Kategória: Aktuális.

A hamudetektor tesztje sikeresnek bizonyult, 60 km távolságról is észlelte az 2010-es izlandi vulkáni hamufelhő másolatát. Az egyedülálló technológiát, mellyel minimálisra csökkenthették volna a 2010-es légtérzárlatot, 2014 végén már saját flottáján is használná az easyJet.

Egy tonna izlandi hamut szórt szét az easyJet és a Nicarnia Aviation a francia Vizcayai-öböl felett, hogy a 2010-es Eyjafjallajökull vulkán kitörés okozta légtéri állapotot rekonstruálják. A 600 és 800 láb magasságban elhelyezkedő 2,8 km hosszúságú mű hamufelhő kezdetben szabad szemmel is látható volt, de gyorsan eloszlott, nehezítve ezzel a detektálás folyamatát.

easy 1

A tesztelés során egy kisebb géppel a felhőbe repülve megmérték annak koncentrációját, majd egy AVOID detektorral felszerelt Airbus A340-300-as géppel a hamufelhő felé vették az irányt, amely már 60 km távolságról észlelte a veszélyt a légtérben.

– a 2010-es Eyjafjallajökull vulkán kitörésekor több mint 100 000 járatot töröltek
– a fennakadás az easyJetnek 55 millió, az iparágnak pedig több mint 2 milliárd font veszteséget jelentett
– a Nicarnia Aviation későbbi kimutatása szerint a légiközlekedés 6 napos szüneteltetése a hamufelhő detektálásával 98 százalékkal (3 órára) csökkenthető lett volna
– az AVOID elnevezés az „Airborne Volcanic Object Imaging Detector” rövidítése
– az AVOID az easyJet, a Nicarnia Aviation és az Airbus közös fejlesztése, melyet a Düsserdorfi Egyetem segítségével valósítottak meg
– az 1000 kg hamut a Reykjavik Earth Institute munkatársai gyűjtötték az Eyjafjallajökull vulkán kitörését követően
Izland két legaktívabb vulkánja, a Hekla és Katla kitörése bármikor bekövetkezhet a Reykjavik Earth Institute munkatársai szerint

Ian Davies, az easyJet mérnök igazgatója elmondása szerint a kereskedelmi használatba vételt megelőző egyik legfontosabb lépés volt a tesztelés. „Az easyJet azt tervezi, hogy a mostani flottáján már 2014 végén használni fogja ezt az egyedülálló rendszert.”

easy 2

„Egy nagyon érdekes és sikeres kísérlet áll mögöttünk, melynek során bebizonyosodott, az AVOID rendszer már az alacsony hamukoncentrátumot is képes észlelni a légtérben” – tette hozzá az AVOID technológia feltalálója, Dr Fred Prata. „A teszt szép példája annak, milyen az, amikor az ipar és a tudomány összefog, hogy egy fontos problémára megoldást találjanak.”
(BrandTrend)