Kategória: Hír és Piac.

Admin kategória: Hír.

A koronavírus-járvány a nemzetközi vállalatokat és munkavállalóikat,számos tevékenység átmeneti beszüntetésére kényszerítette. Jelenleg több országban készülnek az inaktív időszakot követő újranyitásra. Ebben az időszakban különösen fontos, hogy a vállalatok és létesítmények vezetői a környezeti kockázatokat továbbra is tudatosan kezeljék, és azonosítani tudják azokat az egyelőre ismeretlen problémákat, amelyek a lezárások alatt történhettek, annak érdekében, hogy enyhíthessék az újranyitás eredményeként esetlegesen felmerülő károk hatását – hívják fel a figyelmet az Allianz Global Corporate & Specialty (AGCS) kockázati tanácsadói.

„A tevékenységek visszaállítása a huzamosabb ideig munka nélkül,vagy üresen álló létesítményekben további kihívásokat jelent kármegelőzési szempontból, különösen a veszélyes berendezésekkel dolgozó,vagy folyamatokat alkalmazó termelőüzemekben” – mondja Stephen Clark, az AGCS Ingatlanpiaci kockázati tanácsadási részlegének globális műszaki és szakmai igazgatója.

A vállalatoknak érdemes különös figyelmet fordítaniuk az elektromos berendezések és felszerelések állapotára, ugyanis az AGCS-hez beérkező, tűzesetekkel kapcsolatos biztosítási események 20–30 százaléka ezekkel kapcsolatos. A biztosítókhoz számos műszaki hibából vagy üzemhibából eredő tűzesettel kapcsolatos kárigény is érkezett, miután a gépeket újraindították,vagy megtisztították a létesítmények újranyitásának előkészítése során. .Ezek az esetek további termeléskieséshez vezettek.

Az AGCS biztosítási eseményekkel kapcsolatos, ötéves időszakot átölelő elemzése azt mutatja, hogy értéküket tekintve a tűzesetek – a káresemények legfőbb okaként – már most a vállalatok biztosítási kárigényeinek csaknem egynegyedét (24%) teszik ki, míg a hibás kivitelezés és karbantartás (8%), illetve a gépek meghibásodása (5%) sorrendben a 3. és a 7. helyen állnak a káresemények listáján.

Az AGCS „Koronavírus: vagyonkár-megelőzési intézkedések újrainduló vállalatoknak az ideiglenes bezárást követően című közleménye szerint a vállalatoknak a tevékenységek újrakezdése előtt a telephely biztonságának visszaállítására is érdemes figyelmet fordítaniuk. Alapos telephelyszemle elvégzése ajánlott, valamint az épületek és a berendezések átvizsgálására is időt és figyelmet kell szánni. Így minden rendellenes vagy veszélyes állapot – például az esetleges károsodások, a karbantartással, a tisztasággal vagy a tárolással kapcsolatos problémák, vagy a rongálás jelei – kiszűrhetőek és javíthatóak. Ezen felül a vállalatoknak ajánlatos pótolni a lezárás óta elmaradt szemlézési, ellenőrzési és karbantartási eljárásokat is.

Mint minden esetben, a hosszabb ideig álló gépek újraindításakor a gépkezelőknek be kell tartaniuk az alapértelmezett üzemeltetési eljárásokat, és a gyártó leállított berendezések és folyamatok újbóli üzembe helyezésére vonatkozó útmutatásait.

Az alkoholtartalmú fertőtlenítőszerek, például kézfertőtlenítők használatát bevezető létesítményeknek megfelelő tűzvédelmi óvintézkedéseket is be kell vezetniük. Ezeknek a következőket kell tartalmaznia: a szerek távol tartandók a gyújtóforrásoktól, például nyílt lángtól; a munkavállalókat meg kell kérni arra, hogy alaposan töröljék szárazra a kezüket, hogy a gőzök biztonsággal eltávozhassanak; a keletkező hulladékot az erre a célra kijelölt, alapvetően zárt konténerekben kell gyűjteni; a gyúlékony anyagokat az erre kijelölt, biztonságos helyiségekben vagy szekrényekben kell tárolni.

„A tevékenységek újraindítása előtti időszak ideális az üzletmenet-folytonossági tervek hatékonyságának felülvizsgálatára is” – teszi hozzá Clark. „Szükség szerint a vállalatok vezetői vizsgálják felül a tervet az ideiglenes inaktív időszak tanulságait alapul véve, hogy a vészhelyzeti terv mindig naprakész legyen.”