Kategória: Aktuális.

Hiánypótló szolgáltatást indított a Whitereport.hu és az Ipsos, miután a Whitereport.hu-adatokból világossá vált, hogy a hazai vidéki nagyvárosokban rengeteg – városonként több mint 100 – helyi-megyei médium működik, amelyek azonban sok tekintetben alulértékeltek.

A Goldfish révén elsőként a pécsi média-aranyhalak (sőt, cápák) beazonosítása történt meg. A cross-médiás mérés révén a pécsi helyi tévék, rádiók, lapok, site-ok és mozik elérési mutatói összevethetők, sőt ezek együttes kampányoptimalizálása is lehetségessé vált.

A Goldfish-program következő hullámában ősszel újabb megyeszékhelyek következnek.

A Whitereport.hu mediabrowser adatai szerint 4.000 körzeti, megyei vagy helyi médium működik Magyarországon, ami sokkal több, mint amit korábban feltételezni lehetett. Az is egyértelmű trend, hogy a médiumok számának növekedése mellett a média- és marketingbüdzsék csökkennek – ezért a hirdetők egyre inkább keresik a hatékonyabb és objektív adatokkal támogatott, kontrollált megoldásokat.

Bár többmilliárdos nagyságrendet tesz ki a nem-országos hirdetésekre költött médiabudgetek összessége, a helyi médiumok tervezésének eszközrendszere nem túlságosan fejlett.

Szükség volt egy olyan eszközrendszer kialakítására, amely révén a helyi médiumok helyükre kerülhetnek a médiamunkában, különösen, hogy az online targetálási eszközök terjedése elfeledtetni látszik a klasszikus médiumok (helyi lapok, site-ok, rádiók stb.) hatékonyságát.

Incze Kinga, a Whitereport.hu mediabrowser elindítója azt tapasztalta, hogy előfizetőik örülnek, hogy jobban képbe kerülhetnek a vidéki városokba tervezett kommunikációjukhoz a helyi média-kínálattal, de a XXI. századi médiamunkához médiafogyasztási adatokra is szükség lenne. Így alakult partnerség a Goldfish-programra a Whitereport.hu és az Ipsos közt. Melles Katalin, az Ipsos médiakutatási igazgatója elmondta: számukra a projekt hiánypótló jellege, a településszintű cross-médiás média-egyenértékes kialakításában való részvétel volt a legfontosabb amellett, hogy üzletileg értékes szolgáltatás jöjjön létre.

A WR-ben kereshető 2.900 település cross-médiás médiakínálata jó alapot adott a projekthez. Ehhez Incze Kingáék csapata kifejlesztette a mérésre szelektált médiumkiválasztási módszertant, az Ipsosnál Melles Katalin és kollegái pedig kidolgozták a mérési módszertant a 20 ezer főnél nagyobb településekre (kb. 60 város), ill. hozzátették az MN3 médiatervezési szoftverbeli médiatervezési lehetőséget.

helyi-media-tervezes-pecs-wr

A Goldfish mindenki életét megkönnyítheti, aki nem-országos médiumot akar eladni, venni, abban kontrolláltan kommunikálni.  Hirdetőknek, ügynökségeknek segít a tisztánlátásban és minden eddiginél hatékonyabb kampányok létrehozásában. A helyi média-tulajdonosoknak a reklámértékesítésben nyújt eszközt azáltal, hogy a Goldfish a reklámkereskedelem fősodrában eddig ismeretlen médiumokat is „felfedez”, s értéken kezelhetővé, összehasonlíthatóvá tesz klasszikus médiumokat objektív, független mérés eredményeként.

Elsőként a pécsi média-aranyhalak beazonosítása és mérése történt meg 2013 júniusában 44 médium esetében. Ezáltal Pécsett 14 lap, 23 site, 2 rádió, 3 TV és 2 mozi ismertségi és célcsoportonkénti elérési adatai váltak elérhetővé a Goldfish révén. Az első Goldfish-projekt az alábbi meglepő megállapításokat eredményezte:

–  Több a „nagyhal”, mint gondolnánk, magas célcsoportelérésekkel!

– A vezető pécsi médiumok elérései határozottan versenyképesek az országos médiumokéval – sőt, egyesek az országos elérési arányokat is jelentősen meghaladják!

– Meglepően erős és versenyképes az eddig ismerteken túl

  • az önkormányzati médiumok elérése.
  • egy-egy pécsi rétegmédium elérése (egyes mozik, lapok).
  • bizonyos pécsi weboldalak pécsi elérése stb.

– Mivel nem csak széles a médiakínálat, de a célcsoportonkénti elérések is nagyok, a kampányportfóliók variálhatók, más-más médiamix javasolt a fiatal (15-39 éves) pécsieknek, a pécsi háziasszonyoknak és a pécsi nyugdíjasoknak.

– A megfelelő pécsi médiamixszel a pécsi célcsoportok akár 90%-a is elérhető, ráadásul az eddiginél költséghatékonyabb módon.

Erősödő igény tapasztalható a helyileg célzott – illetve általában: a célzott, meddőszórás nélküli – kampányokra, sok hirdető az országos megjelenés mellett kiegészítésképpen helyi kampányt folytat a fogyasztóképes vásárlók célzottabb megszólítására, aktivizálására. A helyi média szcéna folyamatos átalakulásban van, ezért évente friss mérésre lesz szükség.

A közeledő választások is felértékelik a helyi médiumok szerepét.
(BrandTrend)