Kategória: Aktuális.

José Mourinho három év után elhagyta a Real Madrid labdarúgó csapatát és visszatért Londonba, egykori sikereinek színhelyére, a Chelsea kispadjára. A „Speacial One” boldogan és önfeledten vette át újra a kékek irányítását.

Azon kívül, hogy a világ egyik leghíresebb és egyben legjobb edzője is, José Mourinho egy komoly stratéga és egy PR, illetve marketingügynök megtestesült ötvözete. A karakán szakember mindig tudja, hogy mit kell a sajtó elé dobni és azt milyen kivitelezésben kell végrehajtani, amellett, hogy a játékosai és klubja iránti tiszteletet mindenáron fenntartja.

jose-mourinho

Ennek köszönhető, hogy a marketingszakma is sokat tanulhat Mourinho módszereiről, mivel következetesen és tudatosan használja azokat, befolyásolva az őt körülvevő körülményeket. Most megnézzük, mik ezek a „leckék”, amiket elsajátíthatunk a „Special One” jóvoltából.

1. Ne félj kisarkosítani a véleményedet!

A gazdasági válság nyomán számos márka és számos egyéb piaci szereplő félelemtől megbénulva próbált kimászni a mély gödörből. Ez sokszor a piaci részesedés elvesztésével, csődbe menetellel [lásd Rangers FC] vagy csupán rossz szájízű döntésekkel társult. Nem csupán Mourinho volt az egyetlen, aki mindenáron kimondta a véleményét, de ő volt az, aki mindezt félelemmentesen tette meg. A BBC interjújában, ahol magabiztosságáról adott tanúbizonyságot kimondta, hogy „ha egy klub kirúg a rossz eredmények miatt, nem gond, mivel az a játék része. Ha ilyen megtörténik, milliomos leszek és pár hónapon belül találok egy új egyesületet.” Ez a szemlélet a marketingben is működőképes lehet, mivel öntudatos és markáns személyiségjegyeket hordoz magában, amik kiemelhetnek minket a piaci forgatagból. Azonban ehhez el kell viselni a ránk nehezedő nyomást is. Mourinho látszólag ezt tökéletesen kezeli.

2. Alapozd meg a mentalitásod „várát”!

Ha Mourinho írna egy üzleti könyvet, abban a rá jellemző ún. siege [ostrom] mentalitást emelné ki elsősorban. Ez a lelki állapot, egy olyan pszichológiai jelenséget jelent, amikor egy személy úgy véli, hogy folyamatosan elnyomott vagy megtámadott fázisban van. Ez magával rántja az áldozattá válás érzését és ebből fakadóan a védekezést is. Ezt Mourinho áttranszformálta „a mi vagyunk a legjobbak, nem érdekel, ha utálsz minket, megérdemeljük a győzelmet” mentalitássá. Ez a negatív kicsengésű, de kötelező filozófia áll a különböző személyek és csoportok elé kitűzött célok mögött. Sehol sem szabad elfelejteni a győztes mentalitást, mivel ha ez sugárzik kifelé, akkor a külső és belső környezet is ezt tapasztalja, ami sikerekhez vezethet.

4. Minden győzelemnek örülj!

Nem kétséges, hogy a ”Special One” számára a teljes körű szenvedélyt a labdarúgás szolgáltatja. Minden apró öröm, minden mozzanat egy kicsit hozzátesz ehhez a vonzalomhoz. E vágyak segítik hozzá, hogy napról napra megújuljon, és lehető legjobbat hozza ki magából. Nem szabad elfelejteni, hogy mivel is foglalkozunk valójában és addig keresni, amíg meg nem találjuk azt a munkát, ami örömmel szolgál a mindennapokban. Neki sikerült.

 

A 5. lecke ITT olvasható