen kezelhető termékekre, de a szervízszolgáltatásra, az iCloud nyújtotta előnyökre vagy a bőséges alkalmazás-kínálatra is.

Miért fontos a brand?

Bár az arculat sem egyenlő a branddal, annak építésben viszont hatalmas szerepe van. A brand történeti fejlődésében is mérföldkő volt, amikor az 1880-as évektől a Coca Cola elkezdte használni saját logóját, arculatát, hogy a versenytársaktól megkülönböztesse termékeit.

Hiszen az első lépés az, hogy a fogyasztók egyáltalán ismerjék és felismerjék a márkát. Nem kevésbé fontos az erre adott reakció sem. Miket hallottak korábban a márkáról? Esetleg vannak személyes tapasztalataik? Milyen volt a csomagolás, a minőség, a házhozszállítás, vagy milyen szakértelemmel és segítőkészséggel találkoztak szervizelés során?  Ha pozitívak a tapasztalatokat, akkor legközelebb, amikor egy adott termék eszükbe jut, már maguktól fognak a márkára gondolni, hiszen valamikor korábban megoldást kínált valamilyen szükségletükre.

Ez a pozitív képzettársítás pedig hosszú távon igencsak kifizetődő lehet. A jó márka bizalmat kelt a fogyasztóban és miután jó tapasztalatokat szerzett, nagyobb valószínűséggel fog kipróbálni a márkához tartozó, egy másik terméket is – lényegében ezt nevezzük márkahűségnek.

Hogyan kezdj brandépítésbe?

A jó márka tehát versenyelőnyt biztosít, hiszen a fogyasztók pozitív benyomásokat társítanak hozzá és akár a magasabb árat is hajlandóak fizetni érte. Az ár vagy a szállítási sebesség soha nem lesz fenntartható versenyelőny. A vállalkozásod egyedi értéke, a kiszolgálás minősége, a terméked hibátlan működése vagy az ügyfélkezelés és a vásárlóid visszajelzései képesek ezt hosszú távon biztosítani.

Egy marketingstratégia hosszú előkészítést és tervezést igényel. Alaposan fel kell mérned a célpiacod, a versenytársaidat és az üzleti környezeted. Egyértelműen meg kell határoznod a célközönséget, hogy az ideális fogyasztókat célozhasd meg, akik nagy valószínűséggel vásárolják meg a terméked és maradnak lojálisak a márkádhoz. De hogyan tudod őket megszólítani?

1.  Konzisztens minőség

A márka definícióját sokan azonosítják az „ígéret” fogalmával. Ez egy egyszerűsített megközelítés, azonban a lényeghez közel áll. Az Apple azt hirdeti, hogy „Gondolkodj másképp” – majd egymás után dobja piacra innovatív termékeit. A Nike szlogenje a ’Csak csináld’ – ha pedig megvásároljuk bármelyik sportterméküket, nincs más dolgunk, mint csinálni: futni, focizni vagy éppen kosarazni.

Minden ígéretének a legfontosabb része, hogy be is tartják őket. Fontos, hogy a célok, a szlogenek, a kommunikáció vagy az üzleti döntések konzisztensek legyenek és a realitásokhoz igazodjanak. A kevesebb néha több, ezért soha nem szabad túlbecsülni lehetőségeinket, hiszen könnyen kelthetünk csalódást. Fel kell mérni a reális lehetőségeket és következetesen erre építeni stratégiánkat, annak minden részletében.

2. Szakértői státusz építés

A szakértői státusz felépítése hasonlóan tudatos dolog. A piacon szinte mindenből túlkínálat van. Azok, akik még nincsenek elkötelezve valamilyen márka iránt, több szempontot megfontolnak a vásárlás előtt. Az ár is lehet ilyen, de sokkal többet számít a megbízhatóság.

Ha pedig valaki az adott terület szakértőjének tűnik, mert például rendszeresen jelentkezik érdekes és hasznos blogposztokkal, videós anyagokkal, esettanulmányokkal vagy részletes termékleírás található a weboldalán, máris versenyelőnyben van. Ha a felhasználók megtapasztalnak bármilyen, a cég által képviselt értéket már a vásárlás előtt, jó eséllyel lesznek tényleges vásárlóink.

3. Keresőoptimalizálás

Önmagában a keresőoptimalizálás sem képes egy brandet felépíteni, de az első lépés annak érdekében, hogy versenyképes lehess az online térben. Ha felkeltetted a célközönséged figyelmét és ők a weblapodat felkeresve egy lassú, információszegény és kezelhetetlen oldalra jut, akkor minden addigi erőfeszítésed feleslegessé válik és jó eséllyel lemondhatsz róluk.

A technikai SEO feladata, hogy megfelelő kulcsszavakra optimalizált, gyors weboldallal szállj versenybe. Ebbe nagyon sok minden beletartozik, a megfelelő domain név megválasztásától kezdve a pontos oldaltérképen át a technikailag tökéletesen beállított, gyors és felhasználó-központú online felületig bezárólag.

Egy on-page SEO stratégia részeként online felületeted informatívvá, érdekessé teheted a látogatók számára, akik később szívesen térnek oda vissza. Ha pedig egy olyan érdekes blogposztot talál az oldaladon, amit szívesen továbbküld ismerőseinek vagy megoszt a közösségi médiában, akkor az első sikereket már el is érted brandépítés terén. Az off-page keresőoptimalizálással pedig weboldaladra mutató értékes linkeket szerezhetsz releváns oldalakról, a potenciális vásárlókat egyenes weboldaladra irányítva.

A SEO stratégia végső célja a minél jobb helyezés a keresőmotorok találatai között: éles versenyben és termékek túlkínálatában a találatok közötti jó pozíció kiemelten fontos. Azon túl, hogy találati lista első oldala magasabb organikus forgalmat generál, a vásárlói döntéseket is kedvezően tudja befolyásolni a céged megítélésével kapcsolatban.

4. Közösségi média

A közösségi média a lájkok, oldalkedvelések és megosztások ereje mellet a fizetett kampányok futtatására is kiváló felület. Ezek a platformok napi szinten több millió felhasználót vonzanak: ez hatalmas lehetőség, ugyanakkor fontos a hatékonyság. Ez a rengeteg felhasználó különböző motivációkkal rendelkezik, különböző korosztályokból, érdeklődési körökből tevődik össze.

Ezért a közösségi médiás kampányok precíz tervezést igényelnek, hogy célzottan azokat a felhasználókat tudjuk elérni, akik vásárlóink lehetnek. Az idősebb korosztály számára nem biztos, hogy a legújabb informatikai termékek érdekesek lesznek, ugyanakkor egy pénzügyi szolgáltatás hirdetésével sem feltétlen a tinédzser korosztályt kell megcéloznunk.

A közösségi médiás jelenléteddel kapcsolatban fontos, hogy légy releváns, informatív, állítsd be megfelelően profilodat. Szükséges az aktivitás, rendszeresen ossz meg blogbejegyzéseket, csatlakozz vagy hozz létre csoportokat, hirdess akciókat, kuponkódokat. Lépj interakcióba a közönséggel, reagálj a hozzászólásaikra, kérdéseikre. Ezeket a törekvéseinket pedig idővel az algoritmusok is értékelni fogják.

5. Influencer marketing

Az influencer marketing az egyik legjobb eszköz arra, hogy lényegében előre összeválogatott célközönséged előtt megjelenj. Elsőként a megfelelő influencert kell megtalálnod, aki képes termékedet vagy szolgáltatásodat népszerűsíteni, akinek a véleményére sokan felkapják a fejüket. Majd valamilyen kölcsönösen előnyös megállapodást kell nyélbe ütnöd vele, hiszen neked is érdeked, hogy terméked előnyeit hangsúlyozza.

Elsősorban a megfelelő stratégia megalkotása igényel jelentősebb erőfeszítéseket, a kampány kivitelezését már az influenszer végzi. A te feladatod a további kapcsolattartás és a kampány nyomon követése marad.    

6. Offline stratégia

Az online világ fokozatos térnyerésével sem vesznek el a hagyományos csatornák szerepei. Szakmai konferenciákon, rendezvényeken vagy kiállításokon való részvétellel, akár vendégszereplés vállalásával nemcsak termékedet tudod népszerűsíteni, de kapcsolatépítésre is kiváló alkalmat nyújtanak.

A hagyományos offline médiában, például a televízióban vagy a rádióban jellemzően nehezebb és költségesebb hatékony megjelenési felületet találni. Az itt történő hirdetéseken túl részt vehetsz rövid beszélgetős, akár reggeli műsorokban, amelyek alkalmat nyújthatnak terméked pontos ismertetésére és branded építésére.

 

Összegzés

A brandépítés egy hosszú, időigényes feladat. Sokszor talán megfoghatatlannak tűnik már maga a kifejezés is, mert mint láthattuk, rengeteg összetevőből, részfeladatból épül fel. Nem olyan egzakt, pontosan kalkulálható és képletekkel kimutatható, mint például egyes közgazdasági összefüggések.

Nem egyszemélyes feladat, elvégzéséhez dizájnerre, webfejlesztőre, SEO szakértőre vagy piackutatási szakemberekre egyaránt szükséged lehet. A márkaépítés egy hosszú távú stratégia, azonban idővel mérhető hozamot hozhat a vállalkozásodnak. Minden kezdet nehéz, de kitartással és szakszerű stratégiával a befektetett munka nemcsak megtérülhet, de akár korábban elképzelhetetlen profitot is hozhat.

Ujhelyi Georgina
Account Director – BP Digital
A BP Digital SEO ügynökség csapata közepes- és nagyvállalatoknak segít organikus forgalmuk növelésében és online forrásból származó releváns ügyfelek, vásárlók szerzésében.