Kategória: Aktuális és Kutatás.

Az elemzésben a Médianéző megvizsgálta a magyar nyelvű online hírportálokat, rádió és televízió csatornákat, az országos és regionális terjesztésű újságokat, valamint a nyilvános Facebook-oldalakat. Az elemzés szerint a Trónok Harcának legújabb évada hazánkban az amerikai premiert követően egy nappal, április 7-én debütált, melynek tisztelegve a comment.blog.hu Trónok Harca napot tartott. Emellett a hírek egy része arról is beszámolt, hogy Barack Obama amerikai elnök idejekorán bekérte magának az évad első pár részét.

game_of_thrones

A facebookozók is lelkesedéssel várták a sorozatot, az HBO idővonalán spoilerekkel teli kritikákat posztoltak, mint például „így kell elkezdeni egy évadot. Pontosan így (player.hu). A sorozat 449 média-megjelenéséből 212 volt pozitív hangnemű (polaritású), tehát a hírtartalmak közel fele kedvező véleménnyel volt az új szériáról. A Facebook esetében a semleges, véleményt nem tartalmazó posztok voltak túlnyomó többségben, a 317 poszt közül 47 rendelkezett pozitív, 5 negatív és 265 semleges polaritással. Mindezek összességében 27 540 lájkot kaptak, mely szintén kiemelkedő volt a sorozatok mezőnyében. Az évaddal kapcsolatos legjelentősebb kritikának a magyarnarancs.hu „Kegyetlenül túlértékelt tévésorozatok” című írása bizonyult, mely szerint a „Shakespeare ultra lightnak” is nevezhető mesefolyam a világ legkegyetlenebb Gyűrűk ura-paródiájának mutatja magát. A szériát hátrányosan érintő Facebook posztok többsége ugyancsak erről szólt.

a torveny neveben

A médiát és a Facebookot a második leggyakrabban foglalkoztató sorozatnak a szintén HBO-s A törvény nevében minősült. Az USA-ban január 13-án 1. évadával premierre kerülő széria ugyan jócskán lemaradt a Trónok Harca mögött (csak feleannyi cikk foglalkozott vele), de az összesen 276 darab megjelenésével szintén jelentős publicitást kapott. A két rendőrről szóló sorozat cikkeinek 48 százaléka (132 megjelenés) volt pozitív polaritású, és kiemelendő, hogy egyetlen negatív kritika sem került a média napirendjére arról.

A Facebookon is hasonló volt a helyzet, hiszen az itt posztolt 167 bejegyzésből 43 volt pozitív és 124 semleges polaritású. A sorozat lájkjainak száma 7829 volt, a kommentezők pedig 537 alkalommal szóltak hozzá a posztokhoz. A sorozatok versenyének harmadik helyezettje az összesen 136 megjelenést és 52 posztot generáló Hannibál volt, melynek korábbi évada az AXN-en fut jelenleg is. Erről a Napivízió blog úgy fogalmazott, egy különleges sorozat, melynek azonban nincs nagy jövője a vérszegény nézettségi számok mellett. Az alacsony posztszám ellenére a lájkok száma kimagasló, 2137 darab volt.

Hasonló megjelenésszámmal rendelkezett az AXN-en már futó, a washingtoni politika rejtelmeibe kalauzoló Kártyavár (88 darab) és az M2-n vetített reklámszakemberekről szóló Mad Men – Reklámőrültek (82 darab).

Az összes sorozatot tekintve a klasszikus médiában a Kártyavár esetén volt a legnagyobb – 63 százalék – a kedvező megjelenések aránya, míg a Reklámőrültek esetén csupán a megjelenések 11 százaléka volt pozitív polaritású. A netezők és a média érdeklődését a HBO geek vígjátékként aposztrofált Szilícium-völgye, és az AXN-en futó Kaliforgia váltotta ki legkevésbé. Mindkét sorozat esetében alacsony, 38-40 darabos megjelenésszám volt mérhető a vizsgált időszakban, a Facebook posztjaik száma pedig 12, illetve 11 darab volt.

A sorozatok média-megjelenéseinek megoszlása polaritás szerint a klasszikus médiában (Forrás: Médianéző)

a sorozatok media-megjeleneseinek megoszlasa

A sorozatokkal kapcsolatos Facebook posztok polaritása, valamint a lájkok, kommentek és megosztások száma (Forrás: Médianéző)

facebook posztok polaritasa(BrandTrend)