Kategória: Aktuális.

Tracy Schoenadel, a Kantar Media US Sport & Sponsoring elnök helyettese beszélt arról, hogy a közösségi média miként változtatta meg az olimpiai játékokat a rajongók, a sportolók és a szponzorok számára.

A KantarSport közösségi média figyelése az alábbi területekre fókuszál:
– Aktuális témák és trendek feltérképezése.
– Betekintés a sportfogyasztók motivációjába, érzelmeibe.
– Pozitív és negatív párbeszédek, véleményvezérek beazonosítása.
– Adott kulcsszavak szövegkörnyezetben való megjelenése.
– Share of voice (csapatok, versenyek, intézmények és játékosok vonatkozásában).
– Reputáció mérés.
– Új lehetőségek és esetleges veszélyforrások feltérképezése márkák és sportcélú üzleti vállalkozások számára.

Megváltoztatta-e a közösségi média térnyerése a közönség és a sportolók / sportesemények kapcsolatát?

TS: Igen. Valójában azt gondoljuk, hogy a sport volt az egyik mozgatórugója a közösségi média térnyerésének. A profi és amatőr sportolók maguk is márkákként viselkednek a közösségi térben. Nem kívánom csökkenteni ezzel például az amerikai Nemzeti Futball Liga (NFL) social media kampányainak értékét, de a sportrajongók sokkal szívesebben követnek egy futball sztárt, mondjuk Drew Breest, a közösségi médiában, mint az NFL-t.
Annak ellenére, hogy a közösségi média mekkora népszerűségnek örvend a sportolók és a rajongók körében, számos probléma is felmerült. Sajnos vannak olyan sportolók, akik nem jól használják a social médiát, ezért a verseny biztosok, főiskolai sporttanszékek és az edzők elkezdték tiltani vagy korlátozni sportolóik közösségi média aktivitását. De a sportrajongók számára a közösségi média még így is páratlan kapcsolatot jelent a sztárok felé. Médiaoldalról pedig azt látjuk, hogy a rajongók elhagyják a hagyományos csatornákat a riporterek bennfentes tweetjei kedvéért, ha a sztárok magaviseletéről, droghasználatáról, erőszakosságáról, átigazolásairól, tv közvetítési díjakról vagy sérülésekről van szó.

Milyen volt a mostani Londoni Olimpiai Játékok közösségi média visszhangja?

TS: Egyértelműen negatív. Nehéz elhinni, hogy egy ilyen emblematikus esemény ilyen negatív hatást válthat ki, de sajnos ez történt. A Nemzetközi Olimpiai Bizottság az „első közösségi média Játékoknak” aposztrofálta a londonit, de ahhoz kevésnek bizonyult, hogy gátat szabjon a sportolók nyílt megnyilvánulásainak. A nyári játékok alatt inkább az ellenőrzés, mintsem a játékok igazi hangulata volt a fő téma. A sportolók például nem mondhattak köszönetet azoknak a szponzoroknak, akik nem szerepelnek az Olimpiai Játékok hivatalos támogatói között. A futballista Hope Solo összekülönbözött Twitteren a focistából lett TV kommentátor Brandi Chastain-el, és néhány sportolót hazaküldtek nem megfelelő posztjai miatt.
Nem beszélve arról, hogy a versenyeredmények gyakran még a tévéközvetítés előtt megjelentek a közösségi médiában, ezért sok sportrajongó tudatosan távol tartotta magát ezektől az oldalaktól, hogy meg tudjon őrizni valamit a játékok izgalmából. Összességében tehát nem szerepelt valami jól a közösségi média a londoni játékok alatt.

Lát-e valamilyen különbséget az egyes sportágak rajongóinak social média megnyilvánulásaiban?

TS: A közösségi média rajongó szélsőséges, mondhatni fanatikus. Egy elvetemült rajongó sokkal meghatározóbb tud lenni a közösségi térben, mint az, hány rajongója van összesen egy sportágnak. De az is meglepő lehet, hogy az első hivatalos közösségi média partnerség social media cég és profi sport liga között a Twitter és a NASCAR (National Association for Stock Car Auto Racing) nevéhez fűződik. Mindenki azt gondolta volna, hogy az NFL vagy az MBA lesz az első, de nem: a NASCAR.

A szponzorok és hirdetők hatékony módon használták a közösségi hálózatokat?

TS: Igen. A szponzorok számára a közösségi média páratlan lehetőséget nyújt arra, hogy kommunikálják kapcsolatukat a márkával. Ez egy kiváló módja az ismertség növelésének, úgy hogy közben kiküszöböli a szponzorációval járó egyéb zajokat. A szponzorok ezeken a hálózatokon keresztül felettébb imponáló módon tudják népszerűsíteni kapcsolatukat a márkával, olyan üzenetek formájában, ahogy ők szeretnék. Minden szponzor imád a lelkes rajongókkal kapcsolatba lépni.
(Momentum Review by KantarMedia, BrandTrend)