Kategória: Aktuális.

Majdnem minden harmadik magyar, aki rendszeresen használja az internetet, már el sem tudja képzelni az életét nélküle. Ha egy lakatlan szigetre kerülnének, a második legfontosabb dolog, amit magukkal vinnének, egy internetezésre alkalmas eszköz lenne. Az internetet csak egy jó barát tudná megelőzni, a kés és gyufa pedig csak a harmadik dolog, amire szükségük lenne. Úgy tűnik, a magyar internetezők nehezen élnének túl egy lakatlan szigeten internetkapcsolat nélkül, és ezzel nincsenek egyedül.

Csehországgal, Szlovákiával, Romániával és Lengyelországgal összehasonlítva a magyarországi internetezők több tekintetben is a dobogó tetejére állhatnak (a kutatásban minden országban a 15 évnél idősebb internetezőket vizsgálták):

– A magyar internetezők az online társkeresés legnagyobb rajongói: 30%-uk azt mondta, hogy az internet jó hely arra, hogy romantikus kapcsolatot létesítsenek valakivel, ez kb. 10%-kal több mint a többi vizsgált országban. Bár a magyarok élen járnak a netes ismerkedésben, a romániai internetezők úgy tűnik, sikeresebbek: 13%-uk azt mondta, hogy még ma is együtt van partnerével, akivel a neten ismerkedett meg. Ez a magyarországi internetezők körében csak 11%. A magyarok online társkeresés iránti vonzalmáról sokat elmond, hogy a Google keresési trendek adatai szerint az elmúlt 12 hónapban az országból többször kerestek a “társkereső” szóra, mint az “utazás”-ra.
Az internetet szinte minden nap használók aránya Magyarországon a legmagasabb, 62%.

Az internetet rendszeresen használók országonként

Az internetet rendszeresen használók országonként korosztályonként– Magyarországon több fiatal használja az internetet rendszeresen, mint Csehországban, Szlovákiában, Romániában vagy Lengyelországban. Ez a 15-24 éves korosztály az internetezők 27%-át jelenti. De nem csak a fiatalok, hanem az idősebb generáció is szívesen használja a technológiát Magyarországon: minden ötödik rendszeres internethasználó 50 év feletti (a 15 évnél idősebb internetezők 21%-a). Ez az arány a bronzéremre volt elegendő a vizsgált országok körében.
Magyarországon él a legtöbb “trendsetter” a vizsgált országok közül – ők azok, akik elsőként kezdenek el használni egy új technológiát, ezzel együtt azonban azok aránya, akik tőlük példát vennének, és folytatnák az innovációk elterjesztését, Magyarországon a legalacsonyabb. Még így is, ez a két csoport a 15 éven felüli internetezők egy harmadát teszi ki (32%).
– A magyarok a leginkább “közösségiek” – a vizsgált országok közül a 15 éven felüli internetezők legnagyobb arányban Magyarországon nyilatkoztak úgy, hogy közösségi oldalak látogatására használják az internetet.

Az internetet naponta használók aránya országonként

Az internetet naponta használók aránya országonként

Minden harmadik magyar internetező (37%) van úgy vele, hogy nem tudja megmondani, mikor online éppen, hiszen folyamatosan kapcsolódik az internethez. Az internetpenetráció a maga 62%-os arányával Magyarországon a legmagasabb a vizsgált országok közül, ez egyébként közel kétszer annyi, mint Romániában, ahol az internetpenetráció mindössze 32%.

Mobileszközök használata

Mobileszközök használata

Eközben az is igaz, hogy az okostelefonok a romániai internetezők körében a legnépszerűbbek (67%-uk használja mobilját, okostelefonját internetezésre szemben a magyar internetezők 63%-ával).

“Nem tudom elképzelni az életemet internet nélkül”

Nem tudom elképzelni az életemet internet nélkül

Bár Csehországban is lényegesen alacsonyabb az internetet rendszeresen használók aránya, mint Magyarországon (54%), mégis a cseh internetezők közül mondták azt a legnagyobb arányban, hogy el sem tudják képzelni az életüket internet nélkül. Szinte minden második megkérdezett (47%) nyilatkozott így. Magyarországon ez az arány 32%.

Az internet jó hely arra, hogy megismerkedjek és romantikus kapcsolatot kezdjek valakivel

Jó hely az internet az ismerkedésre

A vizsgált országokkal összehasonlítva egyértelműen a magyar internetezők keresik a legszívesebben az interneten a szerelmet, 30%-uk gondolja úgy, hogy jó ötlet a neten ismerkedni. A legsikeresebb online társkeresők azonban nem a magyarok: a vizsgált országok közül a romániai internetezők közül vannak még ma is a legtöbben együtt partnerükkel, akivel a neten ismerkedtek meg.

A magyar nők jó eséllyel indulnak a netes társkeresésben: míg a férfiak 34%-a szerint jó ötlet a neten ismerkedni, addig a nők esetében ez az arány csak 26%. Azzal együtt, hogy a romániai internetezők sikeresebbek az online társkeresésben (13%-uk azóta is együtt van partnerével, míg a magyaroknál ez 11%), a magyar internetezők is bizakodóak lehetnek: szinte minden negyedik (23%) megkérdezett nyilatkozott úgy, hogy azzal, akivel online találkozott, hosszabb-rövidebb időt együtt, kapcsolatban töltött.

Bár a magyar internetezők a leginkább “közösségiek” az öt országot összehasonlítva – tehát itt a legnagyobb azok aránya, akik az internetet arra használják, hogy közösségi oldalakat látogassanak (79%, míg a legalacsonyabb Csehországban 63%) -, a legaktívabban mégis a romániai internetezők hoznak létre és osztanak meg saját tartalmakat a neten, őket a sorban a lengyelek követik. A magyar netezőké a bronzérem.

A magyarországi internetezők a közösségi oldalakat leginkább arra használják, hogy barátaikkal, ismerőseikkel beszélgessenek, tájékozódjanak barátaik posztjaiból, fényképeket osszanak meg és mások posztjaira reagáljanak. Kevesebb, mint az internetezők fele (46%-a) használja csak arra ezeket az oldalakat, hogy legalább néha magánéletükről is megosszanak valamit.

Az online megjelenő hírekre, cikkekre leginkább a lengyel internetezők reagálnak szívesen, minden harmadik (33%-uk) kommentál megjelenő híreket, cikkeket. A magyar netezők körében ez az arány 26%, ezzel egyébként ezüstérmesek a lengyelek mögött. A legkevésbé a csehek aktívak ilyen téren, a cseh netezőknek csak 12%-a kommentál híreket, cikkeket.

A YouTube a szórakozás és tájékozódás, és a szórakoztatás és tájékoztatás népszerű platformja mind az öt országban. A szlovák internetezők használják a leginkább a főzős videókat, minden második közülük nyilatkozott úgy, hogy legalább időnként a YouTube-hoz fordulnak, ha el szeretnének készíteni egy ételt. A magyar internetezők az oktató jellegű videók iránti rajongásukkal tűnnek ki a környékbeli országok közül, két harmaduk (66%-uk) mondta azt, hogy már tanultak valamit YouTube videók segítségével.

Azt, hogy a magyar internetezők szeretik a technológiát, jól mutatja, hogy itt a legnagyobb a trendsetterek aránya a vizsgált országok közül. Ők azok akik először kezdenek el használni egy-egy új technológiát. Emellett a magyar netezők közel fele (47%) vélekedik úgy, hogy az olyan innovatív kommunikációs megoldások, mint amikor egy eszközzel, tárggyal kell “beszélniük” hasznosak, vagy hasznosak lehetnek számukra és szívesen kipróbálnák őket. Ez az arány az ezüstéremre volt elég, az innovatív megoldásokhoz még jobban vonzódó romániai netezők után. Ott ugyanez az arány 60%.

Bár a vizsgált országok változatos képet mutatnak az internethasználatról, az látszik, hogy az internet egyre inkább közmű: eszközök és szolgáltatások gyűjtőhelye, amivel az emberek könnyebbé teszik az életüket. Hétköznapi helyzeteket oldanak meg, szórakoznak, jó üzleteket kötnek, szerelemre találnak, és egy újabb teret adnak közösségi életükhöz.

A kutatást a Google megbízására az IIBR készítette 2014 márciusában CAWI (online kérdőíves) módszerrel “Internet a mindennapi életben” címmel. A kutatásban 5 országot vizsgáltak (Magyarországot, Csehországot, Szlovákiát, Romániát és Lengyelországot), minden országban 1000 fős, a 15 évnél idősebb internetezőkre nézve reprezentatív mintán.
(BrandTrend)