Kategória: Hír és Piac.

Admin kategória: Hír.

Bár a fiatalok körében az elmúlt években egyre fontosabbak a különféle megtakarítási formák, többségük még mindig otthon a „párnacihában” tartja a pénzét. Az Állami Számvevőszék a felsőoktatásban tanuló fiatalok pénzügyi kultúrájáról készült felméréséből az derült ki, hogy a 18-25 év közötti diákok többsége, 89 százaléka már rendelkezik valamiféle megtakarítással. Mivel azonban élethelyzetükből fakadóan folyamatosan szükségük van a rendelkezésükre álló erőforrásokra, ezért jellemzően a rövidtávú megtakarítási formákat részesítik előnyben. A nők esetében első helyen van az otthon, jól elrejtett helyen tartott megtakarítás, a férfiaknál első helyen a folyószámla van.

Az Állami Számvevőszék jelentése szerint ahhoz, hogy az egyetemi hallgatók pénzügyi tudásszintje és kockázatkezelő képessége javuljon, az oktatás-nevelés során nagyobb figyelmet kell szentelni a pénzügyi ismeretek oktatásán túl azok gyakorlati alkalmazására, illetve a befektetési és vállalkozási ismeretek oktatására – már általános és középiskolás korban is.

Nem véletlenül ennek a korosztálynak dolgozta ki a K&H Vigyázz, kész, pénz! elnevezésű vetélkedőjét, amelynek keretében az általános és középiskolás diákok megismerkedhetnek a különböző befektetési és megtakarítási formákkal; a környezetbarát, digitális készpénzmentes megoldásokkal, valamint azzal is, miért érdemes időben megkezdeniük a takarékoskodást. A verseny első fordulójában résztvevő 3-5 fős csapatoknak például korosztálytól függően befektetési, hozam és kamatos kamat számításokat is meg kell oldaniuk.

Ahogy világszerte szinte az összes területen, így a pénzügyek és a megtakarítások piacán is egyre népszerűbbé válnak az zöld, azaz fenntartható, környezetbarát megoldások. “A fiatalok körében is fontos tudatosítani, hogy amennyire lehetséges, tegyék zöldebbé a szokásaikat. Ami a bankolást illeti, az otthoni „malacpersely” helyett használjanak bankkártyát, a kiadásaikat pedig környezetbarát módon tervezzék meg” – mondta a K&H Csoport kommunikációs ügyvezető igazgatója. Érdemes nekik bemutatni, hogy az élelmiszer- vagy akár ruhavásárlásnál a fenntarthatósági szempontok alapján is lehet választani, vagy újrahasznosítható csomagolású terméket preferálni. A családi költségvetés megtervezésébe is hasznos bekapcsolódniuk a gyerekeknek, de akár a spórolásnál is előtérbe lehet helyezni a zöld szempontokat: ma már vannak olyan megtakarítási formák, amelyeknél kiemelt szerepet játszik a fenntarthatóság, például olyan befektetések, amelyek célkeresztjében a környezettudatos cégek állnak és ezek teljesítményének köszönhetően gyarapodik a félretett pénz. A fiatalok számára a zöld pénzügyek kulcsfontosságúak, hiszen a klímaváltozásból adódó jelenlegi kockázatok mindenki jövőjét, különösen az ő felnőtt éveiket érintik – hangsúlyozta az ügyvezető igazgató.