Kategória: Képes hír és Piac.

Admin kategória: Képes hír.

A lakáspiacon kívül az ipari és kiskereskedelmi ingatlanoknál is fejlesztési cunami indulhat Debrecenben és környékén az oda települő BMW-gyár hatására. Az Otthontérkép adatai szerint akár 20-30 %-kal is emelkedhetnek a lakásárak a következő két-három évben. A portál a másik két autóipari központunkat is megvizsgálta, ott már évek óta folyamatosak a fejlesztések és ütemes a drágulás.

A 320 milliárd forintos beruházás kezdetben kb.  ezer munkahelyet teremt Debrecenben, márpedig, ahova emberek özönlenek, ott előbb-utóbb az ingatlanok is középpontba kerülnek. Nem volt ez másként Bács-Kiskun megyében sem, ahol a kecskeméti Mercedes gyár turbózta fel az állóvizet. A lakáspiacon 2016 második negyedévétől kezdve a 283 ezer Ft/négyzetméteres ár egy év leforgása alatt 320 ezer Ft/négyzetméterre emelkedett. Mivel a közelmúltban további bővítést jelentettek be, az árak emiatt is emelkedni fognak, várhatóan legalább ilyen mértékben a következő pár évben.

Kecskeméten 10 évvel ezelőtt mindenki építkezni akart vagy lakást, telket venni, mondván: a németek majd tömegesen fognak odaköltözni és sok magyar is letelepszik. A válság azonban leállította tervezéseket, azok leporolására 7-8 évet kellett várni. Az ottani autógyár mérnökei és szakmunkásai azonban először a bérlakáspiacon jelentek meg, egy körülbelül 80-100 négyzetméteres lakásért havonta 240-280 ezer forintot fizettek. A felsővezetőket és családtagjaikat egy 25-30 házból álló kis lakóparkban helyezték el.  A Mercedes városában jelenleg a kb.100-130 négyzetméteres, új építésű családi házakért 370-450 ezer forintot kérnek négyzetméterenként. A hasonló nagyságú, 6-10 éves, viszonylag korszerűnek mondhatók esetében nagyobb a szórás, ott 300-400 ezer forint az átlagár négyzetméterenként.

Győrben, az Audi gyár váltott ki hasonló fellendülést, folyamatos fejlesztéseivel, bővüléseivel a mai napig jelentős hatással van a megye lakásáraira és a vidéki városok között az élre lökte Győrt az árak tekintetében. 2016 elejétől 2018 elejéig 2 év alatt 65 ezer forinttal növekedtek a négyzetméterárak arrafelé. Érdemes kicsit visszanézni, egészen a válságig. Győrben a válság miatt csak pár száz lakás készült el az ötezer lakásosra tervezett első nagy lakóparkból. A bukás miatt sok kisebb helyi vállalkozó beérte a 10-20 lakásos társasházakkal. Számottevően megélénkült viszont a bérlakás piac, szinte minden érintett abban reménykedik, hogy a bővülő autógyárban és a beszállítói körnél dolgozók ismét megdobják a keresletet és sikerül hosszabb távra bérbe adni az otthonokat.

Az árnövekedésben az általános ingatlan bumm is megmutatkozik, mégis az autógyárak hatása elvitathatatlan. A két példából kiindulva nagyjából 20-30%-os áremelkedés prognosztizálható Debrecenben is, ahol jelenleg az újszerű lakások árai 340 ezer forint körül mozognak négyzetméterenként.

Habár a lakásfejlesztések csillaga éppen a parkoló pálya felé halad, egy ilyen lehetőséget biztosan senki nem szeretne majd elszalasztani. Nem volt ez másként a két referencia megyében sem, ahol az autógyárak igencsak ösztönzőleg hatottak az ingatlanfejlesztőkre. Győrben például jelenleg három, Kecskeméten pedig kettő nagyobb beruházás is zajlik. Debrecenben az egy átadott és két épülő mellett vélhetően még egy, közepes méretű lakóparki beruházás kezdődhet. Ám mivel valószínű, hogy a munkaerő egy jelentős része külföldről érkezik, a dolgozók közül sokan inkább a bérlakás piacon fognak megjelenni.

Lakóparki beruházások a magyarországi autógyári városokban
város név lakások száma átadás
Győr Panoráma Lakópark III. ütem 42 2019 Q2
Szent Anna Sziget 107 2019 Q4
Amadé házak 86 2019 Q4
Kecskemét Boróka park 59 2018
Erzsébet lakópark II. ütem 94 2019-től
Debrecen Dóczy Park 237 2017
Zöld Híd Lakópark 217 2019 Q1
Ispotály Lakópark I. ütem 117 2019-től
forrás: Otthontérkép.hu

Az autógyárak megjelenése vitathatatlanul hatással van az ipari ingatlanok, területek piacára is. Az ilyen beruházásoknak ugyanis óriási a területigénye. Éppen ezért a legtöbb esetben már a bevásárláskor nagyobb területre teszik rá a kezüket, mint amire szükség lehet. Így egy esetleges bővülés sem okozhat problémát. Ez történt a Mercedes esetében, a német vállalat gyakorlatilag ingatlangazdálkodó is lett, hiszen több beszállítónak is talált bérleményt a gyárhoz közeli saját területén.

Az autógyárak betelepülése infrastrukturális fejlesztéseket von maga után. Így számítani lehet az autóutak fejlesztésére és a kiskereskedelem megélénkülésére is.  Az ide érkező szakemberek családjaikkal együtt költöznek majd erre a vidékre, vásárolni, ruházkodni szeretnének, a gyerekeket pedig a legjobb iskolákba akarják majd járatni.

Egy autógyár léptékű beruházásnak mindenképpen pozitív hatása van. Jóllehet a változások nem egyik napról a másikra mennek majd végbe, de az bizonyos, hogy Debrecen felfelé ívelő pályára léphet a BMW-vel, s eközben gyökeresen átalakulhat a helyi ingatlanpiac.
(BrandTrend)