A különböző rajongói oldalakon megjelenő tartalmak, a promóciós játékok és a Facebook alkalmazások számos jogi kérdést vethetnek fel. Járatosnak kell lenni a nyeremények kifizetésére vonatkozó reklámjogi, adójogi szabályokban, az adatvédelmi jogban és nem árt ha konyítunk a szerencsejáték joghoz is.
Kevés helyen, de jelentősen változik a Facebook szabályzat a jogi és az adatvédelmi fronton is. A módosítást pozitívan értékelte a netes szolgáltatások szerződési feltételeivel foglalkozó Users’ Digest és kettesről hármasra módosította az oldal besorolását “fogyasztóbarátsági” szempontból, így sikerült az egyik legnagyobb forgalmú oldalnak elmozdulnia a legrosszabb osztályzatú pozícióból. Érdekesség, hogy az oldal ezúttal párbeszédre is törekszik a felhasználóival, ugyanis észrevételeket tehetünk, melyeket magyar idő szerint szerda este 18.00-ig kell beküldenünk a Facebook-nak. Nézzük akkor, hogy mik a legfontosabb változások…a Facebook szabályzat kivonatát pedig itt lehet elérni.
1. Változások a jogi feltételekben (Jogi és Felelősségi Nyilatkozat)
– Kétségkívül a legfontosabb változás, hogy a Facebook a jövőben nem pusztán a Site Governance nevű, angol nyelvű oldalára fog hagyatkozni akkor, amikor a felhasználókat értesíteni kell(ene) a szabályzat módosulásáról, hanem egyéb (most még nem részletezett) módon is értesíti a felhasználókat a módosításról és hét napos határidőt ad az észrevételek beküldésére. Egyébként most angol nyelvű emailes értesítés jött a Facebook-tól a módosításokról. Ez azért fontos, mert az eddigi egyeduralkodó értesítési módnak szánt Site Governance oldalt a közel egymilliárd felhasználóból még ma is csak kb. két és fél millióan lájkolták, az én ismerőseim közül összesen hatan például.
– Eltörölte a Facebook a módosításoknál alkalmazott szavazási lehetőséget, mely akkor állt (volna) be, amikor több, mint 7000 érdemi komment érkezett egy módosításra. A szavazás eredménye akkor lett volna kötelező a Facebook-ra, ha az összes regisztrált felhasználó több, mint 30%-a szavazott volna…fogadok, hogy nem volt ilyen.
– A Facebook Timeline-ra eddig az a szabály vonatkozott, hogy kereskedelmi (gazdasági) előny szerzése érdekében nem lehetett használni. Mostantól ez úgy módosult, hogy “nem használható a Timeline elsődlegesen gazdasági előnyök szerzése céljából, és ilyen célból Facebook oldalt kell létrehoznia a felhasználónak”.
2. Legfontosabb változások adatvédelmi fronton (Adatkezelési Szabályzat)
– Bekerült most az Adatkezelési Szabályzatba az a figyelmeztetés is, hogy a felhasználó legyen tudatában annak, hogy hiába törli a posztjait vagy kapcsolatait a Timeline-ról, azok a posztok közönsége számára elérhetőek maradnak, például mások Timeline-ján vagy keresési találatokban.
– A Facebook figyelmezteti a felhasználókat arra, hogy barátaik vagy más felhasználók megjelölhetik őket fotókon, posztokban. Ha a felhasználónak ez nem tetszik, akkor “szóljon a barátainak vagy jelentse a Facebooknak a sértő posztot, stb-t”.
– A Facebook azt is megemlíti, hogy egy alkalmazást hiába töröltünk, az alkalmazás üzemeltetői bizonyos okokból (pl. jogi kötelezettség) tovább őrzik az adatainkat.
– A szponzorált sztorikat nemcsak a barátok, hanem az előfizetők is láthatják.
– A Facebook egy évig megőrzi a felhasználó adatait, ha az olyan felhasználói fiókkal kapcsolatos, melyet a szabályzatok megszegése miatt függesztettek fel/töröltek.
– A Facebook eltörölte azt a korlátozást, hogy csak két emlékeztetőt küld azoknak, akiket a felhasználó hívott meg a Facebook-hoz csatlakozásra.
– A felhasználó által megadott adatok körébe beépült a telefonszám is (a gyakorlat már régóta ez volt…)
(BrandTrend)