Kategória: Hír és Piac.

Admin kategória: Hír.

Sokan már fel sem kapják a fejüket arra, hogy a Microsoft 26,2 milliárd dollárért felvásárolja a LinkedIn-t, ami mintegy háromszorosa a Nokia egykori felvásárlási árának. Pedig ez az utóbbi évek legdrámaibb, de akár a legkétségesebb eseménye az üzleti kommunikáció és a közösségi média világának. Mit hozhat egy marketingesnek, vállalatvezetőnek, HR igazgatónak, hogy a Microsoft-elefánt berobbant az online üzleti tartalomszolgáltatás világába? És mit általában az üzleti világnak?

Kezdjük ez utóbbival. Míg a közösségi networking és közösségi információáramlás drámaian átalakítottak a hírfogyasztást, a véleményformálás és az egyéni döntések rendszerét, addig mindmáig ugyanez a folyamat még nem zajlott le ilyen erővel az üzleti életben. Bár a LinkedIn elterjedtsége egyes országokban a Facebook-hoz hasonló magasságokban található, globálisan még messze elmarad attól még célcsoport-arányosan is. A LinkedIn véleményformáló és tartalomközvetítő szerepe az üzleti életben még nem hasonlítható a Facebook orientáló erejéhez a privát szféránkban.

A Microsoft technológiák marketing lehetőségeit a LinkedIn networking- és tartalmi rendszerével összekapcsolva azonban olyan új hálózat születik, amely már összemérhető a Facebook és az Instagram mindent elsöprő hatásával, és ami a Google adaptív információ- és reklámszolgáltatási modelljének kihívója lehet az üzleti életben. Mert itt a Microsoftnak van még tanulnivalója.

Az egyesüléssel remélhetőleg a jövőben tovább növelhető a LinkedIn penetráció, ami a drámaian csökkenő  LI részvény árfolyamait is legalább átmenetileg támogathatja (ami a tranzakció hatására már 60%-al ment fel). Az 1,2 milliárd Outlook felhasználó és közel 433 millió LI felhasználó egyesülése még az átfedések kizárásával is hatalmas lehetőség.  A felvásárlással a Microsoft a LinkedIn-t és annak tartalmi erejét helyezi technológiái középpontjába, a LI fog életet lehelni a fémekbe, és az azokat összekötő láthatatlan szoftverekbe.

Potenciális hátulütő? Nagy lesz a kísértés a Microsoft számára, hogy ne kizárólagosan a saját stratégiájába próbálja integrálni a LinkedIn-t, azaz ne egy értékesítést támogató tartalmi platformként tekintsen rá a jövőben, hanem valóban őrizze meg azt önálló entitásként. Hasonló üzletek kötésekor persze mindig hangsúlyozzák a függetlenség megőrzésének fontosságát, de amikor hozni kell a számokat, akkor nehéz lesz ellenállni a csábításnak. Két lassuló növekedéssel bíró behemót egyesülése önmagában is mindig kétségeket vet fel, de a veszélyek nem jelentéktelenek a felvásárlásokat eddig nem túl sikeresen menedzselő és kiaknázó Microsoft számára is, miképp a LI független gondolkodása is csorbulhat a jövőben.

Miért lehet jó nekünk, LinkedIn felhasználóknak?

A közösségi médiában aktívabb vállalatvezetőknek remek lehetőség lesz a LinkedIn arra, hogy a hagyományos hierarchiáktól mentesebben építsenek kapcsolatot, jussanak információkhoz. Ha pedig a Microsoft digitális asszisztense, az itthon meg kevéssé ismert és használt Cortana egyesíti a LinkedIn-ben található személyes- és network információkat, az pedig sokkal személyesebbé és izgalmasabbá teheti a személyes interakciókat is. Egy találkozó előtt olyan dolgokat tudhatunk meg automatikusan a másik félről, amit csak hosszas munkával vagy ad hoc szerezhettünk volna meg, az operatív munka során pedig színesebb lehet egy-egy döntően virtuálisan bonyolódó projekt is.

A B2B üzletekben levők sokkal jobban és szélesebb körben tudnak majd kereséseket és értékesítéstámogató akciókat futtatni, ha sikerül az adatbázisokat egyesíteni, illetve, ha a LinkedIn még kevesek által használt Sales Navigátorját a Microsoft CRM-jével egyesítik, akkor ez utóbbi jócskán megtelhet tartalommal. A marketingesek ráadásul már nem csak a LinkedIn felhasználóit, hanem a Microsoft vevőit is elérhetik, és ezzel a „közösségi értékesítést” új dimenzióba emelhetik.

Üzleti találkozók szervezéskor könnyebben fel lehet majd lelni a résztvevőkkel kapcsolatos személyes információkat. Értékesítési akciók során a Microsoft Dynamics szoftveréhez jó kiegészítő információt nyújtanak a célszemélyek személyes profiljai. Gondoljunk csak bele, mekkora előnyt jelenthet majd az is, amikor meghatározott projekteken dolgozunk, és a Microsoft mesterséges intelligencia algoritmusainak fejlődésével olyan releváns információk jelennek majd meg az üzenőfalunkon, amelyek valóban segítik a hatékony és szakszerű munkavégzést. Ez már a Google bajszát is nyesegetheti…

A HR-esek számára jobb keresés, belső networking és legfőképp képzés

A cégeknek ma még korlátozottan pontos a rálátása alkalmazottaik teljes képesség- és ehhez kapcsolódó tudásrendszerére. A LinkedIn Lynda.com szolgáltatásának integrációja az Office és Excel programokkal például egy „tudás tab” révén megmutathatja, hogy egy adott ismeret mely kollegáknál található meg egy adott témában, majd a rendszer ezeket a munkatársakat összekapcsolhatja. Miképp a külső találkozók során, úgy a belsős érintkezések esetében is a technológia segíthet ledönteni a gátakat, támogatja a networkinget, új, magasabb szintre emelheti az üzleti innovációt és kollaborációt.

A felvásárlás legnagyobb hozadéka tehát a tartalmak feletti ellenőrzés. A technológia ugyanis tartalom nélkül élettelen erő, ha azonban a tartalom nem jut el a felhasználójához, akkor mit sem ér. Ha e két tényező egyesül, az hatalmas erőt jelent.  Két óriásból egy harmadik jön létre. Amikor 1 + 1 = 3. A “social business” feletti kontroll lényegében a business feletti kontrollt is jelenti majd.

A technológia és virtuális valóság összekapcsolása tovább segítheti majd az új típusú munkavégzést és információcserét is. Így miközben a drónok elveszik egyesek munkáját, egyre kifinomultabb munkaszervezési- és fejlesztési formák jelenhetnek meg, de legfőképp a technológia és a tartalom sokkal jobban összekapcsolódik, a tudásigény és a tudás könnyebben egymásra találnak. Feltéve, ha sikerül a tervezett integráció. Drukkolunk.

Karvalics Attila írása
(BrandTrend)