Minden kitűzött célját túlteljesítette az Airbus európai repülőgépgyártó 2015-ben: 635 repülőgépet adott át összesen 85 ügyfelének, köztük tíz új vevőnek. Összehasonlításképpen: 2014-ben 629 utasszállítót állítottak forgalomba. 2015-ben az Airbus A320 repülőgépcsaládból 491 került az üzemeltetőihez vagy lízingcégekhez. 103 A330-as szélestörzsű utasszállító és 27 A380-as óriásgép is új tulajdonosaihoz került, míg a legújabb és legmodernebb extra széles törzsű utasszállítóból, a 2014 decemberében debütált Airbus A350XWB-ből 14-et adtak át 2015-ben. Az Airbus 13 éve folyamatosan növeli gyártási kapacitását.
53 légitársaság 1036 gépre adott le megrendelést 2015-ben, ebből 897 rövid- és középtávon használt keskenytörzsű és 139 darab a hosszabb útvonalakon használt szélestörzsű típus. Ezzel iparági rekordra, 6787-ra nőtt az Airbus fix megrendelésállománya, melynek összértéke listaáron 996,3 milliárd dollár – közölte mai évértékelő sajtótájékoztatóján Fabrice Brégier, az Airbus elnök-vezérigazgatója. „Ez a kereskedelmi és gyártási teljesítmény egyértelműen igazolja, hogy a repülőgépek iránti globális kereslet töretlenül nő. 2015-ben az Airbus lefektette a szilárd alapjait annak, hogy továbbra is megfelelő kapacitással és változatos termékkínálattal tudja kiszolgálni a légitársasági ügyfeleit” – tette hozzá Fabrice Brégier.
Összességében megbízható és stabil volt a cég teljesítménye 2015-ben, és széleskörű eredményeket ért el. Az új generációs hajtóművekkel szerelt Airbus A320 neo (new engine option) az amerikai és az európai hatóságoktól is megkapta a megfelelő légialkalmassági bizonyítványokat, mindössze öt évvel a program elindítását követően. (A típus a jelenleg is nagy tételben gyártott A320-as család továbbfejlesztése.) 14 gépet adtak át az Airbus A350 XWB típusból, teljesítve az üzmeltetők felé tett vállalásokat. A részben kompozit építésű, extra széles törzsű repülőgép üzemeltetői az Airbus és az iparág legmodernebb és leghatékonyabb repülőgépét használhatják, maximális komfortot biztosítva az utasaiknak. Finisbe érkezett a típus következő variánsának fejlesztése is, a hosszabb, A350-1000 XWB főbb alkatrészeit most véglegesítik a különböző fejlesztési helyszíneken Európában.
Az Airbus A330neo, a világ legnépszerűbb szélestörzsű repülőgépének új generációs hajtóművel szerelt változata is jól halad, elkezdődött az első gép hajtóműpilonjának és a szárnyat csatlakoztató középső elemének elkészítése. Ami az A380-as óriásgépet illeti, tíz évvel az első felszállást követően a program elérkezett a megtérüléséhez.
Az amerikai termelés is jól teljesít: elindult a gépek összeszerelése azt követően, hogy 2015 szeptemberében átadták az alabamai Mobile-ban az összeszerelő-üzemet, amely 2018-ban éri a tervezett évi 40-50 gépes gyártási kapacitást. A világ másik nagy felvevőpiacán, Kínában üzemel a Tianjin-i gyártósor, amelyet az A320-as gépcsalád mellett az A330-asok összeszerelésére is felkészítenek, ez pedig megkönnyíti az átállást az A330neo típusra is.
Idén három fejlesztéssel rukkol elő az Airbus: az A321-es modell hosszú távú útvonalakra felkészített változata a transzatlanti járatokon is igen költséghatékony megoldást biztosít, miközben az A330-ast alkalmassá teszik rövidebb távú, de nagy forgalmú útvonalak költséghatékony üzemeltetésére: a gépet akár 400 utas háromezer tengeri mérfölden belüli eljuttatására is felkészítik. Ez nagy fel felszállósúlyt jelent rövidebb hatótáv mellett, vagyis a gépet nagyobb igénybevételre kell felkészíteni. Készül az A350XWB ultra hosszútávú járatokra alkalmas változata, amely 19 órás járatokat is teljesíteni tud.
(BrandTrend)