A téma jelentőségét mutatja, hogy a BrandTrend Ez a CSR – a CSR jövője a branding, a branding jövője a CSR című konferenciáján Szili Katalin, a Nemzeti Fenntartható Fejlődési Tanács tiszteletbeli elnökasszonya is előadást tartott: „Rendszerszerű válaszokat kell adnunk a rendszerszerű problémákra. Nemcsak a növekedést kell vizsgálni, hanem a fejlődést is.”
A gazdaság egészét, és az egyes vállalatokat is egyaránt érintő fenntartható vállalati modell lehetőségeiről beszélt Gaál József, a Magyar Kereskedelmi és Iparkamara Ipari Ügyekért Felelős Alelnöke. Elmondása szerint az MKIK feladatának tekinti, hogy e téren is irányt mutasson a magyar vállalatoknak.
Az eseményt előadással, aktív szakmai partnerséggel jelentős hazai szervezetek is támogatták – mint a Magyar Adományozói Fórum, a Magyarországi Üzleti Tanács a Fenntartható Fejődésért, és a Nonprofit Információs és Oktató Központ Alapítvány.
A Mercedes márka elsőként csatlakozott a BrandTrend fenntarthatóság és vállalati márkaépítés összefonódását bemutató eseményéhez, hiszen a Mercedes-Benz példát mutatva járul hozzá a mobilitás biztonságának megvalósulásához.
„Minden társadalom növekedésének, jólétének alapja a mobilitás lehetősége. A Mercedes márka, illetve az automobil feltalálója képviseletében külön felelősséggel viseltetünk az iránt, hogy ezen mobilitást a jövő nemzedékének fenntartható és biztonságos módon megőrizzük.” – mondta Hesz Tamás, a Mercedes-Benz Hungária Mercedes-Benz személyautó kereskedelmi és marketing-igazgatója.
Kőszegi András, a BrandTrend ügyvezető igazgatója szerint hajlamosak vagyunk csak a nagyvállalatokra mutogatni, miközben itt van a mi magunk felelőssége is – a civil szféra felelőssége és a kormányok, politikusok felelőssége. A média felelős részvállalásáról a társadalmi problémák megoldásában Yvonne Dederick, a TV2, társtulajdonosa, vezérigazgató-helyettese beszélt, egyben bemutatta a csatorna „Süss fel nap” programját.
„A médiafelületek katalizátorai lehetnek társadalmi problémák megmutatásának, megoldásának. Ha nem látunk egy társadalmi problémát a tv-ben, az nincs. Az, hogy ennek a feldolgozásának módja illeszkedik a csatorna profiljába, az teljesen rendben van. Ők is egy kereskedelmi cég, profitot termelnek” – erősítette meg Kőszegi András.
A társadalmi felelősségvállalás kérdése a jövő nemzedékért való felelősséget is magába foglalja. Ők személyként, fogyasztóként és munkavállalóként kapcsolatba, párbeszédbe kerülnek a vállalatokkal, vállalati márkákkal. Az X, Y, Z generációk megértéséhez Nógrádi Szabó Zoltán, az Ipsos Zrt. kvalitatív igazgatója szolgáltatott értékes információkat kutatásuk eredményein keresztül.
A dm Kft. képviseletében Kanyó Roland PR manager a dolgozók és fogyasztók bevonásával létrejövő vállalati programok bemutatásával láthatóvá tette, hogy a dm hitvallása a gyakorlatban is megvalósul: „Gazdasági közösségként azzal a kihívással állunk szemben, hogy egy olyan vállalatot hozzunk létre, mely közösségként példát mutat a környezetünknek.”
A BrandTrend szerint a fenntarthatóság nemcsak a nagy cégeket, hanem az egyéneket is érinti. Az egyén szerepe e kérdésben a vállalatnál is jelentős: akkor lehet hosszú távon sikeres egy vállalat, ha az első számú vezető, a menedzsment és a munkatársak is tisztában vannak a fenntartható fejlődés irányaival, értékeivel és ez jelen van a döntéseikben is. Kőszegi András Ez a CSR – 51 felelős beszélgetés című interjúkötetét Kárász Róbert mutatta be. A prémium kivitelű könyvben a szerző magyarországi gazdasági vezetőkkel és fenntarthatóság témában érintett szakemberekkel beszélget.
A mai közösségi kommunikációs térben a jó ügyek felkarolására is megsokszorozódtak a lehetőségek. Joós István a szivesseg.net alapítója a társadalmi kezdeményezések evolúciójáról beszélt.
Gerencsér Balázs, a Nonprofit Információs és Oktató Központ Alapítvány ügyvezető igazgatója a közösségi projektfinanszírozások magyarországi lehetőségeit mutatta be.
Béldi-Betegh Aliz, a BASF PR managere a helyszínen és Kőszegi András – Ez a CSR 51 felelős beszélgetés című kötetében megjelent interjújában is azzal a témával foglalkozott, mit jelent a BASF számára a fenntarthatóság hogyan épül be a terület a márka innovációiba. A BASF támogatja a kémia oktatását is. „Nagyon fontos, hogy az emberek, a gyerekek, a fiatalok körében is valahogy beépüljön a kémia, mivel minden kémia bennünk is. A BASF Kölyöklabor programja ezt a célt szolgálja.”
A BrandTrend a branding és CSR terület szakértőjeként és márkatanácsadó ügynökségként az osztrák DIE MarkenWertExperten márkatanácsadó partnercégével mutatta be azt a webes alapú vállalati márkatanácsadó rendszert, mellyel a vállalati márka életébe hitelesen integrálhatóak a fenntarthatóság vállalatot érintő szempontjai.
Szintén az ausztriai DIE MarkenWertExperten Márkatanásadó Intézet képviseletében Manfred Enzlmüller beszélt a fenntartható márkastratégiákról.
Dr. Jánosy Zsuzsanna, a BrandTrend ügyvezető igazgatója így indokolta a téma aktualitását a márkák számára: „A vállalatoknál egyre inkább elfogynak a termékmegkülönböztető előnyök, a márkáknak nincs mondanivalójuk. Mivel nem hoznak létre saját történeteket, meglévő ügyekhez, társadalmi problémák megoldásához csatlakoznak.”
A konferencián részt vett Dr. Erika Teoman Brenner, az Osztrák Nagykövetség kereskedelmi tanácsosa. Az osztrák gazdasági kamara különös figyelmet fordít a regionális márkák és a régiók vállalatainak közös fenntartható értékteremtésére. A DIE MarkenWertExperten és a BrandTrend vállalati márkatanácsadó rendszerével igyekszik ezt a szemléletet a magyarországi vállalatoknál is meghonosítani.
A nagysikerű rendezvény résztvevői ezután a kecskeméti Mercedes gyárban testközelből nézhették meg egy exkluzív gyárlátogatás keretében, hogy készülnek a hazai gyártású Mercedes B-osztály és Mercedes CLA Coupé típusok.
(BrandTrend)