Kategória: Aktuális.

Az Apple három éven keresztül volt listavezető. 2014-ben a márka értéke 20%-kal csökkent, ezzel a második helyen áll, 148 milliárd dolláros márkaértékkel. Az Apple jelenleg is kiemelkedően teljesít, de világszerte egyre erősebb az a fogyasztói percepció, hogy az elmúlt évben nem jelentkezett az Apple olyan forradalmi újdonsággal, ami a technológiai cégek vezető márkájától elvárható és megszokott is volt a korábbi években. A lista harmadik helyén a világ vezető B2B márkája áll, az IBM, 108 milliárd dolláros márkaértékkel.

“A fogyasztók világszerte egyre erőteljesebben értékelik a Google innovatív szerepét. 2013-ban egyre többet hallottunk a Google Glassról, a Google kutatásokat folytat a mesterséges intelligencia terén, más termékekben – lásd autóipar – is megjelennek az Android alapú fejlesztések. Ez folyamatosan egy nagyon erős üzenetet visz át a fogyasztók felé a Google innovatív törekvéseiről, az Apple számára sajnálatosan ez egybeesett az Apple viszonylagos megtorpanásával.” – kommentálta a listát Nick Cooper, a Millward Brown Optimor ügyvezető igazgatója.

Hosszú évek óta idén minden kategóriában nőtt a vezető márkák értéke, és a Top 100 márka összértéke is növekedést mutat az előző évvel összehasonlítva, többek között ez is a válság végére utaló jel lehet. “Az igazán erős márkák a válságból való kilábalásnak a mozgatórugói voltak. Ha összehasonlítjuk, hogy milyen márkák voltak rajta 2008-ban a Top 100-as listán, és melyek azok, amelyek a 2014-es Top100-ban is benne vannak, 71 márka közös a két listán! Akik komolyan vették a márkaépítést azok kevéssé szenvedték meg a recessziót. Abban az időszakban, amikor a racionális döntések az olcsóbb helyettesítők felé irányítják a fogyasztókat, az erős márkák változatlanul irányadóak a fogyasztók mentális térképén.“ – teszi hozzá Bodnár Krisztina, a Millward Brown Hungary üzletfejlesztési vezetője.

A Millward Brown márkarangsora azért kiemelkedő, mert a márkák pénzügyi mutatóin kívül az összeállításánál a fogyasztók véleményét is figyelembe veszik.

A Top 100-as listát először 2006-ban állították össze, azóta a 100 legértékesebb márka összértéke közel megkétszereződött.

The BrandZ Top 10 – 2014 Legértékesebb Globális Márkái

2014-es helyezés Márka Kategória Márkaérték 2014 (millió dollár) Változás 2013-hoz képest 2013-as helyezés
1 Google technológia 158,843 +40% 2
2 Apple technológia 147,880 -20% 1
3 IBM technológia 107,541 -4% 3
4 Microsoft technológia 90,185 +29% 7
5 McDonald’s gyorsétterem 85,706 -5% 4
6 Coca-Cola üdítő 80,683 +3% 5
7 Visa hitelkártya 79,197 +41% 9
8 AT&T telekommunikáció 77,883 +3% 6
9 Marlboro dohány 67,341 -3% 8
10 Amazon kiskereskedelem 64,255 +41% 14


Mennyire lettek az életünk részei: 
A legsikeresebb technológiai márkák, mint a Google, a Facebook, a Twitter, a LinkedIn nem csak keresőként funkcionálnak, nem csak közösségi média márkák – egyszerűen az életünk részévé váltak. Ezeken intézzük a napi kommunikációt, segítenek megszervezni a mindennapjainkat. Gyakran tapasztaljuk, hogy egy márka túllép a saját kategóriáján – ebben rejlik a Nike sikere is. A Nike a ruházati lista élén található, azonban ha a Nike+ csuklópántról beszélünk, azonnal látszik, hogy mennyire túlnőtt a saját kategóriáján. A Nike+ nem csak lépésszámot, lefutott kilométereket mér, de az alvási ciklusok rögzítésére is képes és folyamatosak kommunikál egy IPhone-ra fejlesztett applikációval.

Azokat a márkákat zárjuk a leginkább a szívünkbe, ahol látjuk, hogy a profiton kívül valóban próbálják jobbá tenni az életet a Földön: Ilyen a Pampers, aki anyák és babák életét teszi jobbá, a Dove, aki az igazi női szépséget dicséri, az IBM – aki egy „bölcsebb planétát épít”, de akár a Red Bull  is, aki az arra fogékonyak számára egy extrém életstílust promotál – mindenképpen egy izgalmasabb, élményekkel telibb világot ígér.

brandz-top100-marka

A ruházati márkák voltak a legjobban növekvő kategória: A legértékesebb tíz ruházati márka összértéke 29%-kal nőtt idén, ezzel megelőzte a Top 10 autómárkát (+17%) vagy a kiskereskedelmi márkákat (+16%). A Nike és az Adidas kétszámjegyű növekedést regisztrálhat.

A technológiai márkák tovább növekednek: Nem csak a lista vezető márkái tartoznak a technológiai szektorba, de a legnagyobb növekedést elkönyvelő márkák is a technológiai márkák közül kerülnek ki. Ebben az évben a legnagyobb növekedést a kínai internetes márka a Tencent érte el, de a Facebook márkaértéke is nagy mértékben nőtt – 68%- ezzel jelenleg a 21. helyen áll – tíz helyet lépett előre tavaly óta. A Twitter a 71. legértékesebb márka, a LinkedIn a 78. a rangsorban. A 110-as lista összeértékének közel egy harmadát technológiai márkák adják.

Mennyit ér a legnagyobb márkákból álló tőzsdei portfólió? Minden évben összehasonlítjuk a legértékesebb márkákból álló portfólió alakulását a S&P 500 részvényből álló portfólió hozamával. 9 évvel ezelőtti kezdőponthoz viszonyítva a S&P 500-as portfólió 44.7%-os növekedést mutat, a BrandZ™ portfólió 81.1%-os növekedéssel bír. A részvénytulajdonosok számára azok a vállalatok az értékesebbek, amelyek a márkaépítésre nagyobb hangsúlyt fektetnek.

A nyugati márkák visszatértek 2014-ben, a listán szereplő legtöbb márka „nyugati márkának” számít.  A 100-as listán 11 kínai márka található, két orosz (a Sberbank és a mobilszolgáltató MTS), az afrikai márkák közül egy mobilszolgáltató található a listán a dél-afrikai MTN.

A 2014-es BrandZ TOP 100 márka:

brandz-top100-1-25

brandz-top100-26-50 brandz-top100-51-75 brandz-top100-76-100

brandz-top100-51-75

brandz-top100-76-100

(BrandTrend)